Çakar, Kadir
Loading...
Name Variants
Cakar, Kadir
ÇAKAR, Kadir
Çakar, K.
ÇAKAR, Kadir
Çakar, K.
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
34
Articles
20
Citation Count
0
Supervised Theses
4
34 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 34
Book Part Citation - Scopus: 1Education as a Way To Tackle Overtourism: the Application of the Principles of Responsible Management Education (prme)(Palgrave Macmillan, 2020) Çakar, Kadir; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüThe aim of this chapter is to discuss whether the Principles of Responsible Management Education (PRME) can potentially be an integral part of strategies addressing the issue of overtourism. The chapter demonstrates that the PRME can be used as a supporting tool as its principles potentially constitute and underscore the significance of a responsible and sustainable world. As such, they can play a crucial role in drawing the attention of higher education institutions and industry practitioners towards achieving the SDGs, while dealing with the issue of overtourism through education. The chapter also shows that as the measures and targets of the PRME are also in alignment with the SDGs, they can be considered as a highly effective tool in helping overcome the problem of overtourism. © The Author(s) 2020.Master Thesis Covid-19 salgınında turizm paydaşlarının kriz yönetim stratejisi ve acil eylem planı geliştirilmesine yönelik algıları: Diyarbakır örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Çakar, Kadir; Çakar, Kadir; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüSon yıllarda büyük bir ivme kazanan turizm küresel bir sektör haline gelerek ülkeler ve ülke ekonomilerini artan oranda birbirine bağımlı hale getirmiştir. Küreselleşmenin zamanla güçlenmesi kriz kavramının alanını genişleterek küresel bir olgu haline dönüştürmüştür. Dolayısıyla küresel bir sektör halini alan turizme yapılan yatırımların hem maddi hem manevi değeri yüksek olduğundan turizm faaliyetlerinde söz sahibi olan paydaşların ekonomik istikrarlarını sürdürülebilir bir seviye de tutabilmek adına potansiyel krizlere karşı kriz ortamında uygulanabilir hareket planlarının ve önlem uygulamaları almaları önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Covid-19 krizi örneğinden yola çıkarak Diyarbakır ilinde turizmden sorumlu kamu ve özel sektör temsilcilerinin krize karşı etkin yönetim strateji ve acil eylem planının olup olmadığına yönelik paydaş algılarını ortaya çıkarmaktır. Bu sebeple çalışmanın ifade edilen amacı doğrultusunda nitel araştırma tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma verileri Diyarbakır'da bulunan turizm paydaşları ile yüz yüze görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Araştırma sonucunda Diyarbakır turizminin genel durumuna ilişkin krizlere karşı hazırlık düzeyinin yeterli olmadığı, strateji ve eylem planının olmadığı, reklam ve tanıtım faaliyetlerinde eksikliklerin olduğu, turizmden sorumlu paydaşların ilişki düzeyinin yetersiz olduğu ve bundan dolayı Diyarbakır ilinin Covid-19 krizinden ciddi olumsuz sonuçlarla karşı karşıya kaldığı dolayısıyla Diyarbakır özelinde etkin bir yönetişimin oluşamamasına neden olduğu sonucuna varılmıştır.Article A Qualitative Analysis of Gastronomy Tourism Strategy and Action Plan(2019) Yarış, Ahmet; Çakar, Kadir; Akyol, Şehmus; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüInterest in Gastronomy Tourism, a type of tourism that is increasingly the focus of the competitive strategies of mass tourism destinations, is also increasing. Gastronomy Tourism is included in development plans by destination management organizations and destination managers due to its contributions to tourism destinations in particular as well as wider national economies. This study examines the Gastronomy Strategy and Action Plan, a theme that has received limited thus far. Qualitative research methods were used in this study, and content analysis was utilized to analyze data. Four main sub-themes (vision, mission, aims-objectives, and action plans), under the main theme, are divided into different categories. The findings of the study show that the strategies and action plans adopted by different destinations have a common set of qualities and similar approaches. They also reveal similarities with the action plans analyzed in previous studiesBook Part Citation - Scopus: 0A Critical Analysis of Sustainable Destination Governance From Environmental Perspective: A Systematic Review(Taylor and Francis, 2022) Çakar, Kadir; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü[No abstract available]Article Citation - WoS: 3Citation - Scopus: 4Goreme (cappadoccia): Examining the Hostel Experiences of Tourists(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2020) Seyitoğlu, Faruk; Çakar, Kadir; Karatas, Gulcin; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüThe objective of the present research is to understand hostel experiences of travellers visiting hostels operating in Goreme province of Cappadocia region. Within the context of user-generated content data were collected from online reviews and comments at hostelworld.com online platform and content analysis has been utilized to examine data. Results indicated differences as well as commonalities prior researches in terms of hostel experiences' characteristics. The findings show that hostel experiences are multifaceted and heterogeneous based on factors of cleanliness and facilities, location, atmosphere, security, staff/owner, price/value for money, social atmosphere, food experience, authentic experience and memorable experience. The presence of food, authentic and memorable experiences have emerged as distinct factors accelerating the quality of hostel experiences that travellers gain.Review Citation - WoS: 2Transnational Tourism Experiences at Gallipoli(Elsevier Sci Ltd, 2019) Çakar, Kadir; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüArticle Citation - WoS: 38Citation - Scopus: 43Understanding travellers’ reactions to robotic services: a multiple case study approach of robotic hotels(Journal of Hospitality and Tourism Technology, 2021) Çakar, Kadir; Aykol, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüPurpose: The purpose of this paper is to investigate travellers’ behaviour and examine their reactions to high-tech hotels offering robotic services to customers. Design/methodology/approach: Data were gathered from user-generated content within the context of a qualitative research method by analysing the online narratives of travellers at TripAdvisor who visited robotic hotels. Data analysis was realised through content analysis, which revealed various themes and categories of traveller behaviour and reactions to technology. Findings: Results show that robotic services significantly improve the quality of service offered to travellers, while positively affecting travellers’ intention to revisit robotic hotels within the context of customer engagement behaviours. Research limitations/implications: The results of the present research reveal that the introduction of new technologies in the service industry, such as the robotic butler, can have considerable effects on guest behaviour and attitudes. This field has emerged as a new sub-dimension of customer engagement. Practical implications: The use of robots will most likely enhance experiences through interaction between customers and robots. Additionally, in cases where social distancing is required, the use of robots in the hospitality and tourism industry may increase the mobility of people wishing to travel by applying social distancing through use of robots in services. Originality/value: The study contributes to the extant literature by identifying the concept of adoption as a sub-dimension deriving from human–robot interaction, thus generating the novelty of the research.Master Thesis Covid-19 pandemisinin turist rehberleri üzerinde sektörde kalma ve ayrılma niyeti yönündeki etkileri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Çakar, Kadir; Çakar, Kadir; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüTurizm sektörü doğası gereği krizlere karşı hassasiyet ve duyarlılık gösterir. Savaş, ekonomik kriz, doğal afet ve salgın gibi olayların turizm sektöründe öngörülemeyen krizlere neden olduğu söylenebilir. Yakın zamanda yaşanan Covid-19 Pandemisinin insan sağlığını tehdit etmesinin yanı sıra, pandemi kapsamında alınan tedbirler de turizm sektöründe derin yaralar açmış ve durgunlukların yaşanmasına sebep olmuştur. Bu çalışmanın amacı turizm sektörünün bir bileşeni olan turizm rehberlerinin, Covid-19 Pandemisinden ne derecede etkilendiklerini, mesleklerini yapmaya devam etme ve meslekten ayrılma niyeti yönündeki etkilerini ortaya koymaktır. Çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma tekniğinden faydalanılmış, veriler Türkiye'de faaliyet gösteren eylemli profesyonel turist rehberleriyle yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda Covid-19 Pandemisinin oluşturduğu olumsuz etkilere karşın turizm rehberlerinin mesleklerini bırakmayı düşünmedikleri, turizm rehberliği mesleğiyle ilgili tatmin düzeylerinin yüksek seviyede olduğu, bununla birlikte pandemi gibi öngörülemeyen kriz durumlarında hayatlarını idame ettirebilmek amacıyla ikinci bir meslek edinme eğiliminde oldukları kanaatine varılmıştır.Article Citation - WoS: 38Citation - Scopus: 54Critical success factors for tourist destination governance in times of crisis: a case study of Antalya, Turkey(ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2018) Çakar, Kadir; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüThe aim of this paper is to identify the critical success factors for the development of crisis management and strategy for the governance of the tourist destination of Antalya, Turkey. Data was obtained from in situ interviews, participant observation, and documentation. Interviews were conducted with the main tourism stakeholders representing both public and private sectors in Antalya. Findings show that the critical success factors of responsiveness, shared roles, strategy formation, and collaboration are vital for effective crisis management. The study also highlighted the fact that in the area of shared roles and collaboration, encompassing the characteristics of coordination, communication, cooperation, and knowledge transfer, stakeholders are proving ineffectual, thereby obstructing the development of necessary strategies for crisis management and the recovery process. Further, ineffective governance, adopted by local stakeholders, has had a substantial negative impact on the process of developing future effective crisis management strategies.Other A Research on Walkablty Percepton of Toursts Vstng Old Town Mardn(2019) Çakar, Kadir; Harman, Serhat; Aykol, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü...