MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Gnostisizm,Gül-Haç Ve Teozofi Işığında İki Kare Örneği: ''Koyu Karanlıklar''(Robert Fludd) Ve ''Siyah Kare'' (Kazimir Maleviç)

dc.authorid 0000-0002-9317-8267
dc.contributor.author Şahin, Okan
dc.contributor.other Department of History of Art / Sanat Tarihi Bölümü
dc.date.accessioned 2020-07-28T13:30:21Z
dc.date.available 2020-07-28T13:30:21Z
dc.date.issued 2019
dc.department MAÜ, Fakülteler, Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü en_US
dc.description.abstract Sanat tarihi’nde ‘Nesnesiz Resim’ olarak tanımlanan Kazimir Maleviç’in ‘Siyah Kare’ isimli çalışması Modernizmin farklı bir boyutunu ortaya koyar. Natüralizmin sonlanışıyla birlikte non-figüratif resim anlayışı aynı zamanda reel dünyadan duyuüstü dünyaya geçişin de aracısı olmuştur. Bu eğilimin göstergesi olarak resim soyutlaşma ya da geometrik formlarla yeni gerçekliğin aktarılması şeklinde değişim göstermiştir. Bunun sonucu olarak Maleviç’in ‘Siyah Kare’ isimli çalışması, sanatçının kendi sanat diliyle aktardığı metafizik görüşün sunumu olarak bilinir. Tarihsel süreklilik açısından bakıldığındaysa duyuüstü dünyanın bir geometrik form olan ‘kare’ şekli aracılığıyla aktarımı aslında 20.yy.’dan çok daha önce başka bir kıtada fakat oldukça benzer bir dünya görüşüyle ele alınmıştır. İngiliz okültist, mistik, simyacı, bilim ve sanatla ilgilenen aynı zamanda hermetik anlayışın ışığında kurulmuş Gül-Haç okuluna bağlı öğretilerle yetişmiş olan Robert Fludd, 1617 yılında illüstrasyon olarak gerçekleştirdiği “Koyu Karanlıklar” isimli çalışmasında siyah bir kare örneğiyle kendi okült dünya görüşünü aktarmıştır. Bu çalışmada farklı yüzyıl ve coğrafyada yaşamış; fakat aynı geometrik form ve renk tercihiyle bahsedilen duyuüstü görüşü aktaran iki ismin, bu aktarımı neden ‘kare’ler aracılığıyla sundukları Gnostisizm, Gül-Haç ekolü ve teozofi ışığında aynı zamanda sanat tarihsel açıdan Modernizm öncesi/Modernizm ayrımı çerçevesinde aktarılmaya çalışılacaktır. en_US
dc.description.citation Şahi̇n, O . (2019). Gnostisizm, Gül-Haç ve Teozofi* Işığında İki Kare Örneği: “Koyu Karanlıklar” (Robert Fludd) Ve “Siyah Kare” (Kazimir Maleviç) . Sanat Tarihi Yıllığı , (28) , 103-130 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusty/issue/46992/590794 en_US
dc.identifier.endpage 130 en_US
dc.identifier.issue 28 en_US
dc.identifier.startpage 103 en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/2185
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpnMk1qWXlNZz09/gnostisizm-gul-hac-ve-teozofi-isiginda-iki-kare-ornegi-koyu-karanliklar-robert-fludd-ve-siyah-kare-kazimir-malevic-
dc.identifier.volume 28 en_US
dc.indekslendigikaynak TR-Dizin en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher İstanbul Üniversitesi en_US
dc.relation.ispartof Sanat Tarihi Yıllığı en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess en_US
dc.subject Gnostisizm, Gül-Haç, Teozofi, Kare, Siyah, Modernizm en_US
dc.title Gnostisizm,Gül-Haç Ve Teozofi Işığında İki Kare Örneği: ''Koyu Karanlıklar''(Robert Fludd) Ve ''Siyah Kare'' (Kazimir Maleviç) en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 8f4f6c59-253c-4109-a854-0cf8225588be
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 8f4f6c59-253c-4109-a854-0cf8225588be
relation.isOrgUnitOfPublication 0a6bd76d-ed52-4dbd-a1b2-3c94bd311111
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0a6bd76d-ed52-4dbd-a1b2-3c94bd311111

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
6c1ee336-9482-40bb-a809-916d3f3c4ebb.pdf
Size:
2.59 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Araştırma Makalesi