MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Gnostisizm,Gül-Haç Ve Teozofi Işığında İki Kare Örneği: ''Koyu Karanlıklar''(Robert Fludd) Ve ''Siyah Kare'' (Kazimir Maleviç)

Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of History of Art / Sanat Tarihi Bölümü
Sanat Tarihi bölümümüz 2009 yılında kurulmuş olup 2011 yılında da öğrenci alımına başlamıştır. %30 İngilizce eğitim veren bölümümüzde öğrenciler önce hazırlık eğitimi alır. Öğrencilerimiz daha sonra dört yıllık sanat tarihi eğitimini tamamlayarak Sanat Tarihçi ünvanını alarak mezun olur. Bölümümüzde Türk İslam Sanatı, Genel Sanat Tarihi, Bizans Sanatı ile Batı Sanat ve Çağdaş Sanatı olmak üzere dört anabilim dalı bulunmaktadır. Sanat Tarihi Bölümünün temel amacı, sanat tarihi eğitimini geniş bir kültür çerçevesi içinde yürüterek öğrenciye etkin bir sanat görüşü kazandırmak ve sanat tarihi eğitimini donanımlı bir biçimde uygulayabilecek, sanat yapıtlarını koruma ve geleceğe aktarmada faydalı ve etkili olabilecek uzman araştırmacılar yetiştirmektir. Bölümümüzdeki hocalarımızdan Prof. Dr. Evindar Yeşilbaş Anadolu’nun önemli kalelerinden olan Mardin Kale Kazısı bilimsel danışmanlığını yürütürken, Doç. Dr. Zekai Erdal da Hasankeyf Arkeolojik Kazılarına başkanlık etmektedir. Öğrencilerimiz hem bu kazılarda hem de diledikleri diğer kazı ve kurumlarda staj uygulamalarını gerçekleştirebilmektedir. Mardin kentinin sunduğu tarihi ve kültürel miras, Sanat Tarihi eğitimi almak isteyen öğrenciler için bulunmaz bir fırsattır. Adeta bir açık hava müzesi konumundaki kent, teorikte öğretilenler her bir bilgiyi, uygulamada anlama, deneyimleyerek yaşama imkanı sunar.

Journal Issue

Events

Abstract

Sanat tarihi’nde ‘Nesnesiz Resim’ olarak tanımlanan Kazimir Maleviç’in ‘Siyah Kare’ isimli çalışması Modernizmin farklı bir boyutunu ortaya koyar. Natüralizmin sonlanışıyla birlikte non-figüratif resim anlayışı aynı zamanda reel dünyadan duyuüstü dünyaya geçişin de aracısı olmuştur. Bu eğilimin göstergesi olarak resim soyutlaşma ya da geometrik formlarla yeni gerçekliğin aktarılması şeklinde değişim göstermiştir. Bunun sonucu olarak Maleviç’in ‘Siyah Kare’ isimli çalışması, sanatçının kendi sanat diliyle aktardığı metafizik görüşün sunumu olarak bilinir. Tarihsel süreklilik açısından bakıldığındaysa duyuüstü dünyanın bir geometrik form olan ‘kare’ şekli aracılığıyla aktarımı aslında 20.yy.’dan çok daha önce başka bir kıtada fakat oldukça benzer bir dünya görüşüyle ele alınmıştır. İngiliz okültist, mistik, simyacı, bilim ve sanatla ilgilenen aynı zamanda hermetik anlayışın ışığında kurulmuş Gül-Haç okuluna bağlı öğretilerle yetişmiş olan Robert Fludd, 1617 yılında illüstrasyon olarak gerçekleştirdiği “Koyu Karanlıklar” isimli çalışmasında siyah bir kare örneğiyle kendi okült dünya görüşünü aktarmıştır. Bu çalışmada farklı yüzyıl ve coğrafyada yaşamış; fakat aynı geometrik form ve renk tercihiyle bahsedilen duyuüstü görüşü aktaran iki ismin, bu aktarımı neden ‘kare’ler aracılığıyla sundukları Gnostisizm, Gül-Haç ekolü ve teozofi ışığında aynı zamanda sanat tarihsel açıdan Modernizm öncesi/Modernizm ayrımı çerçevesinde aktarılmaya çalışılacaktır.

Description

Keywords

Gnostisizm, Gül-Haç, Teozofi, Kare, Siyah, Modernizm

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Sanat Tarihi Yıllığı

Volume

28

Issue

28

Start Page

103

End Page

130