Humans and/or robots? Tourists’ preferences towards the humans–robots mix in the service delivery system

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

SpringerLink

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Öğrencilere belirli bir bölgenin veya ülkenin kültürel ve tarihi mirasını tanıma fırsatı sunduğundan, öğrencilerin tarihi yapıları, müzeleri, sanat eserlerini, gelenekleri ve diğer kültürel öğeleri daha iyi anlayan bireyler yetiştirmek. Öğrencilere turizm sektörü, turizm rehberliği veya seyahat işletmeciliği alanında başarılı bir kariyer yapabilmeleri için turizm endüstrisinin işleyişi, Türkiye’nin tarihi, kültürü ve coğrafyası, sürdürülebilirlik, etik ve diğer önemli konular hakkında beceri ve bilgiyi kazanmalarını sağlayacak nitelikte turist rehberleri yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen; Türkiye’nin doğal, tarihi ve kültürel çekicilikleri hakkında bilgi sahibi; insan ilişkilerinde iyi iletişim becerilerinde yetenekli; olay ve olguları yorumlarken analitik düşünebilen; sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş; hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip; liderlik ve temsil yeteneği olan; nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Journal Issue

Abstract

This paper investigates tourists’ preferences toward the humans-robots ratio in the service delivery systems of tourism and hospitality companies and the factors that shape them. The sample includes 1537 respondents from nearly 100 countries. The fndings show that a higher preferred share of robots is positively associated with the perceived emotional skills of robots, their perceived usefulness in the tourism/ hospitality context, perceived robotic service expectations, attitudes towards robots in general, and the male gender. On the other side, it is negatively associated with the perceived disadvantages of robots compared to human servers and the household size of respondents.

Description

Keywords

Robots · Humans–robots ratio · Tourism · Hospitality · Service delivery system

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Ivanov, S., Webster, C., & Seyitoğlu, F. (2022). Humans and/or robots? Tourists’ preferences towards the humans–robots mix in the service delivery system. Service Business, 1-37.

WoS Q

Q2

Scopus Q

Source

Service Business

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

37
SCOPUS™ Citations

31

checked on Oct 13, 2025

Web of Science™ Citations

29

checked on Oct 13, 2025

Page Views

11

checked on Oct 13, 2025

Downloads

120

checked on Oct 13, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™
OpenAlex Logo
OpenAlex FWCI
3.784

Sustainable Development Goals

SDG data is not available