Salgın Filmlerinde İdeoloji: Tehdit (Outbreak) ve Salgın (Contagion) Filmleri Üzerine Bir İnceleme

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte radyo, televizyon, sinema ve internet alanları daha önce görülmemiş bir şekilde birleşmiş ve aynı potada erimiştir. Bu durum radyo, televizyon ve sinema profesyonellerinden hem medya sanatlarında teknik beceriler hem de küresel bilgiye ilişkin sosyal sorumluluk açısından beklentilerin artmasına yol açmaktadır. Bu bulgulardan yola çıkarak Mardin Artuklu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü müfredatı, medya teknolojilerini yaratıcı ustalıkla kullanabilen, aynı zamanda entelektüel ve sorgulayıcı bakış açısına sahip profesyoneller yetiştirmektedir. Bölümde eğitim, sosyal bilimlerdeki genel teorik bilgileri iletişim çalışmaları ve medya uygulamalarıyla birleştirmektedir. İlk yıllardaki hazırlık dersleri, öğrencilere orta ve ileri düzey medya uygulamaları için gereken yaratıcı ve entelektüel temeli sağlamayı amaçlamaktadır. Üçüncü yıl, orta düzey medya uygulamalarına ve ileri medya uygulamaları ile etik, estetik ve profesyonel unsurların dikkate alındığı medya çalışmaları dersleri için gerekli becerilere odaklanmaktadır. Dördüncü yıl, öğrencilerin entelektüel aşamadan kurgu ve sunum aşamasına kadar bireysel yaratıcılıklarını ortaya koyabilecekleri bağımsız projelere odaklanıyor.

Journal Issue

Abstract

Salgın hastalıklar insanlık tarihinin en önemli olgularından birisidir. Milyonlarca insan salgın hastalıklar nedeniyle hayatını kaybetmiş, büyük medeniyetler ve imparatorluklar salgın hastalıklar sonrasında çökmüştür. Ortaya çıkma sıklıklarının giderek artması ve 2000’li yıllardan itibaren hemen hemen iki üç yılda bir yenisinin başlaması, salgın hastalıklara yönelik ilgiyi artırmıştır. Dolayısıyla sinemanın da salgın hastalıklara olan ilgisi artmış ve giderek artan sayıda salgın konulu film üretilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada Hollywood yapımı Tehdit (Outbreak, 1995) ve Salgın (Contagion, 2011) filmlerinin ideolojik arka planı çözümlenmiştir. Yapılan çözümleme sonucunda her iki filmde de otoriter bir yönetim anlayışının savunulduğu, demokratik hak ve özgürlüklere önem atfetmeyen, birey yerine devleti ve kamu güvenliğine öncelik veren, toplum yararı karşısında bireylerin yaşam hakkını hiçe sayan oldukça muhafazakâr bir ideolojinin hâkim olduğu bulgulanmıştır. Salgının başlaması ve yayılması bireysel kusur ve dikkatsizliğe, durdurulması ise bireysel başarı ve fedakârlığa indirgenmiş, sorunun ekonomik ve siyasal boyutları görmezden gelinmiştir. Ayrıca Amerikalılar dünyanın kurtarıcıları olarak kodlanırken Afrikalılar ve Çinliler hastalığın hayvanlardan insanlara geçmesine neden olan kişiler olarak etiketlenmiştir.
Pandemics are one of the most important facts of history. Millions of people lost their lives because of pandemics, great civilizations and empires collapsed after pandemics. The increasing frequency of the occurance and showing up of new pandemics in almost 2-3 years from the 2000s on, has increased the interest in pandemics. Hence, the interest of the cinema industry for pandemics has increased and a growing number of movies on pandemics has been produced. In this study, the ideological backgrounds of two Hollywood films, i.e. Outbreak (1995) and Contagion (2011), are analyzed. As a result of the analysis, it has been found that in both films authoritarian management approach is supported, a rather conservative ideology which does not ascribe importance to democratic rights and freedom, prioritizes state and public security over individuals, disregardes the right of life of individuals against the benefit of society. The start and the spread of the pandemic was reduced to individual fault and carelessness while stopping it was reduced to individual success and altruism. Economic and political aspects were ignored. Besides, while Americans were coded as the saviors of the World, Africans and Chinese people were tagged as the ones who caused the illness to pass from animals to humans.

Description

Keywords

Salgın hastalıklar, sinema, Hollywood, ideoloji., Pandemics, cinema, Hollywood, ideology

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

AŞILIOĞLU E,IŞIK M. K (2020). Salgın Filmlerinde İdeoloji: Tehdit (Outbreak) ve Salgın (Contagion) Filmleri Üzerine Bir İnceleme. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(22), 342 - 362.

WoS Q

Scopus Q

Source

MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

2

Issue

22

Start Page

342

End Page

362
Page Views

5

checked on Aug 16, 2025

Downloads

327

checked on Aug 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available