16-18. Yüzyılda Osmanlı Doğu Vilayetlerinde Safevi/Acem Hacılarıyla İlgili Değerlendirmeler
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Safevî hacıları Osmanlı Devleti’nin kendilerine belirlediği Şam-Mekke güzergâhına ulaşmak
için Erzurum-Urfa-Halep ya da Van-Urfa-Halep bağlantı yollarını kullanmışlardır. İki ülkenin
rekabet alanından geçen bu yollar Safevî hacılarını bazen zor durumda bırakmış, tüm İslam
coğrafyalarında dokunulmazlığı olan hacı olma durumu Acem hacılarını saldırılardan
koruyamamıştır. Hacıları korumak için Osmanlı devleti tarafından tayin edilen Acem Ağası
çözümün bir parçası olmak yerine Kürdistan hâkimleri ve yerel halkla işbirliği yaparak sorunun
bir parçası haline gelmiş, bu durum çoğu kez Osmanlı sultanları ile Safevî şahları arasında
hoşnutsuzluğa sebep olmuştur. Buna rağmen Şii hacıların yolculukları hiçbir dönem kesintiye
uğramamıştır. Acem hacılarının iki ülke siyasetinden kaynaklanan bu sıkıntıları Osmanlı resmi
belgeleri, Safevî vakayinameleri ve döneme ait seyahatnamelerde açıkça görülmektedir
Safavid pilgrims in order to reach Damascus-Mecca used Erzurum-Urfa-Aleppo or Van-UrfaAleppo route as connection paths which was determined by Ottoman Empire for them. Those roads sometimes made Safavid pilgrims left in a difficult situation because of a competitive field for two countries. The impunity of being a pilgrim in all Islamic territorries could not protect them from attacks. Persian Landlords was appointed by Ottoman Empire, in cooperation with Kurdistan Rulers and local community, became part of the problem instead of protecting pilgrims; this situation often caused discontents between Ottoman Sultans and Safavid Shahs. In spite of this, Shiite pilgrims never interrupted. The hardships that Persian pilgrims lived, on the grounds of the politics of the two countries, are clearly visible in Ottoman archives, chronicles and travelbooks of the Safavid.
Safavid pilgrims in order to reach Damascus-Mecca used Erzurum-Urfa-Aleppo or Van-UrfaAleppo route as connection paths which was determined by Ottoman Empire for them. Those roads sometimes made Safavid pilgrims left in a difficult situation because of a competitive field for two countries. The impunity of being a pilgrim in all Islamic territorries could not protect them from attacks. Persian Landlords was appointed by Ottoman Empire, in cooperation with Kurdistan Rulers and local community, became part of the problem instead of protecting pilgrims; this situation often caused discontents between Ottoman Sultans and Safavid Shahs. In spite of this, Shiite pilgrims never interrupted. The hardships that Persian pilgrims lived, on the grounds of the politics of the two countries, are clearly visible in Ottoman archives, chronicles and travelbooks of the Safavid.
Description
ORCID
Keywords
Safevî tarihi, hac tarihi, Acem hacıları, Anadolu hac güzergâhları, seyahatname, The history of Safavid, the history of the Pilgrimage, Anatolian Pilgrimage roads, travelbooks
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Volume
21
Issue
13
Start Page
359
End Page
378