MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Dezavantajlı Bölgelerdeki Aday Öğretmenlerin Adaylık Sürecine İlişkin Görüşleri

Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İnönü Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.
Organizational Unit
Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü
Çocuk Gelişimi Bölümü; 0-18 yaşlar arasındaki normal gelişim gösteren, engeli olan, korunmaya muhtaç, çalışan, mülteci, suça itilmiş çocuklar ile hastanede yatan çocukların zihinsel, dil, motor, sosyal, duygusal gelişimlerini ve öz bakım becerilerini değerlendirebilen, tüm gelişim ve beceri alanlarını destekleme konusunda çocuğa, aileye, eğitimciye ve topluma hizmet sunan Çocuk Gelişimci yetiştirmektedir. Bu programdan mezun olanlar çeşitli özel ve kamu kurumlarında Çocuk Gelişimcisi olarak görev yapmaktadırlar. Toplumun temelini oluşturan çocukların farklı alanlardaki gelişimlerini ortaya koymak ve her yönden desteklemek, ailelere ve eğitimcilere bu konuda rehberlik etmek, uygun eğitim programlarının oluşturulabilmesi açısından gerekli yönlendirmeleri yapmak ve toplumu bilinçlendirmek gibi önemli görevleri üstlenen Çocuk Gelişimciler; her yönden sağlıklı, başarılı bireylerden oluşan, çağdaş ve bilinçli bir toplum için önemli rol oynamaktadırlar. Aileye ve çocuğa ilişkin sorunların giderek artması ve çeşitlenmesi, Çocuk Gelişimi alanının önemini giderek daha fazla ortaya koymaktadır.

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışmada dezavantajlı bölgelerde görev yapan aday öğretmenlerin adaylık süreciyle ilgili görüşleri analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Şırnak ilinin İdil ilçesinde merkezden uzak olan köy okullarında görev yapan 13 kadın ve 7 erkek olmak üzere toplam 20 aday öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup, görüşmeler ses kaydına alınmak suretiyle veriler toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonunda dezavantajlı bölgede görev yapan aday öğretmenlerin aday öğretmen yetiştirme sürecinin tüm boyutlarına yönelik görüşlerinin genel anlamda olumsuz yönde olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Dezavantajlı bölgede çalışıyor olmaya ilişkin öğretmenlerin çoğunluğu okulun fiziki imkanlarının iyi olmaması, ders yüklerinin fazla olması ve süreçte olmaması gerektiği halde nöbet tuttukları ve sınıf rehber öğretmenliği görevini üstlenmiş olmaları konusunda görüş birliğine vardıkları görülmüştür. Okul yönetimine ilişkin denetim eksikliği, paydaşların eğitim eksikliği, evrakların göstermelik bir şekilde yapılmış gibi gösterilmesi ve uygulama yapılmış olsa bile öğretmenin öğrenciler gözünde itibarının zedelenme tehlikesinin olması bu nedenle de geç kalınmış bir uygulama olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan aday öğretmenlerin çoğunluğunun hizmet içi eğitim faaliyetlerini verimli bulmadıkları, seminer ortamının fiziki şartlarının olumsuz olduğu, adaylık kaldırma sınavının yararlı olmadığı için kaldırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was tried to be found out the opinions of the novice teachers working in disadvantaged regions about the candidacy process. The universe of the study is a total of 20 novice teachers, 13 females and seven males, working in remote village schools in İdil district of Şırnak. Qualitative research method was used. A semi-structured interview form was used as a data collection tool, and the interviews were audio-recorded. At the end of the study, it was found that the opinions of the novice teachers working in the disadvantaged region on all aspects of the novice teacher training process were negative. It has been observed that the majority of the teachers working in disadvantaged region have agreed that the physical facilities of the school are not good, the course load is high, they keep watch even though they should not be in the process and they have undertaken the duty of classroom guidance teacher. It has been concluded that the lack of supervision regarding the school administration, the lack of education of the stakeholders and the danger of damaging the reputation of the teacher in the eyes of the students even if the application is made, so it is a late application. In addition, it was concluded that the majority of the novice teachers did not find the in-service training activities productive, the physical conditions of the seminar environment were negative, and the nomination exam should be abolished, because it was not useful.

Description

Keywords

Aday öğretmen, danışman öğretmen, okul yöneticisi, dezavantajlı bölgeler, Novice teacher, counselor teacher, school administrator, disadvantaged areas

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

24

Issue

1

Start Page

124

End Page

147