MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

OKUL TASARIMLARINDA MEKANSAL OLASILIKLAR

Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Architecture / Mimarlık Bölümü
Mayıs 2007 tarihinde 5662 Sayılı Kanun ile kurulan T.C. Mardin Artuklu Üniversitesi, binlerce yıllık köklü bir tarihe dayanan coğrafyada; içinde çeşitli dil, din ve kültürel zenginlikleri barındıran Mardin şehri ve çevresinin sosyal ve kültürel ortamına katkıda bulunarak, Türkiye’de bulunan Üniversiteler ile Ortadoğu’daki üniversiteler arasında köprü oluşturmayı hedeflemektedir. Mimarlık Bölümü de üniversite ile aynı sene kurulmuş ve 2012 yılından 2023 yılı başına kadar Mardin eski kent merkezinde, on dokuzuncu yüzyılın son çeyreğinde inşa edilen ve 1996 yılına dek Mardin Hükümet Konağı olarak kullanılan yapıda; 2023 Bahar Dönemi ile birlikte Merkezi Kampüsteki Edebiyat Fakültesi Ek Binası'nda faaliyetini sürdürmektedir. Bölümümüz; hem akademik kadrosunun vizyonu hem de konumu ile Mardin’in özgün kentsel dokusundan ve sosyo-kültürel dinamiklerinden son derece yoğun bir biçimde beslenmektedir. Kuruluşundan bu yana yerel dinamiklerden beslenen ancak ulusal ve uluslararası alanda aktif yaratıcı, eleştirel ve yenilikçi bir eğitim anlayışı sürdürülmektedir.

Journal Issue

Events

Abstract

Türkiye’de doğup büyüyen herkes 13 yıllık zorunlu eğitim programına tabi tutulur. Bu da; insan ömrü- nün ortalama 14000 saatinin okulda geçtiği anlamına gelir. Eğitim reformları, değişen sınav sistemleri, ar- tan-azalan eğitim süreleri bitimsizce konuşulurken, 17 milyon 449 bin 876 öğrencinin her gününü geçirdiği okul yapılarının niteliği, mekan kalitesi, çevre ile ilişkisi, kendine has içerik oluşturabilme potansiyelleri gibi konular en az tartışılan meselelerdir. Ülkemizdeki eğitim sistemi tartışmalarında eğitimciler, pedagoglar ve politikacılar en fazla söz hakkına sahipken; bu mekanları tasarlayan mimarlar ve ortak çalışma üreten diğer disiplinlerden uzmanların sesi oldukça zayıf kalmaktadır. Okullar için yapılması gereken temel tartışmaların birçoğu konu dışı bırakıldığı için, tasarımında coğrafi ve iklim koşulları gözetilmeyen, uygun yapı malzemesi kullanılmayan, yakın çevresi ile ilişki kurmayan tip projeler üretildiğini görmekteyiz. Türkiye’de kamu yapıla- rı için ayrılan bütçede eğitim yapıları önemli bir yere sahiptir. Eğitim yapıları gibi her kullanıcının (öğrencinin) farklı ihtiyaçlarının olabileceği binalarda sadece gerekli teknik donanımları sağlayabilmek yeterli değildir. Ha- reketli ve birbirine dönüşen mekanlar, öğrencinin gün içinde tek bir sınıfta eğitim görmesinin önüne geçer ve katılımcılı, hep birlikte keşfedilen bir öğrenim sürecinin oluşmasına imkan sağlar. Bu metnin amacı; okulları mekansal açıdan ele alarak özgün yapı programlarına ulaşmak ve tasarım olasılıklarını tartışmaya açmaktır. Bununla birlikte sadece fiziksel mekanın oluşumunu değil aynı zamanda öğrencinin gelişiminin bu mekanlarla birlikte nasıl şekillenebileceğini uygulanmış projeler üzerinden ortaya koymaktır.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

2. ULUSLARARASI MİMARLIK VE TASARIM KONGRESİ

Volume

Issue

Start Page

142

End Page

152