MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

YÜKSEKÖĞRETİMDE KAZANÇLAR VE MALİYETLER

dc.authorid 0000-0001-9630-8437
dc.authorwosid JPW-8001-2023
dc.contributor.author Kavak, Osman
dc.contributor.author Kavak Osman
dc.contributor.other Department of Banking and Insurance / Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
dc.date.accessioned 2023-12-04T11:16:13Z
dc.date.available 2023-12-04T11:16:13Z
dc.date.issued 2020
dc.department MAÜ, Meslek Yüksekokulları, Savur Meslek Yüksekokulu, Bankacılık ve Sigortacılık Programı Bölümü en_US
dc.description.abstract Birçok ülke, özel finansmana müsait olan yükseköğretimi yakından etkileyen kamu harcamalarının ağır maliyetini hafifletmek için yollar aramaktadır. Bu yollardan biri eğitim hizmetlerinde maliyetlerin karşılanmasının kamu kaynaklarından ailelere kaydırılması şeklinde olmaktadır. Bunun anlamı, yükün vergi mükelleflerinden büyük ölçüde hizmetlerden faydalananlara kaydırılması ve buradan da yükseköğretim hizmetinden birinci derecede yararlanan öğrencilerin, yükseköğretim maliyetine katılması gerektiği anlaşılmaktadır. Özellikle gelişmekte olan ülkelerde eğitime ayrılan kaynakların etkin kullanılmasının son derece önemli olması, bu sorunu çözebilmek için eğitim hizmetlerinin fayda ve maliyetlerinin bireyler ve toplumun tümü açısından değerlendirilmesini gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim mezunu bireylerin, eğitimi süresince gerçekleşen özelsosyal maliyetleri ve kazanç verileri ile eğitim yatırımlarının iktisadi etkinliğini değerlendirmektir. Bu çerçevede, Türkiye ve OECD ülkelerinde yükseköğretim mezunu bireyin eğitim maliyetleri ile elde ettiği kazançlar karşılaştırılmıştır. Buna göre, Türkiye’de erkek öğrencilerin yükseköğretim görmeyi çalışmaya tercih etmekle vazgeçtiği kazancı, OECD ortalamasının 1/3 kadardır (9.200 $/ 36.700 $). Bu, Türkiye’de bireylerin yükseköğretime devam etmekle vazgeçtiği kazancın diğer ülkelerden daha düşük olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, Türkiye’de doğrudan maliyetler OECD ortalamasından (2.300 $/8.400 $) çok düşüktür ve bu durum, hem net parasal faydanın (getiri) yüksek (296.100 $) çıkmasına, hem de daha yüksek özel getiri oranına (sırasıyla %36 ve %17) neden olmaktadır. Benzer durum, kadın bireyler için de söz konusudur. Sonuç olarak, OECD ülkelerinde genel olarak bireyler, özel maliyetlerin 7.5 katı, Türkiye’de kadınlar 67.6 ve erkekler 25.7 katı kazanç elde etmiştir. Böyle bir bulgu, Türkiye’de yükseköğretimde kamusal finansman politikasının beklenen sonuçları vermediği ve kıt kaynakların etkin kullanılmadığını açıkça göstermektedir. Alternatif yatırım alanları yerine özel faydası yüksek olan yükseköğretim harcamalarına kaynak ayrılması kamusal finansman sistemi tahsis etkinliği açısından beklenen sonuçları vermemiştir. Bu sonuçlar, bedelsiz yükseköğretimin hem gelir dağılımı hem de etkinlik açısından bozucu etkilere sahip olduğunu da ima etmektedir. en_US
dc.description.abstract The economic country is looking for ways to reduce the heavy costs of public spending required for higher education which is available for private funding. One of these ways is to shift the coverage of higher education costs from public sources to families at the education level. This means that the burden is shifted from taxpayers to those who benefit from large service. From here, it is understood that the need that makes use of higher education in the first degree should bear the cost of higher education. ıt is extremely necessary that separate arrival sources are effective. Benefits and costs of educational services to solve the problem of effective use of resources. The aim of this study is to evaluate the economic effectiveness of private-social graduate individuals, educational-private data that they endure for educational purposes, and educational investments. In this context, Turkey gains and higher education graduates in OECD countries have achieved with the costs of training individuals were compared. Accordingly, higher education male students seen in Turkey chose to work up to that gain is far third of the OECD average ($ 9,200 / $ 36,700). This shows that individuals in Turkey continues to be higher up the earnings lower than in other countries. However, direct costs than the OECD average in Turkey ($ 2,300 / 8,400 $) is very low and in this case, what is the monetary benefits and (bring) high (296 100 $) rise to both higher private rate of return (respectively 36% and% 17) causes. A similar situation is also valid for female individuals. As a result, in general, individuals in OECD countries, while achieving solid returns of 7.5 leasehold, this ratio is 25.7 times and 67.6 in men and women in Turkey. Such a finding, which give the expected result of the public finance policies in higher education in Turkey and clearly show that effective use of scarce resources. The allocation of resources to higher education services with high special benefits instead of alternative investment fields did not give the expected results in terms of allocation efficiency of the public finance system. These results showed that free higher education has disruptive effects both in terms of income distribution and effectiveness. en_US
dc.description.citation GÖLPEK, F., & KAVAK, O. (2020). YÜKSEKÖĞRETİMDE KAZANÇLAR VE MALİYETLER. Presented at the INTERNATIONAL BLACK SEA COASTLINE COUNTRIES SYMPOSIUM -4, Giresun. en_US
dc.identifier.endpage 158 en_US
dc.identifier.startpage 147 en_US
dc.identifier.uri https://www.blackseacountries.org/_files/ugd/614b1f_09115c0899d749e2b60437912ea05b93.pdf
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/4374
dc.institutionauthor Kavak, Osman
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Center for Black Sea Research en_US
dc.relation.ispartof INTERNATIONAL BLACK SEA COASTLINE COUNTRIES SYMPOSIUM - 4 en_US
dc.relation.publicationcategory Konferans Öğesi - Uluslararası - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Yükseköğretim finansmanı en_US
dc.subject yükseköğretimde kazanç en_US
dc.subject yükseköğretim maliyeti en_US
dc.subject iktisadi etkinlik en_US
dc.title YÜKSEKÖĞRETİMDE KAZANÇLAR VE MALİYETLER en_US
dc.type Conference Object en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication fe35d39f-2d99-46f4-b888-4cfa7428b45f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery fe35d39f-2d99-46f4-b888-4cfa7428b45f
relation.isOrgUnitOfPublication 63684743-1da3-4937-bbc0-e3e9becf9ae5
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 63684743-1da3-4937-bbc0-e3e9becf9ae5

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
6..pdf
Size:
755.21 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Bildiri tam metin

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: