MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Hizmet öncesi öğretmen yetiştirme sistemine ilişkin bir araştırma

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mardin Artuklu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarını çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Nicel araştırma yöntemine dayanan bu çalışmada tarama ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Mardin ili Kızıltepe ve Artuklu ilçelerinde farklı okul türlerinde görev yapan 6217 öğretmen araştırma evrenini oluşturmaktadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 750 öğretmenden veri toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve hizmet öncesi öğretmen eğitimi algı ölçeğiyle elde edilmiştir. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi, Welch testi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin algılarının kıdem değişkenin tüm boyutlarında ve eğitim durumu değişkeninin eğitim ve öğretim mesleki yeterliği ve akademisyenlerin yeterliği boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin % 28.7'si hizmet öncesi dönemde aldıkları eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap verdiğini, % 59.1'i bu eğitimin çağın ihtiyaçlarına kısmen cevap verdiğini; % 12.3'ü ise verilen eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap vermediğini belirtmiştir. Çalışmada hizmet öncesi dönemde öğretmenlere mesleki ve kişisel gelişimleri için gerekli ortam ve fırsatların sağlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of the study is to determine teachers' perceptions of pre-service education they received in terms of different variables. In this study, both descriptive survey and causal-comparative model were used. The research population consists of 6217 teachers who work in different school types in Kızıltepe and Artuklu districts of Mardin. The research sampling, which consists of 750 teachers, was determined by the simple random sampling method. The data were collected by using personal information form and pre-service teacher education perception scale developed by the researcher. Descriptive statistics, independent samples t-test, one-way analysis of variance and Welch test were used for the data analysis. The findings show that teachers' perceptions of pre-service education were at medium level. It was observed that teachers' perceptions differed significantly in all dimensions of the professional seniority variable, in education and training professional competence and academician competence dimensions of the graduation degree variable. Teachers (28.7 %) stated that the education they received meets the needs of this century, 59.1 % of them stated that this education relatively meets the needs of this century, 12.3 % of them stated that this education does not meet the needs of this century. It was concluded that the pre-service education should provide necessary environment and opportunities to teachers for their professional and personal development.

Description

Keywords

hizmet öncesi öğretmen eğitimi, öğretmen yeterliği, öğretmen adayları, öğretmenlik mesleği, mesleki gelişim, 21. yüzyıl becerileri, pre-service teacher education, teacher competence, teacher candidates, teaching profession, professional development, 21st century skills, Eğitim ve Öğretim, Education and Training, Hizmet öncesi eğitim, Pre-service training, Öğretmen yetiştirme, Teacher training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

97