SIRALI CÜMLE ÜZERİNE BİR İNCELEME

No Thumbnail Available

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
02.15. Department of Turkish language and Literature / Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Türk kültürünün temel unsurları olan Türk dili ve edebiyatı alanında geçmişten günümüze ortaya konulan yazılı ve sözlü ürünleri araştırıp incelemek; elde edilen bilgileri toplumla paylaşmak; diğer kültürlerle olan ilişkilerde belirleyici ve etkin bir rol oynamak; alanında yetkin bilim insanları ve eğitimciler yetiştirmek eğitim çerçevemizi oluşturmaktadır. Eğitim felsefemiz, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün akademik açıdan güçlü ve yetkin konumunu korumak ve devamlılığını sağlamak, Türkoloji alanında var olan birikimini en etkin şekilde aktarmaktır. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları, Yüksek Öğretim Kurumları bünyesinde araştırıcı, akademisyen ve okutman, kamu ve özel eğitim kurumlarında öğretmen, yerel yönetimlerde eğitim, kültür, sanat hizmetleri alanında yürütücü; iletişim, medya, reklamcılık ve tanıtım, turizm, insan kaynakları, tasarım, kütüphanecilik, arşiv alanlarında uzman olarak istihdam edilebilecekler; yayıncılık sektöründe editör, düzeltmen, metin yazarı olarak görev alabileceklerdir. Öngörülen programlardan mezun olanlar üniversiteler, enstitüler, Milli Eğitim Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, TRT, TİKA, Yunus Emre Enstitüsü, Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, TDK vb. kurumlarda istihdam edilebilirler. Üniversitemiz Edebiyat Fakültesi’nin çatısı altında lisans eğitimleriyle öğrenci yetiştirmeye devam eden Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Türkoloji alanında nitelikli lisansüstü eğitim vermeyi de hedeflemektedir. Bu bağlamda bölümümüzde Türk Halk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı ve Yeni Türk Dili alanlarında Tezli Yüksek Lisans yapma imkanı mevcuttur.

Journal Issue

Abstract

Türk dili üzerine yapılan çalışmalara bakıldığında dilbilimcilerin cümle tanımlamalarının hemen hemen aynı olduğu, ancak birbirine çeşitli şekillerde bağlanan birden fazla bağımsız cümlenin tanımlaması ya da sınıflandırması konusunda ayrılığa düştüğü görülmektedir. Bu durumun temel nedeni bazı dilbilimcilerin konuyu biçimsel, bazılarının ise anlamsal yönden ele almasıdır. Sıralı cümlelerle ilgili çalışmalar incelendiğinde bu cümle türünün farklı başlıklar altında ele alındığı ve konu ile ilgili farklı tanımlar yapıldığı görülmektedir. Bu tanımlara bakıldığında sıralı cümlelerin sadece virgül ya da noktalı virgülle ayrılan bir cümle türü mü; yoksa bağlaçlarla bağlanan cümlelerin de mi bu cümle türüne dahil edilmesi gerektiği konusunda farklı yaklaşımlar olduğu tespit edilmektedir. Ayrıca öge ortaklığının da sıralı cümle için belirleyici bir unsur olup olamayacağı konusunda da farklı görüşler yer almaktadır. Bu bakış açılarına bağlı olarak bu cümle türü ile ilgili çeşitli şekillerde sınıflandırma yapılmaktadır. Bu tür sınıflandırmaların yanı sıra, sıralı cümleleri oluşturan bağımsız cümleler arasındaki anlamsal ilişkiye dayalı sınıflandırmalar da bulunmaktadır. Bir cümlenin yapı yönünden sınıflandırılıp sınıflandırılamayacağı da tartışılan konular arasında yer almaktadır. Bu nedenle sıralı cümlelerin yapı yönünden mi, yoksa bağlanış şekillerine göre mi ele alması gerektiği üzerine farklı bakış açılarının geliştiği görülmektedir. Biz de çalışmamızın amacına uygun olarak, bu cümle türü ile ilgili başlıca yaklaşımları verdikten sonra ortak bir sonuç elde edip sıralı cümleleri sınıflandırmaya çalışacağız.
Looking at studies on Turkish Language, it is understood that linguists’ “sentence” descriptions are almost the same, however they think differently on the issue of description or classification of more than one independent sentences which are attached each other in different ways. The main reason of this is that while some linguists focus on form of the issue, others focus on semantic. When one analyses studies about coordinate sentences one can see that this type of sentence is dealt with under various headings and that different definitions are given for it. When one looks at these definitions one can determine different approaches: are coordinate sentences just a type of sentence that is subdivided through comma or semicolon, or must it be included in the sentences that linked through conjunctions? Besides there exist different opinions concerning whether nor not the sharing of an element is a feature that defines a coordinate sentence. Depending on what point of view one takes one arrives at different results at concerning this type of sentence and one classifies it in different ways. In addition to these classification, there is a classification based on semantic relations between independent sentences constituting coordinate sentences. Whether or not a sentence can be classified on the basis of its structure is a widely debated topic. For this reason one can see that different points of view have developed concerning whether coordinate sentences should be considered according to their structure or according to the types of conjunction. After having presented the main approaches concerning this type of sentence this article will attempt to arrive at a synthesis and to classify coordinate sentences in a considered manner.

Description

Keywords

Dans, Sosyal Bilimler, Matematiksel Metotlar, Felsefe, Sosyal Bilimler, Biyotıp, Etik, Bilgi, Belge Yönetimi, Britanya Adaları Edebiyatı, Nüfus İstatistikleri Bilimi, Şiir, Aile Çalışmaları, PsikolojiUygulamalı, Folklor, Davranış Bilimleri, Yöneylem, Araştırma ve Yönetim Bilimi, Beslenme ve Diyetetik, Tarih, Dil ve Dil Bilim, Ortaçağ ve Rönesans Çalışmaları, Kriminoloji ve Ceza Bilimi, Amerikan Edebiyatı, Edebi Teori ve Eleştiri, Psikoloji, Sosyal, İş, Hemşirelik, Psikoloji, Matematik, Edebiyat (Romantizm), Etnik Çalışmalar, Mantık, Tiyatro, Planlama ve Gelişim, Asya Çalışmaları, İşletme Finans, Psikoloji, Deneysel, Eğitim, Bilimsel Disiplinler, Psikoloji, Klinik, Kültürel Çalışmalar, Sosyoloji, Uluslararası İlişkiler, Dil Bilim, Çevre Çalışmaları, Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm, Film, Radyo, Televizyon, Sanat, Eğitim, Özel, Psikolojisi, Eğitim, Kadın Araştırmaları, Afrika, Avustralya, Kanada Edebiyatı, Psikoloji, İletişim, Halkla İlişkiler, Ergonomi, İşletme, Coğrafya, Hukuk, Klasikler, Sosyal Akımlar, Müzik, Din Bilimi, Fiziki Coğrafya, Psikoloji, Psikanaliz, Psikoloji, Biyolojik, Sağlık Politikaları ve Hizmetleri, Kentsel Çalışmalar, Alman, Flemenk, İskandinav Edebiyatı, İktisat, Antropoloji, Endüstriyel İlişkiler ve İşgücü, Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Sosyal Bilimler Tarihi, Arkeoloji, Edebiyat, Slav Edebiyatı, Psikoloji, Ortak Disiplinler, Kamu Yönetimi, Beşeri Bilimler, Ortak Disiplinler, Bilim Felsefesi ve Tarihi, Sosyal Çalışma, Siyasi Bilimler, Alan Çalışmaları, Sosyal Bilimler, Disiplinler Arası, Psikolojisi, Gelişim, Edebi İncelemeler, Madde Bağımlılığı

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

7

Issue

4 b

Start Page

2163

End Page

2171
Page Views

3

checked on Aug 18, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available