MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Scale For Assessment Of Nurse Manager Skills: A Scale Development Study

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Association of Executive Nurses

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
Ebe; bir ebelik eğitim programına girmeye hak kazandıktan sonra, bu programı başarıyla tamamlayarak, mesleği yerine getirmek üzere, tescili yapılan ya da kendisine yasal olarak izin verilen kişi olarak tanımlanır. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ebeyi "Gebelik sırasında doğumda ve doğumdan sonra gerekli bakım ve danışmanlığı sağlamak, normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırmak ve yeni doğanın bakımını yapmak üzere eğitimi tescillenmiş kişi" olarak tanımlamıştır. Uluslararası Ebelik Konfederasyonu (İnternational Confederation of Midwives-ICM) ise “Ebe; gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kadınla işbirliği halinde kadına gereksinim duyduğu destek, bakım ve danışmanlığı sağlayan, kendi sorumluluğunda doğumu yaptıran, yenidoğan ve bebeğe bakım veren sorumluluk sahibi ve güvenilir bir profesyoneldir” şeklinde tanım yapmıştır. 2009 yılında kurulan Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü 2014 yılından itibaren lisans mezunu vermektedir. Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu 17 Nisan 2019 tarihli 30749 sayılı Cumhurbaşkanı Kararnamesi uyarınca resmi gazetede yayımlanarak Sağlık Bilimleri Fakültesi’ne dönüştürülmüştür. Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü 4 yıllık (8 yarıyıl) lisans programı olup, öğrencilerinin profesyonel bir ebe olarak yetişmeleri için eğitim ve öğretim vermektedir. Bölümümüzün hedefi ülke ihtiyaçlarını göz önüne alarak, bizleri tercih eden öğrencileri tam donanımlı, bağımsız çalışabileceği, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş, bilimsel çalışmalarla ebelik mesleğini zirveye taşıyacak mezunlar vermektir.

Journal Issue

Events

Abstract

Background: In hospitals, nurse managers have very important roles, duties and responsibilities in terms of achieving positive patient outcomes and organizational goals. In order for nurse managers to fully fulfill these roles, duties and responsibilities, they must have the necessary managerial skills. There are no valid and reliable tools to assess the skills of nurse managers. Objective: The aim of this study was to develop a tool (scale) to measure the evaluation of managerial nursing skills by subordinates. Method: This methodologically designed study was conducted with 698 nurses working in various hospitals in Turkey between February and June 2022 by online survey method. A draft scale form developed by the researchers by reviewing the relevant literature was used as a data collection tool. In the study, 10 expert opinions were taken for the content and face validity of the scale, and EFA and CFA were applied for the construct validity of the scale. For reliability, item analysis, Cronbach's alpha, 27% lower and upper quartile score correlation, halving method and test-retest analysis were used. Results: In the draft scale consisting of 66 items, the content validity index of 65 items, except for one item, was found to be between 0.80-1.00. In the exploratory factor analysis (EFA) conducted to examine construct validity, it was determined that the scale consisting of three sub-dimensions and 34 items explained 72.22% of the total variance. The Cronbach's alpha coefficient of the total scale was 0.99 and the test-retest correlation coefficient was 0.78. Conclusion: The scale consisting of 34 items and three sub-dimensions met the validity and reliability criteria. It would be useful to repeat the construct validity studies in future studies and discuss the results by using it in practice. © 2023 The Authors.

Description

Keywords

Nurse Managers, Reliability, Scale, Skill Assessment, Validity

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Journal of Health and Nursing Management

Volume

10

Issue

3

Start Page

378

End Page

391