Analysis of the names of accommodation establishments in Bulgaria

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Anatolia

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Öğrencilere belirli bir bölgenin veya ülkenin kültürel ve tarihi mirasını tanıma fırsatı sunduğundan, öğrencilerin tarihi yapıları, müzeleri, sanat eserlerini, gelenekleri ve diğer kültürel öğeleri daha iyi anlayan bireyler yetiştirmek. Öğrencilere turizm sektörü, turizm rehberliği veya seyahat işletmeciliği alanında başarılı bir kariyer yapabilmeleri için turizm endüstrisinin işleyişi, Türkiye’nin tarihi, kültürü ve coğrafyası, sürdürülebilirlik, etik ve diğer önemli konular hakkında beceri ve bilgiyi kazanmalarını sağlayacak nitelikte turist rehberleri yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen; Türkiye’nin doğal, tarihi ve kültürel çekicilikleri hakkında bilgi sahibi; insan ilişkilerinde iyi iletişim becerilerinde yetenekli; olay ve olguları yorumlarken analitik düşünebilen; sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş; hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip; liderlik ve temsil yeteneği olan; nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Journal Issue

Abstract

This paper identifies the categories of accommodation establishments’ names in Bulgaria and determines the role of a property’s characteristics (category, location, type, and size/capacity) on the chosen name using a quantitative approach. The findings indicate that male, female, and family names, and names indicating geographic toponyms, represent nearly half of all names. Plants, emotions, and quality-related words are also widely used. Furthermore, results reveal that category, location, size, and type of establishment influence the naming of establishments. In addition, the findings illustrate that Bulgarian names prevail in the naming of establishments. Binary logistic regression reveals that urban, higher category, and larger properties are more likely to have foreign names. The theoretical and destination marketing implications are discussed as well.

Description

Keywords

branding, Bulgaria, destination marketing, Hotel names, linguistics

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Ivanov, S., Seyitoğlu, F., & Dimitrova, F. (2021). Analysis of the names of accommodation establishments in Bulgaria. In Anatolia (pp. 1–12). Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/13032917.2021.1931897

WoS Q

Scopus Q

Source

Anatolia

Volume

Issue

Start Page

End Page

Web of Science™ Citations

1

checked on Oct 12, 2025

Page Views

4

checked on Oct 12, 2025

Downloads

31

checked on Oct 12, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available