MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Demarketing as a Potential Solution To Overtourism Problems in Tourism Destinations

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Emerald Group Publishing Ltd.

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü
Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu 2010 yılında kurulmuş ve 2011-2012 akademik yılından itibaren bünyesinde “Konaklama İşletmeciliği Bölümü” ile turizm alanında eğitim vermiştir. Millî Eğitim Bakanlığı’nın teklif yazısı üzerine, 28/03/1983 tarihli ve 2809 sayılı Kanunun ek 30’uncu ve ek 158’inci maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 04/06/2018 tarihinde Mardin Artuklu Üniversitesi Rektörlüğü’ne bağlı olan Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nun kapatılmasına ve aynı tarih ve kanun maddesi uyarınca “Turizm Fakültesi” kurulmasına karar verilmiştir. Mardin Artuklu Üniversitesi Rektörlüğü'nün, Turizm Fakültesi Konaklama İşletmeciliği Bölümü adının Turizm İşletmeciliği Bölümü olarak değiştirilmesi konusundaki teklifi 10/04/2018 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında incelenmiş ve 2547 Sayılı Kanun'un 2880 Sayılı Kanun'la değişik 7/d-2 maddesi uyarınca, mevcut öğrencilerin statülerinin korunması şartı ile söz konusu teklif uygun görülmüştür. 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında “Turizm İşletmeciliği” adı altında öğrenci alınacaktır.

Journal Issue

Events

Abstract

Travels and vacations organised by a large number of people to certain destinations in certain periods cause some negative impacts on the destinations in question. The concept of overtourism, which has become a current issue especially with the anti-tourism demonstrations in certain destinations such as Venice, Barcelona and Dubrovnik as a result of the increasing tourism carrying capacity, has been drawing attention in recent years regarding the sustainability in the destinations. Popular destinations that are affected by overtourism try to develop some strategies in order to minimise the negative impacts of overtourism. One of these strategies is the demarketing strategy that is developed by the destination stakeholders towards the target group. In this chapter of the book, the significance of the concept of demarketing in terms of struggle against overtourism was revealed and how demarketing strategies applied to the marketing mix and different strategies were approached in tourism studies was discussed in detail by addressing the current literature. In addition, suggestions were proposed to the popular destinations that feel the negative impacts of overtourism and will be affected by overtourism also in the future concerning creating their own demarketing strategies and destination planning. © 2021 by Emerald Publishing Limited.

Description

Keywords

Carrying Capacity, Demarketing, Demarketing Strategies, Overtourism, Overtourism Problems, Tourism-Phobia

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Overtourism as Destination Risk: Impacts and Solutions

Volume

Issue

Start Page

111

End Page

127