Relationship Between Nursing Students' Personality Traits and Competence in Workplace Violence Management

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

W B Saunders Co-elsevier inc

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
09.02. Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
Ebe; bir ebelik eğitim programına girmeye hak kazandıktan sonra, bu programı başarıyla tamamlayarak, mesleği yerine getirmek üzere, tescili yapılan ya da kendisine yasal olarak izin verilen kişi olarak tanımlanır. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ebeyi "Gebelik sırasında doğumda ve doğumdan sonra gerekli bakım ve danışmanlığı sağlamak, normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırmak ve yeni doğanın bakımını yapmak üzere eğitimi tescillenmiş kişi" olarak tanımlamıştır. Uluslararası Ebelik Konfederasyonu (İnternational Confederation of Midwives-ICM) ise “Ebe; gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kadınla işbirliği halinde kadına gereksinim duyduğu destek, bakım ve danışmanlığı sağlayan, kendi sorumluluğunda doğumu yaptıran, yenidoğan ve bebeğe bakım veren sorumluluk sahibi ve güvenilir bir profesyoneldir” şeklinde tanım yapmıştır. 2009 yılında kurulan Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü 2014 yılından itibaren lisans mezunu vermektedir. Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu 17 Nisan 2019 tarihli 30749 sayılı Cumhurbaşkanı Kararnamesi uyarınca resmi gazetede yayımlanarak Sağlık Bilimleri Fakültesi’ne dönüştürülmüştür. Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü 4 yıllık (8 yarıyıl) lisans programı olup, öğrencilerinin profesyonel bir ebe olarak yetişmeleri için eğitim ve öğretim vermektedir. Bölümümüzün hedefi ülke ihtiyaçlarını göz önüne alarak, bizleri tercih eden öğrencileri tam donanımlı, bağımsız çalışabileceği, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş, bilimsel çalışmalarla ebelik mesleğini zirveye taşıyacak mezunlar vermektir.

Journal Issue

Abstract

Background: Violence against nursing students is a growing concern in nursing education, clinical practice, and professional development and needs to be managed. The aim of this study was to determine the relationship between nursing students' personality traits and competence in workplace violence management. Methods: This cross-sectional, descriptive-correlational study was conducted with 321 nursing students between 23 May 2022 and 14 June 2022. Results: A total of 20.9 % of the nursing students were exposed to violence in clinical practice areas. The personality traits of nursing students and their competence in workplace violence management showed a strong correlation. Increase in personality traits such as extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness resulted in an increase in competency in workplace violence management (p < 0.05). However, a negative correlation was observed between neuroticism and competency in workplace violence management (p < 0.05). Conclusion: Collaboration between academic institutions and healthcare organizations should be established to increase nursing students' competency in workplace violence management. The personality traits of the students should be evaluated by nurse educators, and education and counseling should be offered on managing violence, especially for students with high neuroticism levels.

Description

Akca Dogan, Derya/0000-0001-7040-2732; SERPICI, AYSE/0000-0002-0243-4473

Keywords

Exposure To Violence, Nursing Student, Personality, Violence, Workplace

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Q2

Scopus Q

Q2

Source

Volume

53

Issue

Start Page

17

End Page

23
SCOPUS™ Citations

1

checked on Sep 15, 2025

Web of Science™ Citations

1

checked on Sep 15, 2025

Page Views

3

checked on Sep 15, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™
OpenAlex Logo
OpenAlex FWCI
3.568

Sustainable Development Goals

2

ZERO HUNGER
ZERO HUNGER Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo