MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Van ve Çevresinde Eğitim Faaliyetleri (1862-1914)

dc.contributor.advisor Gürhan, Veysel
dc.contributor.author Gürhan, Veysel
dc.contributor.other Department of History / Tarih Bölümü
dc.date.accessioned 2025-05-15T18:46:04Z
dc.date.available 2025-05-15T18:46:04Z
dc.date.issued 2025
dc.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu çalışma, Osmanlı'nın son devrinde önemli hale gelen eğitimde modernleşme gayretinin hangi amaçla yapıldığı ve bu amacın taşraya ne şekilde tesir ettiğinin ortaya çıkarılmasını hedeflemektedir. Bu amaç için yer olarak Van ve çevresi, zaman olarak 1862-1914 yılları arası seçilmiştir. Çalışmada ana kaynak olarak arşiv belgeleri, salnâmeler ve resmi yayınlar kullanılmıştır. Ayrıca çeşitli bilim dallarındaki telif eserler, makaleler ve süreli yayınlardan da faydalanılmıştır. Çalışmamız, giriş ve dört bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde, araştırmanın amacı ve önemi ile araştırmada hangi yöntem ve kaynakların kullanıldığı açıklanmıştır. Bunun yanında çalışmanın daha iyi anlaşılması için Van ve çevresinin kısa tarihi irdelenmiştir. Birinci bölümde, Osmanlının Tanzimat öncesi eğitim kurumları arasında bulunan sıbyan okulları ve medreseler ele alınmıştır. İkinci bölümde, Tanzimat sonrası eğitim kurumlarından ibtidâî okullarıyla birlikte konunun daha iyi anlaşılması amacıyla modernleşme ve eğitim kavramları üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde Tanzimat sonrası eğitim kurumlarının devamı olan rüşdiye, îdâdî ve dârülmuallimîn okulları ele alınmıştır. Dördüncü bölümde ise gayrimüslim ve yabancı eğitim kurumları ele alınmıştır. Sonuç kısmında; açıldıkları tespit edilen Tanzimat öncesi eğitim kurumları, Tanzimat sonrası eğitim kurumları ve yabancı eğitim kurumlarının birbirleriyle benzerlik ve farklılıkları, hangi sorunlarla karşılaştıkları, bu sorunları aşıp aşamadıkları ve merkezde oluşturulan programın yerelde ne kadar uygulanabildiği ile ilgili değerlendirmeler ele alınmıştır. Netice itibariyle, Osmanlının Tanzimat Dönemi'nde eğitimde yaşanan yenileşmenin gerekli olduğu, Osmanlının, bu yenileşmeyi gerçekleştirmek için çalışmalar yürüttüğü ortaya çıkmış ancak çeşitli nedenlerle hedeflenen sonuca tam olarak ulaşılamadığı tespit edilmiştir.
dc.description.abstract This study aims to reveal the purpose of the modernisation efforts in education, which became important in the last period of the Ottoman Empire, and how this purpose affected the provinces. For this purpose, Van and its surroundings were chosen as the location and the period between 1862-1914 as the time period. In general, the study is based on archival documents, salnames and official publications as the main sources and first-hand sources are used, but second-hand sources are also used when necessary. Our study consists of an introduction and four chapters. In the introduction, the purpose and importance of the research, the methods and sources used in the research are explained, and a brief history of Van and its surroundings is examined for a better understanding of the study. In the first chapter, the Ottoman pre-Tanzimat educational institutions of the Ottoman Empire, namely the sıbyan schools and madrasahs, are discussed. In the second part, the concepts of modernisation and education are discussed for a better understanding of the subject together with the ibtidâî schools, which are the post-Tanzimat educational institutions. The third chapter deals with the rüşdiye, îdâdî and Dârülmuallimîn schools, which were the continuation of the post-Tanzimat educational institutions. The fourth section deals with non-Muslim and foreign educational institutions. In the conclusion part, the similarities and differences between the pre-Tanzimat educational institutions, post-Tanzimat educational institutions and foreign educational institutions, the problems they encountered, and the solutions to these problems are analysed. en_US
dc.identifier.endpage 391
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1CqZ-avPO5JpWz4xltne3h6L0VHpsbyGD-Fa2leyfxY9TC
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/8878
dc.identifier.yoktezid 929459
dc.language.iso tr
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Tarih
dc.subject Eğitim Kurumları
dc.subject Eğitim Tarihi
dc.subject Hakkari
dc.subject Çağdaşlaşma
dc.subject İptidai
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject History en_US
dc.subject Education Establishments en_US
dc.subject Educational History en_US
dc.subject Hakkari en_US
dc.subject Elementary en_US
dc.title Van ve Çevresinde Eğitim Faaliyetleri (1862-1914)
dc.title Educational Activities in Van and Its Surrondings (1862-1914) en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 7a189ac0-cc74-400c-8e03-0b4161cfc568
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 7a189ac0-cc74-400c-8e03-0b4161cfc568
relation.isOrgUnitOfPublication 18217fac-7844-4096-a39a-75abbd6790fe
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 18217fac-7844-4096-a39a-75abbd6790fe

Files