Students With Learning Disabilities Within the Context of Inclusive Education: Issues of Identification and School Management

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Routledge

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.

Journal Issue

Abstract

This paper reports findings of a case study carried out in two elementary mainstream schools in Turkey. The main aim of the study was to investigate the role of identification and school management within the process of educating students with learning disabilities in mainstream schools. Interviews with stakeholders, observations and documentary analysis yielded the following broad themes: (a) referral and identification was often carried out with little consideration of preventive and holistic approaches; [(b) identification based on narrow assessment guided the educational content, influenced school climate and teacher practices and (c) school management bodies assumed little responsibility to plan, coordinate and evaluate the education provided to students with learning disabilities. Outcomes of this study can guide good practice and policy regarding identification and school management in Turkey as well as other countries going through similar processes in terms of educating students with learning disabilities in mainstream schools. © 2017 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

Description

Keywords

Case Study, Identification, Inclusive Education, Learning Disabilities, School Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Halis Sakiz (2017): Students with learning disabilities within the context ofinclusive education: issues of identification and school management, International Journal ofInclusive Education, DOI: 10.1080/13603116.2017.1363302To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2017.1363302Published online: 09 Aug 2017.Submit your article to this journal Article views: 35View related articles View Crossmark data (PDF) Students with learning disabilities within the context of inclusive education: issues of identification and school management. Available from: https://www.researchgate.net/publication/319015799_Students_with_learning_disabilities_within_the_context_of_inclusive_education_issues_of_identification_and_school_management [accessed May 15 2019].

WoS Q

Q3

Scopus Q

Q1

Source

International Journal of Inclusive Education

Volume

22

Issue

3

Start Page

285

End Page

305
SCOPUS™ Citations

18

checked on Sep 15, 2025

Web of Science™ Citations

14

checked on Sep 15, 2025

Downloads

87

checked on Sep 15, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™
OpenAlex Logo
OpenAlex FWCI
3.7

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo