Relationships Between School Climate, Student Psychological Health and Academic Achievement

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma ile okul iklimi, öğrenci psikolojik sağlığı ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi Mardin ilinin farklı ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 239 kız, 139 erkek olmak üzere toplam 378 katılımcı öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde araştırmacı tarafından oluşturulan 'Kişisel Bilgi Formu', Çalık ve Kurt (2010) tarafından geliştirilen 'Okul İklimi Ölçeği', Teke ve Baysan-Arabacı (2018) tarafından uyarlanan 'Pozitif Ruh Sağlığı Ölçeği' ve öğrencilerin akademik durumlarını belirlemek için 'Genel Not Ortalaması' kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel ve çıkarımsal istatistik yöntemleri kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalarda Bağımsız Gruplar t-testi, ikiden daha fazla karşılaştırmalarda ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testleri kullanılmıştır. Okul iklimi, psikolojik sağlık ve akademik başarı arasındaki ilişkiyi belirlemede Pearson Moment korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların okul iklimi puanlarında; cinsiyet, anne çalışma durumu, baba çalışma durumu, anne aylık gelir, baba aylık gelir ve toplam aylık gelir değişkenine bağlı olarak anlamlı farklılık görülmezken; yaş, sınıf, sürekli hastalık durumu, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenine bağlı olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p < .05). Katılımcıların psikolojik sağlık puanlarında; yaş, sınıf, anne-baba eğitim düzeyi, anne-baba çalışma durumu ve gelir değişkenlerine bağlı olarak anlamlı farklılık görülmezken; cinsiyet ve sürekli hastalık durumuna göre anlamlı farklılık saptanmıştır. Katılımcıların akademik başarı puanlarında ise; yaş, sınıf ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine bağlı olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Çalışma bulguları, okul iklimi ile psikolojik sağlık arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Yürütülen regresyon analizlerinde, psikolojik sağlık ve akademik başarıya ilişkin geliştirilen modellerin istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Ancak tüm bağımsız değişkenler modele dahil edilmemiş, yalnızca anlamlı katkı sağlayan değişkenler üzerinden analiz yapılmıştır. Genel olarak, destekleyici öğretmen davranışı psikolojik sağlığı tutarlı şekilde yordarken; akademik başarı modelinde yaş, sınıf düzeyi, baba eğitimi, özdenetim ve olumlu akran ilişkileri öne çıkan yordayıcılar olmuştur. Bulgular, psikososyal ve demografik faktörlerin her iki değişken üzerinde farklı düzeylerde etkili olduğunu göstermektedir.
This study aimed to examine the relationship between school climate, students' psychological well-being, and academic achievement. The sample consisted of 378 secondary school students (239 female, 139 male) from various schools in Mardin, Türkiye. Data were collected using the 'Personal Information Form' developed by the researcher, the 'School Climate Scale' by Çalık and Kurt (2010), the 'Positive Mental Health Scale' adapted by Teke and Baysan-Arabacı (2018), and students' 'Grade Point Average' to assess academic status. Descriptive and inferential statistical methods were used in data analysis. Independent samples t-test was employed for two-group comparisons, while one-way ANOVA was used for comparisons involving more than two groups. Pearson correlation and regression analyses were conducted to determine the relationships between school climate, positive mental health, and academic achievement. The results indicated that school climate scores did not significantly differ by gender, parents' employment status, or monthly income, but did show significant differences based on age, grade level, presence of chronic illness, and parental education level (p < .05). For positive mental health scores, significant differences were found by gender and presence of chronic illness, but not by age, grade, parental education or income. Academic achievement scores significantly varied by age, grade, and father's education level. The findings revealed a significant and positive relationship between school climate and positive mental health. Regression analyses showed that the models predicting both positive mental health and academic achievement were statistically significant. However, only variables contributing significantly were included in the models. Overall, supportive teacher behaviors consistently predicted positive mental health, while age, grade level, father's education, self-regulation, and positive peer relationships emerged as key predictors of academic achievement. These findings suggest that psychosocial and demographic factors influence both outcomes at varying levels.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

162

Sustainable Development Goals

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.