MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

TÜRKİYE’DE KÜRTÇE ÖĞRETMENİ: Yetiş(tir)me ve Kürtçe Öğretim Deneyimine İlişkin Bir Çözümleme

dc.authorid 0000-0003-1083-8133
dc.authorid 0000-0001-6121-2849
dc.contributor.author Kurt, Şehmus
dc.contributor.author Beltekin, Nurettin
dc.contributor.other Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other Kurdish Language and Culture Programme / Kürt Dili ve Kültürü Programı
dc.date.accessioned 2021-06-17T08:05:57Z
dc.date.available 2021-06-17T08:05:57Z
dc.date.issued 2020
dc.department MAÜ, EnstitülerTürkiye'de Yaşayan Diller Enstitüsü en_US
dc.description.abstract Türkiye’de anadili Kürtçe olan eğitimli ve aydın bir sınıf içte dil planlamasıolarak adlandırılabilecek faaliyetler çerçevesinde 1960’lı yıllardan itibaren Kürtçenin öğretilmesine yönelik çalışmalar yürütmüşlerdir. İlkin bağımsız ve plansız olarak yürütülen ilgili Kürtçe öğretim çalışmaları 1993 yılında İstanbul Kürt Enstitüsü’nün kurulmasından sonra daha kurumsal bir hal almıştır. 2009 yılından itibaren bazı devlet üniversitelerinde, 2012 yılından sonra da Milli Eğitim Bakanlığının ortaokulkademesinde seçmeli ders olan Kürtçe öğretimi böylece farklı düzeydeki öğrenci profiline hitap etmiştir. Kürtçe öğretim faaliyetlerinin en önemli bileşenlerinden biri hiç şüphesiz “Kürtçe öğretmeni”dir. Bu çalışmada Kürtçe öğretiminin değişen seyrine bağlı olarakniteliği değişen Kürtçe öğretmeninin “kim” olduğu, nasıl bir eğitimden geçerek Kürtçe öğretmeni olduğu üzerinde durulmuştur. Nitel araştırma deseninde yer alan çalışmada veri toplama amacıyla “Derinlemesine Görüşme” tekniği kullanılmıştır. Çalışma çerçevesinde otuz üç Kürtçe öğretmeni ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre ilkin sistematik bir eğitimden geçmeden kendi kendini yetiştiren kişilerin yaptığı ve maddi getirisi olmayan bir uğraş olan Kürtçe öğretmenliği, sonradan pedagojik formasyon eğitimleri ile hem bir sistematik kazanmış hem de maddi getirisi olan profesyonel bir meslek olarak yapılmaya başlanmıştır. en_US
dc.description.abstract An educated and intellectual class whose mother tongue is Kurdish has conducted Kurdish teaching activities that can be assessed within inner language planningsince 1960s in Turkey. Although those activities have started independentlyand without a language teaching plan, they have gained a more institutional state after the foundation of Istanbul Kurdish Institute. The teaching of Kurdish, which was an elective course in some public universities since 2009 and in secondary schools after 2012, had the chance to address to different student profiles. One of the most important components of Kurdish teaching activities is undoubtedly the “Kurdish teacher”. In this study, it is focused on “who” is the Kurdish teacher depending on the changing quality of Kurdish teaching courses, what kind of education she/he got through. In this study which is a “qualitative study”, in-depth interview has been used as data collection apparatus. Thirty three teachers of Kurdish have been interviewed through the study. As a result of the research, it has been found that teacher of Kurdish was formerly a self-educated person that were not been financially rewarded, however it has been seen as a professional profession with financial returns through subsequent pedagogical trainings. en_US
dc.description.citation KURT Ş,BELTEKİN N (2020). TÜRKİYE’DE KÜRTÇE ÖĞRETMENİ: Yetiş(tir)me ve Kürtçe Öğretim Deneyimine İlişkin Bir Çözümleme. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 12(3), 819 - 839. Doi: 10.26791/sarkiat.77959 en_US
dc.identifier.doi 10.26791/sarkiat.77959
dc.identifier.endpage 839 en_US
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.startpage 819 en_US
dc.identifier.trdizinid 420116
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJd01URTJOZz09/turkiye-de-kurtce-ogretmeni-yetis-tir-me-ve-kurtce-ogretim-deneyimine-iliskin-bir-cozumleme
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26791/sarkiat.77959
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/2547
dc.identifier.volume 12 en_US
dc.indekslendigikaynak TR-Dizin en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi en_US
dc.relation.ispartof e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Türkiye, Dil Öğretimi, Kürtçe, Kürtçe Öğretimi, Kürtçe Öğretmeni en_US
dc.subject Turkey, Language Teaching, Kurdish, Teaching of Kurdish, Teacher of Kurdish. en_US
dc.title TÜRKİYE’DE KÜRTÇE ÖĞRETMENİ: Yetiş(tir)me ve Kürtçe Öğretim Deneyimine İlişkin Bir Çözümleme en_US
dc.title.alternative TEACHER OF KURDISH IN TURKEY: An Analysis on Teacher Training and Kurdish Teaching Practice in Turkey en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication abf3e48a-8e77-431a-9f8b-c2a96bdd6af8
relation.isAuthorOfPublication 16a1a945-3dc9-47b6-8688-0c4de33020bf
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery abf3e48a-8e77-431a-9f8b-c2a96bdd6af8
relation.isOrgUnitOfPublication a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6
relation.isOrgUnitOfPublication bee2aa9e-8cd8-4b6a-9551-0b66e59d4b21
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
c1233924-e110-4e34-8fe8-6f0f36385e29.pdf
Size:
815.62 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Araştırma Makalesi

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: