Yüksek Lisans Tezleri - Karma
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/57
Browse
Browsing Yüksek Lisans Tezleri - Karma by Author "03.02. Department of Painting / Resim Bölümü"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Çağdaş sanat uygulamalarında fotoğrafın kullanmı(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiFotoğraf makinesinin icadı görüntü elde etme konusunda insanlığa köklü yenilikler getirmiştir. Fotoğrafın teknik anlamda sahip olduğu imkanlar belge ve tanıklık anlamında radikal değişimler meydana getirmiştir. Fotoğrafın görüntü elde etme konusundaki özellikleri, fotoğrafı diğer sanat türleri arasında farklı bir konuma yerleştirmiştir. Çağın ilerlemesiyle birlikte fotoğrafın kullanımı klasik anlamda görüntü elde etmekten ziyade sanatsal üretim alanında yerini almıştır. Fotoğrafın sanat alanına girmesi sanatın daha geniş ifade olanağına sahip olmasını sağlamıştır. Böylece fotoğraf bir sanat olarak teknik kullanımın bir sonucu olarak günümüze kadar yaşamın tüm alanlarında etkili bir şekilde kullanılmıştır. Fotoğraf görme biçiminin yeni bir anlam kazandığı bu süreçte sanat alanında birçok değişim ve dönüşüm gerçekleştirmiştir. Çağdaş sanat uygulamalarında fotoğrafın kullanılması 1830'lu yıllardan fotoğrafın sanat türü olarak kabul edilmesi ve fotoğrafın gündelik hayatın bir kaydı olmaktan çıkarılmasıyla sanatsal bir ifade aracına dönüşmesinden söz etmek mümkündür. Belgeleme ve tanıklık etme amacıyla çağdaş sanatta fotoğrafın kullanımı oldukça yaygın bir duruma dönüşmüştür. 1960'lı yıllarda kavramsal sanata paralel olarak kavramsal olarak fotoğrafın kullanılması bu açıdan önemli görülmektedir. Bahsedilen gelişmeler çerçevesinde tarihsel süreç içerisinde fotoğrafın dönüşümü ve sanatsal anlamda ifade gücüne ışık tutmak amaçlanmıştır.Master Thesis Çağdaş sanatta geleneksel/ yerel imgelerin radikal kullanımı(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2018) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu tez/sanat eseri raporunda, Çağdaş Sanatta modern imgeler ile geleneksel/ yerel imgelerin ironi mesafesinde birlikte kullanımı, dünyadan ve Türkiye'den belirli çağdaş sanat örnekleri ele alınarak incelenmeye çalışılmıştır. Bunun yanında kendi çalışmalarımın ana ekseni bu ilişkinin sorunsallaştırılması üzerinden ortaya konulmuştur. Günümüz dünyasında çağdaş sanat, belirli üretim stratejileri üzerinden kurgulanır. Yapıtların alımlanması da bu stratejilerin dayandığı parametrelerin anlaşılmasıyla mümkündür. Bu noktada yapıtların yardımına koşan bir metinselcilikten söz edilebilir. Nedir bu parametreler? Öncellikle yerellik ve yerelliğin dayandığı kültürel kodların sahneleştirilmesi, etnik/kültürel/cinsel kimlik haklarının tanınması yönündeki mücadeleler, ekolojinin sorunsallaştırılması vs, ana-akım merkezi politik ve sanatsal hegemonyaya dönük eleştirel yaklaşımların ifade edilmesinden söz edilebilir. Bunun yanında, ironiyi bir üretim biçimini olarak kullanarak Modern-Kapitalist uygarlık imgeleriyle yerel kültürel kodların iç içe kullanılarak yeni anlatım yapıları oluşturmak bu stratejilerin en bilindik ve belirgin olanlarını oluşturur. Bu imgelerin nasıl kullanıldığını ve sözü edilen bağlamlarda nasıl yeniden kurgulandığını anlamak, Modern Sanat ile Çağdaş Sanat arasına bir çizgi çekmeyi gerekli kılmıştır. Bu nedenle, sanattan önce gelen 'çağdaş' kavramının neyi/neleri imlediği meselesi, bu raporun kapsamına alınan önemli bir girizgâhı oluşturmaktadır. Giorgio Agamben'in 'Çağdaş nedir?' makalesi bu noktada önemli bir başvuru kaynağı olarak ele alınmıştır. Bunun yanında, Cuauhtemoc Medina'nın 'Çağdaş sanat: 11 Tez' makalesi, Boris Groys'un esinleyici kitabı 'Sanatın Gücü', bu rapor kapsamında önemli bulduğum referans noktalarını zenginleştirmemi sağlamışlardır. Rapor, bunların dışında, imge-ideoloji, göstergebilim, hafıza-hatırlama ve Kültür Endüstrisi ekseninde incelenen literatür tarama ve belirli kuramsal söylem ve yaklaşımlarla çözümlenmeye çalışılmıştır. Bu tez/sanat eseri raporu, kültür endüstrisi içinde, modern, çağdaş kavramlarının, yerel/ kültürel imge/değerlerle birlikte ele alındığında ortaya çıkan teorik tartışma ve sanatsal üretimlerin Kültüralizm'le ilişkisini yeniden tartışma imkânını ortaya koymaya çalışıyor.Master Thesis Çağdaş sanatta travma temsili(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Gürelli, Kutlu; Gürelli, Kutlu; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiÇağdaş Sanatta Travma Temsili adlı bu tez çalışmasında, yeryüzündeki bireylerin bir başkasının da varlığından haberdar olduğu süreçten itibaren, toplumsal algı, grup algısı, ötekiler algısı oluştuğu söylenebilir.. Herhangi bir kitlenin çeşitli sebeplerle maruz kaldığı ya da maruz bırakıldığı güç savaşlarını, güçlü olanın zayıf olanı kontrol etmeye hatta yok etmeye çalıştığı bir boyuta dönüşmesini sanata ve sanatçıya olan etkileri incelenmektedir. Bu çalışmada son çeyrek yüzyıldan şu ana kadar ki evrilen sanat anlayışını, çağdaş sanatta temsil sorunu ile ortaya çıkan sorulara cevap aranmaktadır. Ayrıca toplumsal ve bireysel travmalarla ilgili alan analizlerinden oluşmaktadır.Master Thesis Görme duyusu üzerine açılımlar(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Gürelli, Kutlu; Gürelli, Kutlu; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGörme Duyusu Üzerine Açılımlar başlıklı tez çalışması, görme problemi odaklı çalışma sürecini oluşturmaktadır. Görme probleminin gördüğünü dönüştürme durumunun nedenlerini, bellekte biriken görüntüler ve algı olgusu üzerinden incelemektedir. Görsel belleklerimizde yer alan görüntüler algılama biçimimizi etkiler. Görmeye zorlayan gözün algılama sürecinin hareketliliği, görmede tanışıklığa işaret etmektedir. Görme, algı, görüntüler, bellek, bilgi kavramları görme problemi kapsamında ilişkilenmektedir. Çalışma, görme probleminin açtığı konular etrafında ilişkilenen kavramlarla ve eylemsel boyutuyla, sanatsal pratiğini oluşturarak tamamlanmaktadır.Master Thesis Kayıp hafızaların izinde: Zaman, bellek ve öteki 'şey'ler üzerine(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2020) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiFotoğrafik imge, zamanda ve uzamda yaşanmış bir anın seçilmiş, durdurulmuş, kayıt altına alınmış imgesidir. Bu da fotoğrafik imgeyi geçmiş-Şimdi ve geleceğe ilişkin bir belge olarak anlamlı kılan temel bir özelliktir. İmgenin hatırlamayla ve zamanla olan ilişkisinin felsefi boyutları çok daha derinliklidir. Bu açıdan Antik Çağ düşünürlerinden Çağdaş düşünürlere kadar, bir dizi kuramcı zamana ve hafızaya ilişkin önemli tartışmalar yürütmüşlerdir. Bu tartışmalardan sağlanan düşünsel izler, günümüzde imgeye yansıtılıp, imgenin çözümlenmesinde önemli perspektifler sağlayabilir. İnsanın kendini ve evreni anlamlandırması, tanımlaması, zamanla kurduğu ilişkiyle yakından bağlantılıdır. Zaman, insanın evren tasavvurunun önde gelen kurucu öğesidir. Geçmiş, şimdi ve gelecek nedir? sorularına cevap aranırken, zaman anlayışı, hareket, değişim ve oluş kavramları etrafında anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Zaman varsa bu üç kavram anlamlı hale gelmiştir denilebilir. Bu tez/sanat eseri raporunda, önemli düşünürlerin zamana, hafızaya, belleğe ilişkin düşünceleri ele alınmaya çalışılmıştır. Anlamak konusunda gösterilen çabayla, yaratıcı kavramalara cesaret edip, kişisel imgelemin neye ilişkin olduğu ifade edilmeye çalışılmıştır.Master Thesis Korku ve kaygının sembolik anlamda resme yansıması(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKorku ve kaygı, doğmuş olmanın bir bedelidir. Ve her doğan birey; daha ağır bir mirasla doğar, yaşar denilebilir. İnsanlık, "mevrus" korku ve kaygılarla bir toplumsal bellek oluşturdu. Bazen türünü yücelti, bazen de yok olmasına neden oldu. Korku ve kaygılarından dolayı zamanla yerleşik yaşama geçiş yaptı. Zamanla insanlık; gelişti, modernleşti, yalnızlaştı, sanata sığındı ve resimler çizdi. Korku ve kaygılarını bir ifade biçimi olan resim sanatı ile ortaya koydu. Bu açıdan bu yaşantılar, zamansal akışlar, tarihsel boyutlar; Kierkegaard, May, Sennett, Duhm, Svendsen ve Cioran gibi düşünürlerin yaklaşımları üzerinden ele alınmıştır ve teolojik öyküler üzerinden irdelenmeye çalışılmıştır. Bu tez/sanat eseri raporunda, korku ve kaygı kavramlarına açıklık getirilerek, ileriki bölümlere ışık tutmak amaçlanmıştır. Korku ve kaygı kavramlarının; psikolojik, sosyolojik, teolojik ve felsefi boyutları analiz edilerek, yaratıcılık ve ölüm kavramları ile ilişkilendirilerek bir sonuca ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu boyutların zamansal dinamikleri ve bu dinamiklerin resim sanatına etkileri, araştırmanın alt amacını oluşturmaktadır. Merkeze alınmak istenilen esas nokta korku ve kaygının varoluşsal yalnızlık ve sanatçı üzerindeki yapıcı ve yıkıcı unsurlarıdır. Ayrıca; yabancılaşma, ölüm, benlik, endüstrileşme, toplumsal hafıza gibi kavramların kaygı ile etkileşimleri analiz edilmeye çalışılmıştır.Master Thesis Kurt Schwitters'in 'Anlamsız' Merz Kavramıyla 'Anlamlının' Özgürlüğü(2024) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKurt Schwitters'in yaptığı bütün işleri: sayısız figüratif çalışmaları, kolajları, merzbau yapıları, bestelediği şiirleri ve o şiirlerden özellikle ''Ursonate'' adlı resitali gibi disiplinlere dikkat çekmiştir. Üretilen her bir eser 20. yy' da yaşanılan (1. Dünya savaşı) ve maruz bırakılan acıların güçlü bir manifesto hareketindedir. Kurt Schwitters, belirli zamanlarda oluşturduğu sanat eserlerini, ilerleyen süreçlerde bir başlık altında toplamıştır. Bu başlık tesadüfi olarak keşfedilip; benliğine, eserlerine has bir dünyası 'Merz' diye adlandırılmıştır. Schwitters'in, sayısız figüratif çalışmalarında, kolajlarında, şiirlerinde, disiplinler arası bir yaklaşımla günümüz sanatı açısından değerlendirilmesi yapılmıştır. Sanatçının sanata yaklaşımı, hayat hikâyesi, etkilendiği sanat hareketleri ile nevi şahsına münhasır sanat anlayışına değinmek ve Schwitters ile özdeşleşmiş 'Merz' yapıtları hakkında farkındalık oluşturmak istenmiştir. Tarihsel süreci inceleyip, eleştirel ve objektif bir bakışla ele alınması söz konusudur. Konu dâhilinde literatür taraması, eser incelemesi ve güncel gelişmelerin ilerleyen süreçler içerisinde yazılı ve görsel dille elde edilen verilerle sanatsal uygulama çalışmalarıyla derinlemesine incelenecek, bulgular yeniden değerlendirilecektir. Anahtar Kelimeler: Dada, Enstalasyon, Kurt Schwitters, Merz, Merzbau.Master Thesis Kurtarılmış alan ve sanat(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiModernite, Aydınlanma aklı, Fransız ihtilali ve Sanayi Devriminden oluşan üç sacayağı üzerine inşa edilmiştir. Aydınlanma insana, bilim ve teknolojideki gelişmelerle güzel, konforlu yaşam vaat etmişti. Fakat kimilerine göre bu vaatler modern bireyi ve doğayı, egemenlik altına almakla sonuçlanmıştır. Paris'te özgürlük, eşitlik, adalet kavramları için başlatılan Fransız Devrimi, modernitenin siyasi uzamıdır. Devrim, Ulus devlete ve burjuvanın örgütlediği kapitalizme bayrak açmıştır. Sanayi Devrimiyle endüstrileşen toplum ise endüstrileşen kültürü ve bireyi doğurmuştur. Zamanla her şeye müşteri olan birey tükettikçe var olmuş, doğadan ve kendi doğasından uzaklaşmıştır. Akılcı, maddeci modern birey kendini sıkışmış, çaresiz, yalnız hissetmiştir. Mülkiyetin, iş bölümünün, zorunlu çalışmanın sonucu olarak birey, kendine ve doğaya yabancılaşmış, bir kaçışa sürüklenmiştir. Bu kaçış bir sığınak arayışıdır. Bu çalışmada kaçış içindeki bireye, Kurtarılmış Alan olarak oyun bağlamında sanat yapıtının, nasıl sığınak olabileceğini açıklamak amaçlanmıştır. Bu alandaki yaratım incelenmiş; tutkuyla, oyunla, kendiliğindenlikle, amaçsız, faydasız, kendine içkin, bir bebeğin anlamsız karalaması olarak ele alınmıştır. Tarama yöntemi kullanılan bu tezde mevcut kaynaklar taranmış, elde edilen bulgularla sanat yapıtları, sanatçılar ve düşünürler, tez konusu bağlamında yorumlanmıştır. Ayrıca tez yazarı tarafından oluşturulan sanatsal çalışmalar da konunun anlamlandırılması bağlamında teze dâhil edilmiştir. Sonuç olarak; kaçış içindeki modern insanı, gerçek hayattan koparacak, özgürleşebilecek, çocuğun büyülü coşkusunu barındıran bu kurtarılmış özerk alanın anahtarı oyundur; yani sanattır.Master Thesis Moderniteye karşı soyut sanatta tinsellik(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Karamanoğulları, Mehmet Arif; Işık, Mehmet; Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKapitalizm, 19. yüzyılda endüstrinin gelişimiyle birlikte olgunlaşarak; makineleşmeyi, yeni kent yaşamını ve yeni toplumsal sınıfları doğurmuştur. Bu durum yavaş yavaş insanların davranışlarını, duygu ve düşüncelerini değiştirmiş, onları kültür krizinin içinde yabancılaşmış ve yalnızlaşmış bireyler haline getirmiştir. Sanatçılar da bu olumsuzluklara kayıtsız kalamamıştır elbette. Bütün bu olumsuzluklara karşı bazı sanatçılar, kendi iç dünyalarına kapanarak bir çıkış yolu aramışlardır. Bu çalışmada; yaklaşık bir buçuk asırlık bir süreçte oluşan, akılcı, bilimsel ve kentsel bir kültür olan modernite sürecine, dönemin sanatçılarının neden karşı çıktıklarının ve bunun neticesinde özü gereği tinsel olan soyut sanata neden yöneldiklerinin açıklanması amaçlanmıştır. Çalışma süresince; tez, kitap, dergi, makale, film vb. yerli ve yabancı kaynaklardan yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, dönemin sanatçıları ve sanat eserleri, tez konusu bağlamında yorumlanarak, konuyla ilgili üretilen eserler ile desteklenmiştir. Sonuç olarak; modernitenin maddeci kültürü karşısında kendini çaresiz hisseden sanatçı, iç debisiyle tinsel yeni değişimler ve estetik formlar meydana getirme ihtiyacı duymuştur. Bu değişimler zamanla, anti-natüralist, içe dönük yaşantıyı doğrudan dışa aktaran bir resim anlayışı olan Soyut sanatı doğurmuştur. Bu noktada Soyut sanat, yeni bakış açısı ile geleneksel olandan uzaklaşan, bir anlamda sanatı iç gerçekliğin bütünsel doğasına dönüştüren önemli bir harekettir.Master Thesis Resimde hayvan figürü, toplum ve hafızanın yeri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiResimde hayvan figürü, toplum ve hafızanın yeri adlı bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; resim, figür, hayvan figürü, toplum ve hafızanın yeri kavramsal boyutta incelenmiştir. İkinci bölümde; Paleolitik dönem mağara resimlerinden, modern dönemde resimlerinde hayvan figürü kullanan bazı sanatçılar( Jan Weenik, Jan Fyt, Pablo Piccasso, Franz Marc, Marc Chaggall) araştılmış ve eserlerinden örnekler verilmiştir. Kısaca bu sanatçıların hayatlarına değinilmiş, resimlerinde hangi tür hayvan imgelerine yer verdikleri ve yaşadıkları coğrafyanın onları etkileme biçimleri incelenmiştir. Üçüncü bölümde, çalışmalarımın var oluş süreci ele alınmıştır. Bu resimleri oluştururken psikolojik ve sosyolojik bir açıdan hayvan figürlerini neden kullanıldığım irdelenip değerlendirilmiştir. Hayvan figürüne baktığımızda, mağara döneminden günümüz sanatına, sanatçıların tarz ve karakterlerine göre biçimlendirdikleri bir sanat nesnesi olduğunu görmekteyiz. Sanatçılar hayvan figürünü kendi dönemlerinin sanatsal aktivitelerine göre biçimlendirmişlerdir. Hayvan figürünün, insanlık ve yaşam için çok farklı roller üstlendiğini görmekteyiz. Hayvan figürü kimi dönem, dini bir ritüel olarak estetik bir biçimde sanat malzemesi olurken, kimi dönem ise sembol ve metaforlar için kullanılmış bir sanat nesnesi olabilmektedir.Master Thesis Sanatçının nesneye yüklediği nostaljik anlam(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiZaman, hayatı oluşturan temel ögelerden biridir. Nostalji kavramı bu tezde; özerk nesne üzerinden ele alınmak istenmiştir. Nostalji ve Nesne kavramları üzerinden öz kimlik oluşumuyla bellekteki anıların izleri bugüne aktarılmıştır. Konu sanatta nesne, nostalji ve zaman olarak bütüncül bir şekilde ele alınmak yerine "benim nesnelerimdeki nostalji" olarak sanatçının nesnesi odağa alınıp örneklerle sınırlandırılmıştır. Bu çalışmada yağlı pastel ve terebentinle kâğıt üzerine yapılan resimler, nesneye yüklenen anlam ve nostalji sanatsal ifadeyle irdelenmektedir. Sanatçıların nesne dünyasındaki ifadelerinden ve sanatsal referanslardan yararlanılmış, aynı zamanda özerk yaşantının resme yansıması olarak kültür ve toplum nostalji bağlamında ele alınmıştır.Master Thesis Sanatta Büyüsel Gerçeklik(2024) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu tezin amacı, izleyicide bir yabancılaştırma etkisi yaratmak doğanın ve mekanın girift yapısını kontrastlar bağlamında okumak, zamanın ve mekânın ilişkisini metafizik bir estetikle ortaya koymaktır. Kara deliklerin içinde değişen oluşumlarla ilişkilendirerek Bilim ve Sanat konusunu tekrar işlemektir. Gerçekliğin kırıldığı, manipüle edildiği ve sonuç olarak yeni formlar alan bu çalışmalar, büyülü gerçekliği barındıran bir atmosfer sunuyor izleyicilere. Çoğunlukla büyülü gerçekliğin büyülü dünyası günlük yaşamın bir parçası haline gelmekte ve gerçek dünya ile bütünleşerek farklı ifade biçimlerinin kapılarını aralamayı hedeflemektedir. Büyülü gerçeklik ile sanat ve bilim konuları farklı ülkelerde farklı sanatçılar tarafından ele alınarak günümüze kadar varlığını sürdürmüştür. Genellikle büyülü gerçekliği ele alan sanatçılar, yaşadıkları toplumdan etkilenerek gerçekliğin arkasındaki gizemi bazen toplumsal ve kişisel deneyimlerinden bazen mitolojiden ve efsanelerden ilham alarak kendi gerçekliklerinin ve büyülü gerçekliğin değişimini resimlere aktarılması aynı zamanda, sanata yansımasını ele almışlardır. Bu tez çalışmasında büyülü gerçeklik ve sanat kavramı ile bilim ve sanat kavramlarının birbiriyle ilişkileri, çelişkileri yan yana getirilerek yeni bir görsel anlatım diline ulaşmak hedeflenmiştir. Anahtar Kelimeler: Bilim, Büyüsellik, Evren, Gerçeklik, Karadelik.Master Thesis Sanatta Mekânın Dijitalleşmesi(2024) Gürelli, Kutlu; Gürelli, Kutlu; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiSanat, tarihsel süreçte ortaya çıktığı dönemi yansıtan bir kayıt niteliği taşır. Sanatta mekân, kavramı da bu kaydı tutan temsillerden bir tanesidir. Bu tez çalışması sanatta, mekânın sosyolojik, bilimsel ve teknolojik etkileriyle görüntüler üzerinden mekânı dijitalleşmeye götüren yolda geçirdiği değişimleri ele almak amacıyla hazırlanmıştır. Mekân, teknoloji ve sanat insanlık var olduğundan bu yana her dönemde yeni oluşumlarla etkileşim içine girmişlerdir. Bu bağlamda araştırmada teknoloji ve bilimselliğin mekân ve sanatı dijitalleşmeye götüren etkileri üzerinde durulacaktır. Teknoloji, sanat ve mekânın tarihsel süreci incelenmiş; konu bağlamında literatür taraması yapılmış, eserler üzerinden görüntü ve mekânın geçirdiği değişimler incelenmiştir. Teknolojinin sağladığı yeni bilgiler ışığında sanat alanı da kendisini dönüştürmektedir. İçinde yaşadığımız çağ sayılar, kodlama ve çeşitli yazılımlarla iç içe geçen bir dünyadır. Teknoloji ile temellenen dijitalleşme, resim sanatının temel araçları olan boya, fırça, tuval gibi fiziki malzemeler; dijital çizim kalemi, tablet, bilgisayar gibi yeni teknolojik araçlarla değiştirmiştir. Ayrıca yazılım ve kodlar aracılığıyla fiziki mekân dışında sanal mekânlar yaratmıştır. Böylece teknolojinin getirdiği dijitalleşme izleyici-eser, insan-mekân ilişkilerini yeniden biçimlendirmiş.Master Thesis Sanatta varoluş, kaygı, ölüm ve absürt üzerine(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Özcan, Şefik; Özcan, Şefik; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiTezin konusu; 'Sanatta varoluş, kaygı, ölüm ve absürt'tür. Sanat özü gereğince felsefidir. Çünkü özünde yaşamın anlamını ve kaynağını barındırır. Bireyin varoluş sürecini kavramasında bir mihenk taşıdır. Sanatçı bu duyarlıkla üretim sürecine başlar ve kendini bu süreçle tamamlar. Tezin birinci bölüm varoluşçuluğun tarihini ve gelişim sürecini irdeleyerek tarihsel olarak bireyin toplumdaki oluşum sürecini ortaya çıkararak günümüz bireyin varoluş meselesine yaklaşım biçimini belirlemiştir. Varoluşçuluk felsefesi üzerine çalışan filozofların düşünceleri ve varlık felsefesine bakışları sorgulanmıştır. Her filozofun kendine özgü bu kavramlara yaklaşımları tartışılmıştır. İkinci bölümde sanat ve felsefenin birbirlerini hangi yönleriyle besledikleri açıklanmıştır. Sanattın varlıksal problemi 'nesne' olma oluşu ve kaygısı incelenmiş ve sanat eserinin söylemi açıklanmıştır. Üçüncü bölümünde sanatta 'savaş' konusu üzerine çalışmalar yapan sanatçılar incelenip bu sanatçıların varlıksal problemleri, süreçleri ve tepkileri çalışmaları üzerinden çözümleyip ortaya konulmuştur.Master Thesis Tektipleşen dünyaya sanatın tepkisi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiTektipleşen Dünyaya Sanatın Tepkisi adlı bu çalışmada, günümüzde giderek artan küreselleşmenin neden olduğu toplumsal tektipleşme durumu ele alınmaktadır. Bu durumun sebepleri ve sonuçları incelenirken, aynı zamanda bazı sanatçıların yaptığı çalışmalar aracılığıyla sanatlarına nasıl yansıdığı açıklanmaktadır. 1. Dünya savaşı ve sanayi devrimi sonrası değişen dünya konjonktürü, insanlığın varoluşundan bu yana var olan tektipleşme eğilimine ivme kazandırmıştır. Sanayi devriminin etkisiyle değişen yaşam şartları ve küreselleşmenin de etkisiyle insanlık kapitalist çağın tüketim nesnesi olmaktan kaçamamıştır. Tekbiçimcilik, modernitenin getirdiği bir anlayış olarak ortaya çıkmış ve toplumda kültürel farklılıkları azaltarak sosyal düzeni sağlamanın yöntemi olmuştur. Bu nedenle, insanlar arasındaki benzerliklerin artması ve farklılıkların azalması kabul edilebilir bir norm haline gelmiştir. Kendi kültürel değerlerinden uzaklaşan ve modernite gereği bireyselleşmeyi çıkar sayan insan, yalnızlaşırken benzeştiğinin farkına varmaksızın bütünün ufak, değersiz bir parçası olmayı kabul etmiştir. Böylece yeni doğan tektip toplumlar, eğlence anlayışlarının, değerlendirdikleri boş zamanlarının, sohbetlerinin, amaçlarının ve hatta güzellik anlayışlarının ne kadar benzer olduğunu dert etmeden merkezinde olduklarını sandıkları bir sanrı dünyasında yaşamaya devam etmiştir.