Merkezi Yerleştirme Sınav Sistemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Merkezi yerleştirme sınavları, öğrencilerin üniversiteye
yerleşmelerinde ve meslek seçmelerinde önemli olduğuna inanılan bir
sınavdır. Bu bakımdan sınava ilişkin öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini
almak önemlidir. Bu araştırma, merkezi yerleştirme sınav sistemini
öğretmen ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak ortaya koymayı
amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma yönteminin, durum çalışması
deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitimöğretim yılında Mardin İli Kızıltepe İlçesindeki beş faklı ortaokulda görev
yapan 47 öğretmen ve bu okullarda okuyan 60 öğrenci oluşturmaktadır.
Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenerek oluşturulmuştur.
Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formuyla
elde edilmiştir. Veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Çıkan sonuçlar
kodlanmış ve sonuçlara göre temalar oluşturulmuştur. Elde edilen
bulgulara göre öğretmen ve öğrenciler sınav sistemine ilişkin olumsuz
değerlendirmelerde bulunmuşlardır. Katılımcılar, öğrencilerin sene başında
TEOG sınavına göre hazırlık yaptıkları, yeni sınav sisteminin öğrencileri
psikolojik açıdan olumsuz etkilediği, motivasyonu düşürdüğü, derse ilgiyi
azalttığı, sosyalleşmeyi olumsuz etkilediği ve merkezi sınav konu sayısında
artışa yol açtığını belirtmişlerdir
Central placement exam, teachers’ opinions, students’ opinions
Central placement exam, teachers’ opinions, students’ opinions
Description
ORCID
Keywords
Merkezi yerleştirme sınavı, öğretmen görüşleri, öğrenci görüşleri, : The central placement exams are believed to be a test which is important for students in setting up a university and choosing a career. In this respect, it is important to get the views of teachers and students on the test. This research aimed to reveal the central placement examination system based on the opinions of teachers and students. Qualitative research methodology, case study designation was used in the research. The study group consists of 47 teachers who work in five different secondary schools in Kızıltepe District of Mardin in the academic year of 2017-2018 and 60 students studying in these schools. The study group was formed by sampling with purpose. The data of the study were obtained by interview form developed by the researcher. The data were subjected to content analysis. The results were coded and the themes were formed according to the results. According to the findings obtained, teachers and students have made evaluations about the examination system. According to the teacher and students’ opinions, the students stated that they prepared according to the TEOG exam at the beginning of the year and that the new examination system negatively affected the students psychologically, lowered their motivation, decreased the lesson, negatively affected their socialization, and increased the number of exam subjects.
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
mukaddime
Volume
10
Issue
2
Start Page
688
End Page
707