YÜKSEKÖĞRETİMDE KAZANÇLAR VE MALİYETLER
Files
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Center for Black Sea Research
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Birçok ülke, özel finansmana müsait olan yükseköğretimi yakından etkileyen kamu
harcamalarının ağır maliyetini hafifletmek için yollar aramaktadır. Bu yollardan biri eğitim
hizmetlerinde maliyetlerin karşılanmasının kamu kaynaklarından ailelere kaydırılması
şeklinde olmaktadır. Bunun anlamı, yükün vergi mükelleflerinden büyük ölçüde hizmetlerden
faydalananlara kaydırılması ve buradan da yükseköğretim hizmetinden birinci derecede
yararlanan öğrencilerin, yükseköğretim maliyetine katılması gerektiği anlaşılmaktadır.
Özellikle gelişmekte olan ülkelerde eğitime ayrılan kaynakların etkin kullanılmasının son
derece önemli olması, bu sorunu çözebilmek için eğitim hizmetlerinin fayda ve maliyetlerinin
bireyler ve toplumun tümü açısından değerlendirilmesini gerektirmektedir.
Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim mezunu bireylerin, eğitimi süresince gerçekleşen özelsosyal
maliyetleri ve kazanç verileri ile eğitim yatırımlarının iktisadi etkinliğini
değerlendirmektir. Bu çerçevede, Türkiye ve OECD ülkelerinde yükseköğretim mezunu
bireyin eğitim maliyetleri ile elde ettiği kazançlar karşılaştırılmıştır. Buna göre, Türkiye’de
erkek öğrencilerin yükseköğretim görmeyi çalışmaya tercih etmekle vazgeçtiği kazancı,
OECD ortalamasının 1/3 kadardır (9.200 $/ 36.700 $). Bu, Türkiye’de bireylerin
yükseköğretime devam etmekle vazgeçtiği kazancın diğer ülkelerden daha düşük olduğunu
göstermektedir. Bununla birlikte, Türkiye’de doğrudan maliyetler OECD ortalamasından
(2.300 $/8.400 $) çok düşüktür ve bu durum, hem net parasal faydanın (getiri) yüksek
(296.100 $) çıkmasına, hem de daha yüksek özel getiri oranına (sırasıyla %36 ve %17) neden
olmaktadır. Benzer durum, kadın bireyler için de söz konusudur. Sonuç olarak, OECD
ülkelerinde genel olarak bireyler, özel maliyetlerin 7.5 katı, Türkiye’de kadınlar 67.6 ve
erkekler 25.7 katı kazanç elde etmiştir. Böyle bir bulgu, Türkiye’de yükseköğretimde
kamusal finansman politikasının beklenen sonuçları vermediği ve kıt kaynakların etkin
kullanılmadığını açıkça göstermektedir. Alternatif yatırım alanları yerine özel faydası yüksek
olan yükseköğretim harcamalarına kaynak ayrılması kamusal finansman sistemi tahsis
etkinliği açısından beklenen sonuçları vermemiştir. Bu sonuçlar, bedelsiz yükseköğretimin
hem gelir dağılımı hem de etkinlik açısından bozucu etkilere sahip olduğunu da ima
etmektedir.
The economic country is looking for ways to reduce the heavy costs of public spending required for higher education which is available for private funding. One of these ways is to shift the coverage of higher education costs from public sources to families at the education level. This means that the burden is shifted from taxpayers to those who benefit from large service. From here, it is understood that the need that makes use of higher education in the first degree should bear the cost of higher education. ıt is extremely necessary that separate arrival sources are effective. Benefits and costs of educational services to solve the problem of effective use of resources. The aim of this study is to evaluate the economic effectiveness of private-social graduate individuals, educational-private data that they endure for educational purposes, and educational investments. In this context, Turkey gains and higher education graduates in OECD countries have achieved with the costs of training individuals were compared. Accordingly, higher education male students seen in Turkey chose to work up to that gain is far third of the OECD average ($ 9,200 / $ 36,700). This shows that individuals in Turkey continues to be higher up the earnings lower than in other countries. However, direct costs than the OECD average in Turkey ($ 2,300 / 8,400 $) is very low and in this case, what is the monetary benefits and (bring) high (296 100 $) rise to both higher private rate of return (respectively 36% and% 17) causes. A similar situation is also valid for female individuals. As a result, in general, individuals in OECD countries, while achieving solid returns of 7.5 leasehold, this ratio is 25.7 times and 67.6 in men and women in Turkey. Such a finding, which give the expected result of the public finance policies in higher education in Turkey and clearly show that effective use of scarce resources. The allocation of resources to higher education services with high special benefits instead of alternative investment fields did not give the expected results in terms of allocation efficiency of the public finance system. These results showed that free higher education has disruptive effects both in terms of income distribution and effectiveness.
The economic country is looking for ways to reduce the heavy costs of public spending required for higher education which is available for private funding. One of these ways is to shift the coverage of higher education costs from public sources to families at the education level. This means that the burden is shifted from taxpayers to those who benefit from large service. From here, it is understood that the need that makes use of higher education in the first degree should bear the cost of higher education. ıt is extremely necessary that separate arrival sources are effective. Benefits and costs of educational services to solve the problem of effective use of resources. The aim of this study is to evaluate the economic effectiveness of private-social graduate individuals, educational-private data that they endure for educational purposes, and educational investments. In this context, Turkey gains and higher education graduates in OECD countries have achieved with the costs of training individuals were compared. Accordingly, higher education male students seen in Turkey chose to work up to that gain is far third of the OECD average ($ 9,200 / $ 36,700). This shows that individuals in Turkey continues to be higher up the earnings lower than in other countries. However, direct costs than the OECD average in Turkey ($ 2,300 / 8,400 $) is very low and in this case, what is the monetary benefits and (bring) high (296 100 $) rise to both higher private rate of return (respectively 36% and% 17) causes. A similar situation is also valid for female individuals. As a result, in general, individuals in OECD countries, while achieving solid returns of 7.5 leasehold, this ratio is 25.7 times and 67.6 in men and women in Turkey. Such a finding, which give the expected result of the public finance policies in higher education in Turkey and clearly show that effective use of scarce resources. The allocation of resources to higher education services with high special benefits instead of alternative investment fields did not give the expected results in terms of allocation efficiency of the public finance system. These results showed that free higher education has disruptive effects both in terms of income distribution and effectiveness.
Description
ORCID
Keywords
Yükseköğretim finansmanı, yükseköğretimde kazanç, yükseköğretim maliyeti, iktisadi etkinlik
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
INTERNATIONAL BLACK SEA COASTLINE COUNTRIES SYMPOSIUM - 4
Volume
Issue
Start Page
147
End Page
158