The Mediating Effect of Brand Image and Brand Awareness on the Effect of Social Media Marketing Activities on Purchase Intention: the Case of Turkish Airlines

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
04.02. Department of Management / İşletme Bölümü
İşletme Bölümü, çağdaş işletmeciliğin temel kural ve ilkelerini teorik ve uygulamalı olarak,küresel dünyanın ve ülkemizin iş dünyası koşullarına uygun biçimde vermeyi amaçlayan bir bölümdür. Bölümümüz yönetim, muhasebe, pazarlama, finans, inovasyon, üretim ve insan kaynakları gibi işletmelerin ihtiyaç duyduğu alanlarda uzman elemanlar yetiştirerek iş dünyasına nitelikli insan kaynağı kazandırmayı amaç edinmiştir. Bölümümüz, zengin ve nitelikli öğretim kadrosuyla gerek Türkiye’de gerekse küresel dünyada nitelikli ve iddialı öğrencileryetiştirerek onların rekabetçi yeni Dünya ortamında başarılı olmalarını sağlamaya çalışmaktadır. Teorik ve uygulamalı bir formasyonla yetişen öğrencilerimiz,iş dünyasının her alanında rahatlıkla istihdam imkânı bulabilmektedir. Bölümden mezun olan öğrenciler özel sektörün yanı sıra kamu sektöründe de çalışabilmektedirler. Bölümümüzdeki öğretim kadrosunun zenginliği mesleki uygulamalarda bütünlük sağlamakta, uygulamada karşılaşılan eksiklikleri gidermeye yönelik önemli bir hareket niteliği kazandırmaktadır. Bu da öğrencilerimizi gerek ulusal gerekse küresel pazarlarda avantajlı hale getiren önemli bir husustur. Bölümümüz öğrencileri Mardin Artuklu Üniversitesi bünyesindeki bölümler arasında çift anadal ve yandal uygulamasından yararlanabilmektedirler. Öğrencilerimizin özellikle İktisat Bölümü’nde çift anadal yapması için gerekli düzenlemeler yapılmış ve alt yapı hazırlanmıştır. Öğrencilerimiz için İşletme ve İktisat Bölümlerinin seçmeli ders havuzları birleştirilmiş ve isteyen istediği bölümden uzmanlaşmak istediği alana göre ders seçebilmektedir. Ayrıca çift anadal yapmak isteyenler için İşletme ve İktisat Bölümlerinin zorunlu derslerinin önemli bir kısmı aynı olmuş, kalan dersler de karşılıklı olarak seçmeli ders havuzuna eklenmiştir. Fakültemizde yeni açılan Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü içinde bu sisteme entegre olma çalışmaları devam etmektedir. Söz konusu alt yapıdan dolayı isteyen öğrencilerimiz İşletme’nin yanı sıra İktisat Bölümü’nün (yakın bir gelecekte Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü de alternatif olarak eklenecektir) diplomasını da alarak mezun olma imkanına sahiptirler. Öğrencilerimiz bunun dışındaki bölümlerde de çift anadal veya yandal yapabilmektedirler. Öğrencilerimiz Erasmusdeğişim programı kapsamında Avrupa’da anlaşmalı üniversitelerde eğitim görebilmektedirler. Bununla birlikte öğrencilerimizin benzer biçimde Erasmus programı kapsamında Avrupa’da bir şirkette ya da herhangi bir kurum/kuruluşta staj yapma imkanına sahiptir.

Journal Issue

Abstract

Havacılık sektöründe faaliyet gösteren markalar açısından sosyal medya, hem kurumsal kimliğin görünür kılınması hem de müşteri deneyiminin yönetilmesi adına stratejik bir değer taşımaktadır. Türk Hava Yolları gibi uluslararası ölçekte marka değeri yüksek olan firmaların sosyal medya stratejilerinin, tüketici algısı ve satın alma davranışları üzerindeki etkisi bu çalışmanın temel odağını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmanın temel amacı; sosyal medya pazarlama aktivitelerinin tüketicilerin satın alma niyeti üzerindeki etkisini ortaya koymak ve bu süreçte marka imajı ile marka bilinirliğinin aracılık rollerini incelemektir. Araştırmada örnek olay olarak Türk Hava Yolları markası tercih edilmiş; katılımcıların sosyal medya deneyimleri üzerinden marka algılarına ve satın alma niyetlerine yönelik değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiş, kolayda örnekleme tekniğiyle 450 katılımcıdan veri toplanarak analiz gerçekleştirilmiştir. Beşli Likert ölçekli anket formu, sosyal medya pazarlama aktiviteleri, marka imajı, marka bilinirliği ve satın alma niyeti değişkenlerini ölçen ifadeleri içermektedir. Veriler SPSS 26 (Demo) ve Hayes Process (Model 6) aracılığıyla analiz edilmiş; güvenilirlik, faktör analizi ve serisel aracılık etkisi analiz yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, sosyal medya pazarlama aktivitelerinin satın alma niyeti üzerinde hem doğrudan hem de dolaylı etkiler yarattığını göstermektedir. Sosyal medya pazarlama aktivitelerinin doğrudan marka imajı üzerinde güçlü ve anlamlı bir etkisi bulunurken; marka imajı bilinirlik üzerinde etkili olmuş, bilinirlik ise satın alma niyetini anlamlı düzeyde açıklamıştır. Öte yandan, marka imajının satın alma niyeti üzerindeki doğrudan etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. En güçlü dolaylı yolun 'Sosyal Medya Pazarlama Aktiviteleri → Marka İmajı → Marka Bilinirliği → Satın Alma Niyeti' zinciri olduğu görülmüştür.
For brands operating in the aviation industry, social media has a strategic value in terms of both making the corporate identity visible and managing the customer experience. The main focus of this study is the impact of social media strategies on consumer perception and purchase behavior of companies with high brand value on an international scale such as Turkish Airlines. Accordingly, the main purpose of the study is to reveal the impact of social media marketing activities on consumers' purchase intention and to examine the mediating roles of brand image and brand awareness in this process. In the study, Turkish Airlines brand was preferred as a case study and evaluations were made on brand perceptions and purchase intentions of the participants through their social media experiences. The quantitative research method was adopted in the study, and data were collected and analyzed from 450 participants using convenience sampling technique. The five-point Likert scale questionnaire includes statements measuring social media marketing activities, brand image, brand awareness and purchase intention variables. The data were analyzed using SPSS 26 (Demo) and Hayes Process (Model 6); reliability, factor analysis and serial mediation effect analysis methods were used. The findings show that social media marketing activities have both direct and indirect effects on purchase intention. While social media marketing activities had a strong and significant direct effect on brand image, brand image had an effect on awareness, and awareness significantly explained purchase intention. On the other hand, the direct effect of brand image on purchase intention was not statistically significant. The strongest indirect path was found to be the 'Social Media Marketing Activities → Brand Image → Brand Awareness → Purchase Intention' chain.

Description

Keywords

İşletme, Satın Alma Niyeti, Sosyal Medya, Business Administration, Purchase Intention, Social Media

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

131
Page Views

122

checked on Aug 17, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available