Eğitim yöneticilerinin empati algılarına ilişkin fenomenolojik bir inceleme

dc.contributor.advisor Beltekin, Nurettin
dc.contributor.author Beltekin, Nurettin
dc.contributor.other 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-09-02T12:02:53Z
dc.date.available 2023-09-02T12:02:53Z
dc.date.issued 2022
dc.description.abstract Eğitim toplumu etkileyen önemli kurumlardan biridir. Bu kurumlarda çalışan eğitim yöneticilerinin empati algıları ve kurumdaki empati yaklaşımları kurum başarısına, insani ilişkilere ve dolayısıyla topluma etki edeceğinden eğitim yöneticilerinin empati algıları mesleki yetenek ve tecrübeleri ile iç içe olacak şekilde şekillendirilmektedir. Bu çalışmada amaç, eğitim yöneticilerinin okulu yönetirken empati yaklaşımları, empati ile ilgili kavramları tanımlamaları, kendilerinin empati algıları, empati kurmanın sorunların çözümüne etkisi, empati-güven ve empati-stres ilişkilerine ilişkin görüşleri belirlemektir. Araştırma nitel bir araştırma olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Mardin ili Artuklu ilçesinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında görevli olan 30 eğitim kurumunda (anaokul, ilkokul, ortaokul ve lise) görevli eğitim yöneticileri oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından uzman görüşleri alınarak oluşturulmuş bir görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre eğitim yöneticilerinin iş yaşamında empati kavramına hâkim oldukları ve empati kavramını gündelik işleyişte sıklıkla kullandıkları, etkili bir iletişim sağlamada empatinin ciddi etkisinin olduğu, iç paydaşlar ile empati kurmanın çalışma ortamında stres ve sorunları minimize ettiği, doğru empati sayesinde çalışma ortamında güven duygusunun pekiştirilip iş doyumu sağladığı, bunların yanında kadın eğitim yöneticisi sayının az olduğu saptanmıştır. Ayrıca eğitim yöneticilerinin empati kavramına hâkim ve empatiyi gündelik yaşamda sıklıkla kullanmalarına rağmen eğitim yöneticilerinin empati tepki basamakları olan "ben, sen ve onlar basamaklarına" çok hâkim olmadıkları, tepki basamaklarını farkında olmadan kullandıkları gözlenmiştir. Ulaşılan hedefler noktasında topluma etkisi en kısa olan okul örgütlerindeki yönetici ve öğretmenlerin mesleki gelişim ve kariyer basamakları düzenlenirken empati kavramına yönelik etkinlik ve eğitim faaliyetlerin de dahil edilmesi önerilmiştir. en_US
dc.description.abstract Education is one of the important institutions that touch the society; Since the empathy perceptions of the education administrators working in these institutions and their empathy approaches in the institution will affect the success of the institution, human relations and therefore the society, the empathy perceptions of the education administrators should be shaped in a way that is intertwined with their professional skills and experiences. The aim of this study is to determine the empathy approaches of education administrators while managing the school, their definition of empathy-related concepts, their perceptions of their own empathy levels, the effect of empathizing on the solution of problems, and their views on empathy-trust and empathy-stress relations, in a phenomenological examination of empathy perceptions of education administrators. The research is a qualitative and phenomenological design study created by education administrators working in 30 educational institutions (kindergarten, primary school, secondary school and high school) in the Artuklu district of Mardin province in the 2020-2021 academic year. The data of the study were collected through a face-to-face interview form consisting of two parts, which was created by the researcher by taking expert opinions. According to the research findings, education administrators have a good command of the concept of empathy in business life and frequently use the concept of empathy in daily functioning, empathy has a serious effect in providing effective communication, empathizing with internal stakeholders minimizes stress and problems in the work environment, and thanks to correct empathy, it reinforces the feeling of trust in the work environment and strengthens the work environment. It has been observed that the number of female education administrators is low. In addition, although education administrators have a good grasp of the concept of empathy and frequently use empathy in daily life, it has been observed that education administrators do not have much command of the empathy response steps: 'I, you and them', and they use the reaction steps unconsciously. It has been suggested to include activities and training activities for the concept of empathy while organizing the professional development and career steps of the administrators and teachers in the school organizations that have the shortest impact on the society in terms of the goals achieved. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65VdT4FtvcxMzeM136G6kAyxcJvIjVHKESzadgel6qSCS
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/3636
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim Yöneticisi en_US
dc.subject Empati Algısı en_US
dc.subject İletişim en_US
dc.subject Sempati en_US
dc.subject Stres en_US
dc.subject Güven en_US
dc.subject Empathy en_US
dc.subject Empathic Tendency en_US
dc.subject Education en_US
dc.subject Education Manager en_US
dc.subject Leader en_US
dc.subject Communication en_US
dc.subject Sympathy en_US
dc.subject Stress en_US
dc.subject Confidence en_US
dc.subject Eğitim ve Öğretim en_US
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Sempati en_US
dc.subject Sympathy en_US
dc.title Eğitim yöneticilerinin empati algılarına ilişkin fenomenolojik bir inceleme en_US
dc.title.alternative A phenomenological analysis of education administrators' perceptions of empathy en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Arslan, Engin
gdc.description.department MAÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı en_US
gdc.description.endpage 82 en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.startpage 1 en_US
gdc.identifier.yoktezid 716727 en_US
relation.isAuthorOfPublication 16a1a945-3dc9-47b6-8688-0c4de33020bf
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 16a1a945-3dc9-47b6-8688-0c4de33020bf
relation.isOrgUnitOfPublication a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6
relation.isOrgUnitOfPublication 53031234-d01f-45d0-9ce1-acef5d93d46e
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
716727.pdf
Size:
10.65 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text