Yüksek Lisans Tezleri - Karma
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/57
Browse
Browsing Yüksek Lisans Tezleri - Karma by Author "03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis An Analysis of Masculinity Representation in TRT Çocuk Magazine(2025) Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGünümüzde teknolojinin gelişmesi, görsel medyanın yanı sıra sosyal medyanın kullanım alanlarının yaygınlaşması ve her geçen gün daha cazip hale gelmesi, dergi, kitap ve gazete gibi kitle iletişim araçlarının kullanımını zayıflatmıştır. Bu durum, çocukların gelişimi açısından olumsuz etkiler yaratmaktadır. Bunun önüne geçmek ve daha bilinçli, duyarlı ve okuyan bir nesil yetiştirmek için en önemli etkenlerden biri, çocuklara okumayı, öğrenmeyi, araştırmayı ve keşfetmeyi öğretecek, aynı zamanda içinde bulundukları çağın gelişmelerinden haberdar edecek çocuk dergileridir. Çocuk dergileri, çocukların kimlik gelişiminde, toplumla etkileşim kurmalarında, öğrenme ve okuma isteklerini artırarak fikir sahibi olmalarında ve boş zamanlarını faydalı içeriklerle değerlendirerek kişisel gelişimlerine katkı sağlamalarında önemli bir rol oynamaktadır. Bu sebeple, yayımladıkları konu ve temalar çerçevesinde çocuklar için etkili ve önemli bir öğrenme aracı olan çocuk dergileri, onların zihinsel gelişimlerini desteklerken, gündelik yaşama ve akademik hayata dair bilgi edinmelerini sağlayarak eğlenceli ve dikkat çekici içeriklerle öğrenmelerini pekiştirmektedir. Yazılı basın kapsamında değerlendirilen ve çocuklara yönelik hazırlanan önemli dergilerden biri olan TRT Çocuk Dergisi, çocuk okurların boş zamanlarını verimli bir biçimde geçirmelerine yardımcı olurken, eğlenceli bir yolla çeşitli bilgiler edinmelerini, kişisel gelişimlerine katkı sağlamalarını ve sosyalleşmelerini destekleyen içerikler sunmaktadır. Dergi içeriklerinde yer alan mesajlar, çocuk okurların toplumsallaşma sürecine katkı sağlayarak karakter oluşumlarını etkilemektedir. Bu nedenle, bu çalışmada toplum açısından önemli bir konu olan toplumsal cinsiyet rollerinin ele alınış biçimi temel alınarak, TRT Çocuk Dergisi'ndeki erkeklik temsili temel özellikleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.Master Thesis Bilim Çocuk Dergisinde Bilim ve Teknoloji Haberlerinin Sunumu(2024) Bağlayici, Melike; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBilim ve teknoloji hayatın her alanında karşımıza çıkmakta ve hızla gelişmektedir. Bilimsel ve teknolojik gelişmeler, her yaş grubunda insana hitap etmekte ve insanların hayatını derinden etkilemektedir. Bu gelişmelerin insanlara ulaşması çoğu zaman iletişim araçları ve medya aracılığıyla gerçekleşmektedir. Özellikle çocukların, günümüz koşullarında bilimsel ve teknolojik gelişmelerden haberdar olmaları büyük önem taşımaktadır. Günümüzde bilime dair yayın yapan çocuk dergileri, çocuklara bilimsel ve teknolojik gelişmeleri aktarırken bir alternatif olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, ilkokul çağındaki çocuklara hitap eden çocuk dergilerinin çocuklara bilim ve teknoloji haberlerini sunarken dergilerdeki haber içeriklerinde hangi dilsel ve söylemsel stratejilerin kullanıldığının incelenmesinin Bilim Çocuk dergisi örneğinde yapılması amaçlanmıştır. Ayrıca, Bilim Çocuk dergisinde yer alan bilim ve teknoloji haberlerinin konu dağılımlarının belirlenmesi ve hangi konulara ağırlık verildiğinin tespit edilmesi de amaçlanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik ve eleştirel söylem analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir. 2020 ve 2021 yıllarına ait konu dağılımları tablolarla sunulmuştur. 12 bilim ve teknoloji haberi, amaçlı örneklem yöntemi türlerinden olan homojen (benzeşik) örneklem yoluyla Bilim Çocuk dergisinin bilimsel ve teknolojik haberleri konu edinen 'Ne Var Ne Yok' adlı bölümünden seçilerek çözümlenmiştir. Sonuç olarak; Bilim Çocuk dergisi haberlerinin uzay, gökbilim, teknoloji, hayvanlar, tıp ve sağlık konularını daha çok işlediği görülmüştür. Çocuklara bilim ve teknoloji haberleri sunulurken çeşitli dilsel ve söylemsel stratejiler kullanıldığı görülmüştür. Bunlar milliyetçilik söylemi, bilimsel bilginin yeniden inşası ve bilimsel pratik, kadının toplumdaki yeri ve cinsiyetçilik söylemi, yerel yönetimler ile iktidar güç ilişkisi söylemi şeklinde belirlenmiştir. Ayrıca bu tez çalışmasında incelenen haberlerde çocuklara bir yeniden üretim mekanizması örneği olarak, hayallerinin sınır tanımaması gerektiği, çok önemli ve dünya çapında çalışmalara ve başarılara imza atabilecekleri, bilimsel bilginin sorgulamaya açık olduğu gibi söylemlerin aktarıldığı görülmüştür. Retorik sorularla çocukların habere olan ilgisi artırılmaya ve tartışmalı bir ortam yaratılmaya çalışıldığı; tanımlar ve karşıtlık ifadeleri ile eğlendirirken bilgilendirme amaçlandığı tespit edilmiştir. Ve her haberde aslında çocuklara bilim ve teknolojinin önemi, geleceği, çevre bilinci gibi konularda bilgiler sunulduğu sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Jules Chéret'in grafik tasarımlarında Japon sanatının etkisinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Aşılıoğlu, Emre; Aşılıoğlu, Emre; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiSanatın ve iletişim kurmanın bir yolu olan grafik tasarımı, önceleri resim sanatının içinde değerlendiriliyordu 19. yüzyıl sonu itibariyle ayrı bir sanat dalı olarak kabul edilmiştir. 19. yüzyılda teknoloji ve sanayinin gelişmesiyle birlikte grafik tasarımı da teknolojiyle doğru orantılı olarak gelişti. Ayrıca bu dönemde ticaret yollarının artmasıyla ülkeler arasındaki etkileşimde arttı bu etkileşim sürecinde birçok kültür ve sanat akımı da birbirinden etkilendi. Bu duruma örnek olarak verebileceğimiz Japon sanatı, Japon sanatçılar tarafından üretilen ve bu çalışmalardan türeyen kültürel oluşuma verilen addır. Japonya'daki geleneksel sanat ve görsel yazılı basın sektörünün Avrupa'nın büyük bir kısmında etkisi olduğu görülmektedir. Japon sanatının Avrupa'da çok ilgi görmesi ve tasarımların ikonlaşmasıyla birlikte önce Avrupa ve Amerika'da daha sonra tüm dünyada bilinmeye ve yaygınlaşmaya başlamıştır. Japon sanatı, diğer sanat alanlarından, ticari metaların reklam kampanyalarına kadar birçok alana ilham kaynağı olmuştur. Japon sanatının, etki alanlarından birinin de 'modern posterin babası' sayılan Fransız litografi sanatçısı Jules Chêret' in grafik tasarımları olduğu öngörülerek bu alanlar arasındaki etkileşim incelenmiş, Japon sanatının estetiğinden yararlanması beklenen Jules Chêret' in grafik tasarımları ile Japon sanatının bağlantıları incelenmiştir.Master Thesis Moda ve çağdaş sanat bağlamında beden metaforları(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Aşılıoğlu, Emre; Aşılıoğlu, Emre; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu sanat eseri raporu, moda ve sanat ilişkisini, 'beden' ve onun giydirilmesi meselesi üzerinden ele almaktadır. Giyinmek, insanlık tarihinin büyük bölümünde ve her toplumda, öncelikle iklim şartlarına bağlı olarak gelişen bir durum olagelmiştir. Ancak sonrasında kültürel ve söylemsel kodlarla birlikte çeşitlenmeye, farklılaşmaya ve ayrım-laşmaya başlamıştır. Sanayi devrimi sonrası gelişen modern toplumlarda giyinmek, artık moda kavramı adı altında gelişen bir pazarın konusu olmuştur. Moda olgusu, kavramsallaştıkça birçok düşünürün ve sanatçının da ilgi alanına girmiştir. Kadın ve erkekleri tanımlanmış cinsiyetler olarak belirleyen ezeli kodlar, giyinme olgusu üzerinden, kıyafetlerle, ki bir nevi kimliklendirme denilebilir buna, ebedi kodlarla sabitlemeye çalışması modanın biyo-politika uğraşları hanesine bu anlamda yazılabilir. Kıyafetler, kimliğe ait kodlara dönüşmüştür. Hatta bu açıdan sınıfsal ayrımların en ayrıştırıcı katmanı moda olmuştur. Çağdaş sanat ve moda ilişkisi bağlamında da; 'beden' konusu önemli bir yere sahiptir. Beden, kimlik, cinsiyet gibi konular çağdaş sanatın uğraş alanlarından birini oluşturmaktadır.Master Thesis Moderniteye karşı soyut sanatta tinsellik(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Karamanoğulları, Mehmet Arif; Işık, Mehmet; Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKapitalizm, 19. yüzyılda endüstrinin gelişimiyle birlikte olgunlaşarak; makineleşmeyi, yeni kent yaşamını ve yeni toplumsal sınıfları doğurmuştur. Bu durum yavaş yavaş insanların davranışlarını, duygu ve düşüncelerini değiştirmiş, onları kültür krizinin içinde yabancılaşmış ve yalnızlaşmış bireyler haline getirmiştir. Sanatçılar da bu olumsuzluklara kayıtsız kalamamıştır elbette. Bütün bu olumsuzluklara karşı bazı sanatçılar, kendi iç dünyalarına kapanarak bir çıkış yolu aramışlardır. Bu çalışmada; yaklaşık bir buçuk asırlık bir süreçte oluşan, akılcı, bilimsel ve kentsel bir kültür olan modernite sürecine, dönemin sanatçılarının neden karşı çıktıklarının ve bunun neticesinde özü gereği tinsel olan soyut sanata neden yöneldiklerinin açıklanması amaçlanmıştır. Çalışma süresince; tez, kitap, dergi, makale, film vb. yerli ve yabancı kaynaklardan yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, dönemin sanatçıları ve sanat eserleri, tez konusu bağlamında yorumlanarak, konuyla ilgili üretilen eserler ile desteklenmiştir. Sonuç olarak; modernitenin maddeci kültürü karşısında kendini çaresiz hisseden sanatçı, iç debisiyle tinsel yeni değişimler ve estetik formlar meydana getirme ihtiyacı duymuştur. Bu değişimler zamanla, anti-natüralist, içe dönük yaşantıyı doğrudan dışa aktaran bir resim anlayışı olan Soyut sanatı doğurmuştur. Bu noktada Soyut sanat, yeni bakış açısı ile geleneksel olandan uzaklaşan, bir anlamda sanatı iç gerçekliğin bütünsel doğasına dönüştüren önemli bir harekettir.Master Thesis Netflix algoritmasının "Güçlü Kadın Karakterleri": Yabancı polisiye diziler örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Aşılıoğlu, Emre; Aşılıoğlu, Emre; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiCinsiyete dayalı toplumsal iş bölümünün yeniden üretilmesinde dijital platformlar "yeni" alternatifler sunmaktadır. Dijital platformlar kullanıcı deneyimlerini algoritmik işleyişle şekillendirirken, içeriklerini de söylemsel sınıflandırmalarla sunmaktadır. Söz konusu sınıflandırmalar, ataerkil toplum içerisinde cinsiyet rollerinin nasıl kavrandığını ortaya koymaya yarayacak özellikler taşıyabilmektedir. Bu tez çalışmasında uluslararası ölçekte faaliyet gösteren bir dijital içerik platformu olan Netflix'te yer alan sınıflandırmalardan biri olarak "Güçlü Kadın Karakterlerin Oynadığı Diziler" kategorisindeki yabancı polisiye dizilere odaklanılmaktadır. Amaca yönelik örnekleme tekniği aracılığıyla farklı tarihlerde izleyiciyle buluşan dört yapım örneklem olarak belirlenmiştir. Örneklem belirlenirken dizilerin türsel özelliklerinin temelde polisiye olmakla birlikte farklı türsel kesişimler taşımasına da dikkat edilmiştir. Bunun yanı sıra dizilerin farklı tarihlerde izleyiciyle buluşmasına dikkat edilmiş, böylece bulgular arasındaki ilişkisel niteliklerin hem türsel kesişimler hem de süreklilik ve kesintiler bağlamında değerlendirilmesine imkan yaratılmak istenmiştir. Küresel ölçekli bir konu olan toplumsal cinsiyete dair kalıpların işlendiği anlatı yapıları sorgulanmıştır. Böylece söz konusu dizilerde yer alan kadın karakterlerin mesleki ve gündelik deneyimler ile bu deneyimlerde yer bulan cinsiyetçi temsillere ulaşılmıştır. Sonuç olarak güç söyleminin; kadınların ataerkil toplum düzeni içerisinde deneyimledikleri zorluklarla ve bu zorluklara dayanma pratikleriyle ilişkilendirildiği kaydedilmiştir.Master Thesis Şans oyunu ve online bahis sitesi reklamlarında ideoloji(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Kazanoğlu, Orhan; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiŞans oyunlarının tarihi hemen hemen insanlık tarihi kadar eskidir. Tarih boyunca kısa yoldan zengin olabilme hayalini kuran insanlar, bu tür oyunlara yönelir ancak çoğu zaman kazananlar bu oyunları oynayanlar değil oynatanlar olur. İnsanların kısa yoldan zengin olma eğilimini fırsata çevirmeyi hedefleyen bahis şirketleri çeşitli yol ve yöntemlerle üye sayılarını arttırmayı amaçlamıştır. Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişimiyle birlikte bahis severlere ulaşmak daha kolay hale gelmiş ve ikna yöntemleri çeşitlenmiştir. Bu yöntemlerden biri olan reklam filmleri, kapitalist sistemin ideolojik temelini meşrulaştırmasında ve bu ideolojinin yeniden üretilmesinde önemli rol oynar. Özellikle tüketim toplumunun oluşumunda kilit rol oynayan Kapitalist reklam filmleri, çeşitli anlam ve simgeler yoluyla ideolojileri işleyerek tüketim toplumunun devamlılığını sağlamayı amaçlamıştır. Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi bahis sitelerine ilişkin reklam filmlerinin ideolojisini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda Türkiye'nin en önemli çevrimiçi şans oyunu şirketleri arasında yer alan Misli.com, Oley.com, Tuttur.com, Bilyoner.com ve Nesine.com bahis sitelerinin reklam filmleri incelenmiştir. Çalışma nitel bir araştırma olarak tasarlanmış ve çözümlemeler Göstergebilimin sunduğu olanaklar kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler neticesinde reklam filmlerinde bahis severlerin ilgisini arttırmak için zaman, renk, mekân ve kadın gibi argümanlar kullanılarak kazanmak ve zengin olmak gibi çeşitli ideolojileri işledikleri sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Sinemada mimari mekân seçiminde mardin temsili: 2000 yılı ve sonrası Mardin'de çekilen filmlerin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Aşılıoğlu, Emre; Aşılıoğlu, Emre; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiMardin, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde farklı dinlerin, farklı dillerin ve farklı etnik kökenlerin bir arada yaşadığı kültürel çeşitliliğin çok fazla olduğu grift yapılı şehirlerden biridir. Mardin şehrinin sahip olduğu kültürel farklılıkların somut bir göstergesi olan mimari yapılar ile şehir, birçok sinema filmi ve dizi film için ilgi odağı haline gelmektedir. Günümüzde başlı başına bir endüstri haline gelen ve çok hızlı gelişen film ve dizi sektörü şehrin güzelliklerini dünyaya anlatmamız ve şehirleri markalaştırmamız açısından önemli bir yer tutmaktadır. Şehirlere turizm ve pazarlama arasındaki işbirliği açısından bakıldığında, filmlerin içeriğinde sunulan şehirlere ait mekânların milyonlarca insana tanıtılmasında önemli bir katkıda bulunduğu söylenebilir. Bu araştırmamızla Mardin'de çekilen sinema filmleri ile destinasyon hakkında daha fazla bilgiye sahip olmak isteyenlerin ilgisini arttırmak, Mardin şehri ile ilgili gerekli tanıtımların yapılmasına katkı sağlamak amacıyla 2000 yılı ve sonrası Mardin'de çekilen sinema filmleri incelenecektir. Araştırmamız kapsamında "Deli Yürek: Bumerang Cehennemi (2001), Hiçbiryerde (2002), Büyü (2004), Gönül Yarası (2005), İncir Çekirdeği (2009), Ay Lav Yu (2010), Labirent (2011), Hükümet Kadın I (2013), Hükümet Kadın II (2013),The Cut-Kesik (2014), Kapı (2019)" adlı sinema filmlerdeki Mardin'e ait mimari mekânlar incelenmiştir. Filmlerde genel olarak Mardin şehri simgesel mekânlarıyla, kamusal alanlarıyla ve yaşam alanlarıyla gözükmüştür.Master Thesis Sinemanın kurumsallaşması perspektifinde ulusal film merkezlerinin incelenmesi ve Türkiye için model önerisi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Çelebi, Recep; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmada dünyada birçok örneği bulunan ulusal film merkezleri, sinemanın kurumsallaşması perspektifinde ele alınmıştır. Dünyada ulusal sinema ve kültürel belleğin korunması ve kuşaklar boyu erişilebilir kılma problemini çözmek amacıyla kurumlar oluşturulmuştur. Bu kurumlar arasında en önemlileri, ulusal film/sinema merkezleridir. Kültürel belleğin önemli nüvelerinden biri olan ulusal sinemanın topluma, sinema profesyonellerine, araştırmacılara ve sanat dünyasına daha ulaşılabilir olması gerekmektedir. Türkiye'de sinemanın kurumsallaşma çabaları 1900'lü yılların başlarına uzansa da bu faaliyetler büyük ölçüde yarıda kalmış, dünyadaki örneklerine benzer bir ulusal film/sinema merkezi faaliyete geçirilememiştir. Türk sinemasında çok sayıda filmin kayıp olmasının da nedeni budur. Değil sinemamızın ilk yılları 1990'lı yıllarda çekilen bazı filmlerin dahi kayıp olması kültür tarihimiz açısında önemli bir eksikliktir. Bu eksiklikten hareket eden bu çalışmada, dünyada birçok örneği bulunan ulusal film merkezleri, sinemanın kurumsallaşması perspektifinde incelenmiş ve Türkiye için model önerisinde bulunulmuştur.Master Thesis Siyasal iletişim bağlamında siyasi partilerin sosyal medya kullanımı: TBMM'de grubu bulunan siyasi partilerin 2018 genel ve 2019 yerel seçimlerinde Instagram kullanımlarının siyasal iletişim açısından incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beyazköy, Dilan; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; Kılıçaslan, Emine Çakmak; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGündelik yaşamda hemen her alana dâhil olan sosyal medya, siyasal alana da dâhil olarak siyasi partilerin siyasal iletişimlerinin gerçekleştiği bir mecra haline gelmiştir. Sosyal medyanın önemini kısa sürede fark eden ve sağladığı olanaklardan yararlanmak isteyen siyasi partiler, tüm sosyal medya mecralarından siyasal propaganda faaliyetleri yürütmeye başlamışlardır. Siyasal partilerin, siyasal propaganda yürüttükleri en önemli mecralardan birisi de Instagram'dır. Instagram kullanımının yaygınlaşması, siyasal partilerin ve temsilcilerinin, bu alana yönelik ilgisini her geçen gün biraz daha arttırmaktadır. Artan bu ilgiye karşın Türkiye'de sosyal medya mecraları üzerinden yürütülen siyasal propaganda faaliyetleri akademik ilgiden uzaktır. Yapılan çalışmalar ise genellikle Twitter üzerine odaklanmaktadır. Bu eksikliği bir sorun olarak kabul eden bu çalışmada, Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunan Adalet ve Kalkınma Partisi, Milliyetçi Hareket Partisi, Halkların Demokratik Partisi ve Cumhuriyet Halk Partisi'nin 2018 Genel ve 2019 Yerel Seçimlerinde Instagram kullanım pratikleri incelenmiştir. Yapılan inceleme neticesinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunan dört partinin Instagram pratiklerini siyasal iletişim bağlamında gerçekleştirmedikleri sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Siyasal iletişimde müzik kullanımı: Türkiye'de Meclis'te grubu bulunan siyasi partilerin seçim şarkılarının incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Demir, Ruşen; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; Kılıçaslan, Emine Çakmak; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGünümüzde siyasal iletişimin önemli araçlarından biri seçim müzikleridir. Siyasi partiler; ideolojilerini yansıttığı, kitleleri etkilediği, yönlendirdiği, partiye taraftar topladığı propaganda sürecinde müziklerden yoğun bir şekilde yararlanırlar. Bu amaçla siyasi partiler, kitleler üzerinde etkili olabilmek ve ideolojilerini yaymak için her seçim döneminde seçim şarkılarına büyük bir bütçe ayırmaktadırlar. Müzik, insanları dinlendirdiği, hoş vakit geçirdiği, ruhsal anlamda motive ettiği gibi siyasal iletişim alanında bir propaganda aracı olarak da kullanılmaktadır. 2002-2019 yılları arasında Türkiye'de mecliste grubu bulunan siyasi partilerin seçim şarkılarının incelendiği bu çalışmada, Adalet ve Kalkınma Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi, Halkların Demokratik Partisi ve Milliyetçi Hareket Partisi'nin seçim sürecinde propaganda amaçlı kullandığı şarkıları ele alınmıştır. Bu çalışmada nitel içerik analizi yöntemi kullanılarak, şarkıların insanları hangi unsurlarıyla etkilemeye çalıştıkları incelenmiştir. Çalışmanın sonunda müziğin, insanların kanaatleri üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Müzik, geniş kesimlere daha hızlı ve az bir maliyetle ulaşılan bir araçtır. Seçim şarkılarında hem parti ideolojisini yansıtan temaların hem de güncel konuların işlendiği görülmüştür. Bunun yanı sıra belli şarkıların liderin karakteriyle özdeşleşerek, halk üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Seçinlerin propaganda sürecinde bazı siyasi partilerin yöresel dilleri ve ezgileri kullandığ tespit edilmiştir. Seçim şarkılarının içeriğinin dönemsel olarak birbirinden farklılık gösterdiği 2015'ten sonra lidere dönük vurguların ön plana çıktığı görülmektedir. Çalışmanın birinci bölümünde retorik, propaganda, siyasal iletişim, göstergebilim, müziğinin metalaşması ve kamuoyu kavramları açıklanmaya çalışılarak; çalışmanın kuramsal alt yapısı oluşturulmuştur. İkinci bölümde seçim şarkılarının nitel içerik analizi yapılarak, müziğin propaganda sürecinde nasıl kullanıldığı açıklanmıştır. Elde edilen bulgularla birlikte, sonuç ve önerilere yer verilmiştir.Master Thesis TRT Çocuk Kanalında yayınlanan çizgi filmlerde erkeklik rollerinin temsili: "Aslan" örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) İlhan, Suzan Yılmaz; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiÇizgi Filmleri çocuklar için önemli bir öğrenme aracı olarak görebiliriz. Özellikle okul öncesi dönem olan 3-6 yaş aralığı çocukların zamanlarının önemli bir kısmını geçirdikleri çizgi filmlerde yer alan kahramanları rol model alarak günlük yaşamlarında taklit ettikleri söylenebilir. Bu doğrultuda çizgi film içerisinde yer alan baba, anne, çocuk, büyükbaba, dayı, arkadaş gibi karakterlerin toplumsal rolleri yansıtma biçimi önemli bir konu olarak görülür. Dolayısıyla küçük yaşlardan itibaren çocuklara dayatılan toplumsal cinsiyet rol kalıplarının içselleştirilmesi, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin üretimine ve yeniden üretimine neden olduğu söylenebilir. Bu bilgiler ışığında bu çalışmada Türkiye'nin ilk yerli ve kamusal sorumluluk ile yayın yapan bir devlet kanalı olan TRT Çocuk kanalında yayınlanan Aslan adlı çizgi filmde erkekli inşası ve erkeklik rollerinin nasıl temellendirildiği ortaya koyulmaya çalışılmıştır.Master Thesis Uluslararası İşçi Filmleri Festivalinde gösterilen filmlerin afişlerinde ideoloji ve özne: Babamın Kanatları (2016), Hiçlik Fabrikası (2017), Yedek Köleler (2018), Acil Çırak Aranıyor (2019) ve Çığlık (2020) filmleri örnekleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Kalkan, Cihan; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiSanayi Devrimi sonrasında toplumsal yaşamın en önemli öznelerinden birisi durumuna gelen işçilerin gündelik yaşamı, sorunları ve hakları için verdikleri mücadeleler başlangıç yıllarından itibaren sinemanın ilgi odaklarından birisi olmuştur. Lumiere Kardeşler tarafından 1895 yılında gerçekleştirilen ilk gösterimde 45 saniye uzunluğundaki The Workers Leaving the Factory (İşçilerin Fabrikadan Çıkışı) isimli filmin bulunması bu ilgiyi açıkça ortaya koyar. İşçilere yönelik ilgi sonraki yıllarda devam etse de işçi filmleri alanında asıl gelişme 1960'lı yıllarda yaşanır. Güçlenen işçi hareketleri dünyada olduğu gibi Türkiye'de de işçi filmlerinin sayısının hızla artmasını beraberinde getirir. İşçi filmlerinde yaşanan artış sadece işçi filmlerinin gösterildiği festivallerin düzenlenmesini de beraberinde getirir. İlk işçi filmi festivali ''The International Labour Film Institute'' tarafından 1954 yılında Hamburg'da, ikincisi 1957'de Viyana'da, üçüncüsü 1960'ta Stockholm'de ve dördüncüsü 1963'te Tel Aviv'de yapılır. Bu festivalleri yenileri izler. Türkiye'de ise ilki işçi film festivalinin düzenlenmesi oldukça geç bir tarihte 2006 yılında gerçekleşir. Uluslararası İşçi Filmleri Festivali adındaki festival her yıl düzenlenmekte olup 2023 yılında 18.si düzenlenecektir. Bu çalışmada anılan festivalde gösterilen filmler arasından amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen Babamın Kanatları (2016), Hiçlik Fabrikası (2017), Yedek Köleler (2018), Acil Çırak Aranıyor (2019) ve Çığlık (2020) filmlerinin afişleri göstergebilimsel analiz ile incelenmiştir.Master Thesis Yeşilay'ın sigara ile mücadeleye ilişkin kamu spotlarının sigara içen bireyler tarafından alımlanması: Diyarbakır Bismil örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Kutlu, Ferit; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiDünya genelinde olduğu gibi Türkiye'de de sigara bağımlılığına karşı pek çok kampanya ve çalışma yürütülmektedir. Bu çalışmaların bir kolunu kamu spotları oluşturmaktadır. Kamu spotları, sağlıklı yaşam için gerekli olan iletilerin toplumun tüm kesimine en kolay ve en hızlı şekilde ulaşması için kullanılan en etkin araçların başında gelmektedir. Bu çalışmanın amacı da kamu spotu iletilerinin bireyler tarafından nasıl alımlandığıdır. Alımlama analizi; sağlık iletişimi kapsamında yapılan sigara bağımlılığıyla mücadelede, Yeşilay'ın yaptığı kamu spotu çalışmalarının belirlenen hedef kitle tarafından nasıl alımlandığının/okuduğunun anlaşılması açısından katkı sağlamıştır. Bu bağlamda Yeşilay'ın sigara ile mücadele kapsamında yaptığı güncel 5 adet kamu spotu Diyarbakır'ın Bismil ilçesinde yaşayan yaşları 18-25 yaş arası değişen ve farklı demografik özelliklere sahip 12 kişiye izletilmiştir. Bu kişiler, kamu spotlarının iletilerini ve içeriğini alımlamada farklı değerlendirmede bulunmuşlardır. Elde edilen bulgular neticesinde ise kamu spotlarının inandırıcılıktan yoksun ve sigara tüketme alışkanlığını terk ettirmede yetersiz olduğu saptanmıştır.