1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Özbay, Hediye"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Relationship Between Nursing and Midwifery Students' Competencies in Providing Patient Safety and Their Attitudes towards Medical Errors
    (2025) Çalbay, Rojbin Balat; Özbay, Hediye
    Bu araştırma, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin hasta güvenliğini sağlamaya ilişkin yeterlilikleri ile tıbbi hataya yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, kesitsel ve ilişkisel desende yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Eylül 2024-Haziran 2025 tarihleri arasında Mardin Artuklu Üniversitesinde öğrenim gören hemşirelik ile ebelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmaya katılmaya gönüllü 204 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 'Öğrenci Bilgi Formu', 'Hasta Güvenliği Yetkinliği Öz Değerlendirme Aracı' ve 'Tıbbi Hata Tutum Ölçeği' ile elde edilmiştir. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını değerlendirmek için basıklık ve çarpıklık katsayılarına bakılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişki Pearson Korelasyon analizi ile incelenmiştir. Veriler arasındaki ilişkileri modellemek amacıyla yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin hasta güvenliği yetkinliği öz değerlendirme aracından aldıkları toplam puanların (156.49 ± 18.77) orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada, öğrencilerin Tıbbi Hata Tutum Ölçeği' nden aldıkları toplam puanların (2.24 ± 0.57) düşük ve olumsuz düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin Hasta Güvenliği Yetkinliği Öz Değerlendirme Aracı toplam puanı ile Tıbbi Hata Tutum Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin tıbbi hata tutumu, hasta güvenliğini sağlamaya ilişkin yetkinliğinin %11.1' ini yordadığı saptanmıştır. Araştırmada öğrencilerin tıbbi hataya yönelik tutumunun, hasta güvenliğini sağlamaya ilişkin yetkinliği üzerinde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada nedenselliğinin açıklanabilmesi için karma yöntemler kullanılarak daha büyük örneklem grubu ile çalışmaların yapılmasını önermekteyiz.