MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Does the ARCS motivational model affect students’ achievement and motivation? A meta-analysis

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

BERA

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.

Journal Issue

Events

Abstract

In this meta-analysis, the aim is to determine the overall effect of the ARCS (attention, relevance, confidence, satisfaction) model of motivation on students‘ academic achievement, motivation, attention, relevance, confidence and satisfaction. Additionally, the effect of the model is analysed according to the learning environment in which the model is integrated, discipline area, education level and sample size. The primary studies included in the study were obtained from Web of Science, Scopus, Science Direct, ERIC and PsycARTICLE databases. A total of 38 controlled experimental studies in the form of peer-reviewed articles were coded, resulting in 110 extracted effect size (ES). The sample size of the primary studies involves 8690 students from K-12 (kindergarten to 12th grade) and higher education. Random-effects model was used for overall ES, mixedeffects model for categorical moderators and meta-regression analysis for integer moderators. As a result of the study, it was determined that the overall effect of ARCS on achievement was at medium level (ES = 0.74) and the overall effect on motivation was at small level (ES = 0.43). ESs of achievement differed by the moderators of discipline and the ESs of motivation differed by the moderator of education level. There was not a significant relationship between the effect of ARCS on achievement and motivation, and moderator of sample size. Remarkable ESs have been obtained in the learning environment moderator related to the dependent variables of blended learning, robots, augmented reality; in the discipline moderator related to architecture, computer technologies, sciences and maths; in the level of education moderator related to undergraduate variables. In addition, very large ES related to the attention component of ARCS was obtained. The results obtained in this study do not represent the strength of the evidence, as it is based on the validity and reliability of primary studies.

Description

Keywords

academic achievement, ARCS, meta-analysis, motivation.

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Review of Education

Volume

9

Issue

1

Start Page

27

End Page

52