Ulak (The Messenger): a mystic fable of Islamic messianism

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
02.12. Department of Sociology / Sosyoloji Bölümü
Programın amacı, sosyolojide kullanılan ana kavramlar, teorik yaklaşımlar ve araştırma yöntemleri konusunda öğrencilere sağlam bir temel sunmaktır. Bölümde verilen temel eğitim, seçmeli derslerle, stajlarla ve uygulamalı derslerle desteklenir. Sosyoloji mezunu olmak demek, giriş düzeyinden yöneticiliğe kadar çok çeşitli meslek ve işlerde yer almak; bunlarla ilgili araştırmak, eleştirel olarak yorumlayabilmek ve program geliştirebilmeyi başarmak demektir. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyoloji bölümünde sosyal bilim üretim potansiyelini ve üretim performansını yükseltmeye yönelik olarak öğrencilerimizi toplumsal yaşamı ve toplumları eleştirel ve yöntemli bir şekilde inceleyebilmek için gerekli donanıma sahip olarak yetiştirmek gayesi gütmekteyiz. Topluma gömülü, toplum için anlamlı bir sosyal bilimi, Türkiye içinde ekolleşebilme kapasitesi olan bir düzeyde gerçekleştirmek ve evrensel dünyaya entegre olmuş bir saygınlık düzeyinde ve bu yükseklikte bir faaliyet alanı oluşturmak önemsediğimiz bir başka hedeftir. Sosyoloji Bölümü'nü bitiren öğrenciler sahip oldukları disiplinler arası bilgi donanımı ile kamu ve özel sektörü kapsayacak biçimde geniş bir yelpazede iş olanağı bulabilirler. Sendikalar, sanayi ve ticaret şirket ve örgütleri, yerel yönetimler, basın ve medya kuruluşları, araştırma şirketleri, düşünce kuruluşları, şirketlerin araştırma-geliştirme bölümleri ve çeşitli eğitim kuruluşlarında önemli görevler üstlenebilirler.

Journal Issue

Events

Abstract

Although modernity considers religion as a fable, religion has always been part of modern politics. The return of religion' in global politics, which marks the contemporary political and cultural imagination, accentuates this paradox. Religion has now become indispensible for the idea of truth. In this article, I approach this problematique by discussing the relationship between religion and art in terms of their relation to the idea of truth. In this respect, I focus on a Turkish film, Ulak (The Messenger), and analyze the film's thought about religion and the link it establishes between the artistic/narrative fable and the idea of truth. The film's choice of Gnosticism as the language of the dispossessed indicates a political position in relation to both the return of religion' and the popularity of the cultural turn in politics. On this basis, the article examines the film's take on the concept of the event as a miracle (in religious messianism), contrasting it with the philosophy of revolution. Thus, it navigates the ambivalent border between art and non-art, between the mystic fable and politics. With modernity, it is said that, art has replaced religion and borrowed its sacredness. A reverse process in place today: a resacralization of art and politics. Art and religion share a common element: illusion. However, art profanes illusion, while religion sacralizes it. On this basis, the article concludes that Ulak is a cinematic form of antiphilosophy. It is a spectacular movie as a critique of institutional religion, yet it is captivated by the understanding of truth as a miracle, by the truth of the fable. Following Badiou, who views art as a truth procedure, one could say that Ulak's potential to clarify the value of the truth event remains questionable.

Description

Keywords

art, cinema, religion, mystic fable, philosophy, Gnosticism

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Q2

Source

JOURNAL FOR CULTURAL RESEARCH

Volume

19

Issue

4

Start Page

393

End Page

406
SCOPUS™ Citations

1

checked on Aug 03, 2025

Page Views

3

checked on Aug 03, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available