MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Hotel Managers' Perceptions Towards the Use of Robots: a Mixed-Methods Approach

Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Springer Heidelberg

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Öğrencilere belirli bir bölgenin veya ülkenin kültürel ve tarihi mirasını tanıma fırsatı sunduğundan, öğrencilerin tarihi yapıları, müzeleri, sanat eserlerini, gelenekleri ve diğer kültürel öğeleri daha iyi anlayan bireyler yetiştirmek. Öğrencilere turizm sektörü, turizm rehberliği veya seyahat işletmeciliği alanında başarılı bir kariyer yapabilmeleri için turizm endüstrisinin işleyişi, Türkiye’nin tarihi, kültürü ve coğrafyası, sürdürülebilirlik, etik ve diğer önemli konular hakkında beceri ve bilgiyi kazanmalarını sağlayacak nitelikte turist rehberleri yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen; Türkiye’nin doğal, tarihi ve kültürel çekicilikleri hakkında bilgi sahibi; insan ilişkilerinde iyi iletişim becerilerinde yetenekli; olay ve olguları yorumlarken analitik düşünebilen; sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş; hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip; liderlik ve temsil yeteneği olan; nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Journal Issue

Events

Abstract

Adopting a supply-side perspective, the paper analyses Bulgarian hotel managers' perceptions of service robots using a convergent mixed methods design. Structured quantitative data were collected from 79 managers using a questionnaire, while interviews were used for the collection of qualitative data from 20 managers. The findings indicate respondents feel that repetitive, dirty, dull, and dangerous tasks in hotels would be more appropriate for robots, while hotel managers would rather use employees for tasks that require social skills and emotional intelligence. The individual characteristics of respondents and the organisational characteristics of the hotels they currently worked in played little role in their perceptions of service robots. The managers considered that robots would decrease the quality of the service and were generally not ready to use robots. Additionally, the interviewees indicated that skilled and well-trained employees were more valuable and more adequate than robots for the hospitality and tourism industry. Theoretical and managerial implications are provided as well.

Description

Ivanov, Stanislav/0000-0002-6851-5823; Seyitoglu, Faruk/0000-0002-7859-6006

Keywords

Robots, Supply-Side Perspective, Managers' Perceptions, Automation Of Tasks, Impacts Of Service Robots, Hotel Industry, Bulgaria

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Q1

Scopus Q

Q1

Source

Volume

22

Issue

4

Start Page

505

End Page

535