Browsing by Author "Özbay, Hediye"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Hemşirelik Öğrencileri için Periferik İntravenöz Kateteri Yerleştirme Özgüven Ölçeği’nin Türkçe Geçerlilik ve Güvenirliği: Metodolojik Çalışma(2025) Sü, Serpil; Durgun, Hanife; Özbay, Hediye; Marchionni, CarolineAmaç: Bu çalışmada, Hemşirelik Öğrencileri İçin Periferik İntra- venöz Kateter Yerleştirme Özgüven Ölçeği’nin Türkçe geçerlilik ve güve- nilirliğinin yap ılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Çalışma, Mart-Haziran 2024 tarihleri arasında, 3 farklı devlet üniversitesinin hemşi- relik bölümünde öğrenimine devam eden 587 hemşirelik öğrencisi ile me- todolojik bir ara ştırma olarak yürütülmü ştür. Verilerin toplanmas ında “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Hem şirelik Öğrencileri için Periferik İntra- venöz Kateteri Yerle ştirme Özgüven Ölçe ği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 26.0 ve AMOS 23 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin de- ğerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, minimum, mak- simum, Cronbach alfa güvenirlik katsay ısı, faktör analizi yöntemleri, korelasyon analizi ve Path Diyagramı kullanılmıştır. Bulgular: Ölçeğin içe- rik geçerlik indeksi 0,994, genel iç tutarl ılık katsayısı ise 0,936 olarak ol- dukça güvenilir bulunmuştur. Doğrulayıcı Faktör Analizi ile uyum indeksi değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu ve modelin bu durumla uyumlu olduğu belirlenmiştir. Ölçek 3 alt boyut ve 15 maddeden oluşmaktadır. Bu araştırmada, Hemşirelik Öğrencileri İçin Periferik İntravenöz Kateter Yer- leştirme Özgüven Ölçe ği toplam puan ortalamas ı 3,81±0,63 saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin Periferik İntravenöz Kateter Kanül Güvenirliği alt bo- yutundan 3,81±0,67, periferik intravenöz kateter hazırlık ve güvenlik güve- nirliği alt boyutundan 3,90±0,67, Periferik İntravenöz Kateter Ö ğrenme Güvenirliği alt boyutundan 3,72±0,69 puan aldığı belirlenmiştir. Sonuç: Öl- çeğin Türkçe versiyonu, hemşirelik öğrencilerinin periferik intravenöz ka- tater yerle ştirmeyi ö ğrenme ve gerçekle ştirme konusundaki öz güven düzeylerini belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araçtır.Article Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalara Yönelik Tutumlarının Algılanan Stres, Biyo-Psiko Yanıt Ve Stresle Baş Etme Davranışlarına Etkisi(Association of Executive Nurses, 2025) Erol, Ahmet; Özbay, Hediye; Dinç, Mahmut; Oner, UgurAmaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik tutumlarının algılanan stres, biyo-psiko-sosyal yanıt ve stresle baş etme davranışlarına olan etkisini ve aralarındaki ilişki düzeyini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Kesitsel, tanımlayıcı ve ilişkisel tipte tasarlanmış olan araştırmanın evrenini Türkiye’nin doğusundaki iki devlet üniversitesinde öğrenim gören hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuş olup araştırma 403 hemşirelik öğrencisinin katılımı ile tamamlanmıştır. Veriler, ‘Öğrenci Tanıtım Formu, Hemşirelik Öğrencileri için Klinik Uygulamalara Yönelik Tutum Ölçeği (HÖKUYTÖ) Hemşirelik Öğrencileri için Algılanan Stres Ölçeği (HÖASÖ), Biyo-psiko-sosyal Cevap Ölçeği (HÖBCÖ) ve Stresle Baş Etme Davranışları Ölçeği’ (HÖSBDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Araştırmada HÖKUYTÖ toplam puan ortalaması 88,43 (SS=20,18), HÖASÖ toplam puan ortalaması 59,55 (SS=21,62), HÖBCÖ toplam puan ortalaması 36,18 (SS=17,26), HÖSBDÖ toplam puan ortalaması 39,30 (SS=9,54) olarak saptanmıştır. Araştırmada klinik uygulamalara yönelik tutum toplam puanı ile hemşirelik öğrencilerinin algılanan stres, biyo-psiko-sosyal yanıt ve stresle baş etme davranışı toplam puanları arasında yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Klinik uygulamalara yönelik tutumun bir birim artmasının, biyo-psiko-sosyal yanıt değişkeninin 0,180 puan düşmesine neden olduğu (B=-0,180; p<0,001) bulunmuştur. Sonuç: Araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik tutum toplam puanı ile hemşirelik öğrencilerinin algılanan stres, biyo-psiko-sosyal yanıt ve stresle baş etme davranış düzeyleri arasında olumsuz bir ilişki olduğu saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalara yönelik tutum puanı arttıkça, biyo-psiko-sosyal yanıtın azalabileceği sonucuna ulaşılmıştır.Article The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship Between Nursing Students’ Self-Efficacy in Paediatric Medication Administration and Their Self-Confidence Levels in Clinical Decision-Making(BMC, 2025) Butun, Ahmet; Özbay, Hediye; Ersue, Nilay FilogluBackground Preventing medication errors and ensuring safe medication application for students to enhance their self-efficacy are important for patient safety. Improving self-efficacy and self-confidence and teaching strategies for managing the anxiety of nursing students during medication administration to children are crucial in paediatric clinical practises. Aim The primary aim of this study was to evaluate nursing students' medication administration self-efficacy in children, self-confidence anxiety, and self-esteem in clinical decision-making. The second aim was to reveal the mediating role of self-esteem in the relationship between nursing students' self-efficacy in medication administration in children and self-confidence and anxiety levels in clinical decision-making. Methods This study employed a cross-sectional survey research design. A total of 317 nursing students participated in the study. The data were collected between 16/09/2024 and 30/09/2024 via face-to-face survey technique. The data were collected using Student Introduction Form, Medication Administration Self-Efficacy Scale in Children for Nursing Students, Nursing Anxiety and Self-Confidence with Clinical Decision-Making Scale, and Rosenberg Self-Esteem Scale Short Form. Results Nursing students reported low self-efficacy (45.53 +/- 15.85) and self-confidence (62.61 +/- 30.16) in paediatric medication administration, along with moderate anxiety levels (89.20 +/- 41.99). However, self-esteem levels were high (1.91 +/- 0.52). Self-esteem was found to partially mediate the relationship between self-efficacy and self-confidence but did not significantly mediate the relationship between self-efficacy and anxiety. Among the participants, 39.4% stated that they did not make a mistake in calculating the medication dose in children. 69.1% of participants reported a need for training in the preparation and administration of paediatric medications. Conclusion The results suggest that interventions to improve self-esteem could enhance nursing students' self-confidence in clinical decision-making, particularly in paediatric medication administration. Incorporating self-esteem-building activities and targeted training into nursing curricula is recommended to address low self-efficacy and moderate anxiety levels. These results have important implications for nursing education, suggesting that such interventions could reduce medication errors and improve patient safety. Future research should explore the long-term impact of these interventions on clinical performance and patient outcomes.Master Thesis Relationship Between Nursing and Midwifery Students' Competencies in Providing Patient Safety and Their Attitudes towards Medical Errors(2025) Çalbay, Rojbin Balat; Özbay, HediyeBu araştırma, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin hasta güvenliğini sağlamaya ilişkin yeterlilikleri ile tıbbi hataya yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, kesitsel ve ilişkisel desende yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Eylül 2024-Haziran 2025 tarihleri arasında Mardin Artuklu Üniversitesinde öğrenim gören hemşirelik ile ebelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmaya katılmaya gönüllü 204 öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 'Öğrenci Bilgi Formu', 'Hasta Güvenliği Yetkinliği Öz Değerlendirme Aracı' ve 'Tıbbi Hata Tutum Ölçeği' ile elde edilmiştir. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını değerlendirmek için basıklık ve çarpıklık katsayılarına bakılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişki Pearson Korelasyon analizi ile incelenmiştir. Veriler arasındaki ilişkileri modellemek amacıyla yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin hasta güvenliği yetkinliği öz değerlendirme aracından aldıkları toplam puanların (156.49 ± 18.77) orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada, öğrencilerin Tıbbi Hata Tutum Ölçeği' nden aldıkları toplam puanların (2.24 ± 0.57) düşük ve olumsuz düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin Hasta Güvenliği Yetkinliği Öz Değerlendirme Aracı toplam puanı ile Tıbbi Hata Tutum Ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin tıbbi hata tutumu, hasta güvenliğini sağlamaya ilişkin yetkinliğinin %11.1' ini yordadığı saptanmıştır. Araştırmada öğrencilerin tıbbi hataya yönelik tutumunun, hasta güvenliğini sağlamaya ilişkin yetkinliği üzerinde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada nedenselliğinin açıklanabilmesi için karma yöntemler kullanılarak daha büyük örneklem grubu ile çalışmaların yapılmasını önermekteyiz.
