ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin algılarını metafor aracılığıyla ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Mardin Artuklu Üniversitesinde 2016-2017 öğretim yılında eğitim gören toplam 68 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, öğretmen adaylarına “Öğretmenlik Uygulaması Dersi ... gibidir, çünkü ... ” cümlesi yöneltilerek elde edilmiştir. Verilerin analizinde ve yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu kategoriler “tecrübe”, “gözlem-taklit”, “zorluklar”, “uyum”, “ilişki” ve “başlangıç” olarak isimlendirilmiştir. Araştırmada en çok “tecrübe” ve “gözlem-taklit” vurgularına yer verildiği görülmüştür. Araştırmada Öğretmenlik Uygulaması Dersine ilişkin elde edilen metaforlardan “zorluklar” kategorisine ilişkin olumsuz metaforlar üretilirken diğer kategorilere ilişkin metaforların olumlu olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this research is to reveal the perceptions of prospective teachers about teaching practice lesson through metaphors. The study group of the research consists of a total of 68 teacher candidates who are educated at Mardin Artuklu University between 2016-2017. The data was obtained by asking the following question; “Teaching practice lesson is like…., because ... ". In the first space in the form, they should make an analogy about the concept of teaching practice lesson, and in the second space they are asked to explain the reason for this analogy. A content analysis technique was used in the analysis and interpretation of the data. According to the results of the research, prospective teachers produced 68 valid metaphors about teaching practice lesson. Generated metaphors were grouped under six categories which were "experience", "observation-imitation", "difficulties", "harmony", "relationship" and "beginning". It was observed that the most emphasis was on "experience" and "observation-imitation". It has been found that the the category about “difficulties” produced negative metaphors while metaphors related to other categories produced positive metaphors.

Description

Keywords

Öğretmenlik uygulaması dersi, metafor, öğretmen adayları, Teaching practice lesson, metaphor, teacher candidates

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

ÖZDAŞ F,ÇAKMAK M (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2747 - 2766.

WoS Q

Scopus Q

Source

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi

Volume

7

Issue

4

Start Page

2747

End Page

2766
Page Views

4

checked on Dec 15, 2025

Downloads

71

checked on Dec 15, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available