Browsing by Author "Özdaş, Faysal"
Now showing 1 - 20 of 39
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object The Analysis of the Effects of Olfactive Stimulus in Learning in Context of Educational Technology(Elsevier Science Bv, 2013) Akpinar, Burhan; Özdaş, Faysal; Ozdas, Faysal; Yildirim, Bilal; Batdi, VeliWhen the educational Technologies, which are used in the process of learning-teaching process, are associated with sensory organs, the least used one becomes the olfactive stimuli. Nowadays, because of being foreground of visual-audio Technologies, Positivism is based on vision and audition but it ignores the other senses. Although seeing and hearing play important roles, the ineffectiveness of other senses is delusion in this process. In this delusion the impact of visual-audio Technologic devices from telescope to television, internet, mobile phones is inevitable. However sensation and learning is wholistic and based on togetherness of five senses. Thus, with the delusion olfactive stimulus which is rejected from the educational field is effective on senses, attention, concentration and memory in learning. The purpose of this study, which is in form literature review, is to discuss the nature of olfactive stimulus the effectiveness in education, areas of usage in context of educational technology, to deduce and to make suggestions. (C) 2013 The Authors. Published by Elsevier Ltd.Article BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖÇMEN ÖĞRENCİLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI(Milli Eğitim Bakanlığı, 2021) Özdaş, Faysal; Özdaş, Faysal; Kavan, NihatYapılan bu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin göçmen öğrencilere ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında beş sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ise Mardin ili, Artuklu ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan 12’si kadın, 18’i erkek 30 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma bulguları sonucunda göçmen öğrencilerin; en fazla dil sorunu yaşadığı, eğitim sürecinde yaşadıkları sorunların çözümünde sınıf içi etkinliklerin sıkça kullanıldığı, öğrencilerin okula uyumunda sosyal faaliyetlere ağırlık verildiği, farklı kültürlerin bir arada olmasının genel olarak olumlu karşılandığı ve öğrencilerin sosyal etkinliklere katılımda çekingen davrandıkları fakat zamanla öğretmenlerinin ve sınıf arkadaşlarının desteğiyle bunu atlattıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.Article COVID-19 Salgın Sürecinin Eğitime Yansımaları: Fırsatlar ve Zorluklar(EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 2022) Özdaş, Faysal; Özdaş, Faysal; Çakmak, MürselCovid-19 salgını eğitim ile büyük bir şok oldu. Eğitim ile ilgili bütün paydaşlar daha önce alışık olmadıkları bir durumla baş başa kaldılar. Acil uzaktan eğitim ile öğrencilerin öğrenmesine devam etmeleri sağlanmışsa da bu sürecin eğitim üzerinde önemli etkileri olduğu belirtilmektedir. Bu etkilerin neler olduğunun belirlenmesi gelecekteki eğitimler için önem araz etmektedir. Bu araştırmada, öğretmen görüşlerine göre Covid-19 salgın sürecinin eğitime yansımalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu farklı branş ve kurumlarda çalışan 26 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler elektronik ortamda toplanmış olup toplanan veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Covid-19 pandemi sürecinin genel anlamda eğitime olumlu ve olumsuz yansımaları olduğu ortaya çıkmıştır. Olumlu yansımaların öğrenciye, öğretmene, uzaktan eğitime ve veliye yönelik olduğu; olumsuz yansımaların da eğitim öğretime, öğretmene, öğrenciye yönelik olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciye yönelik olumsuz yansımaların da öğrencilerin sosyal ilişkileri, kişisel hayatları, psikolojik ve sağlık durumları ile ilgili olduğu ortaya çıkmıştır.Article Article EĞİTİM VE ÖĞRETİMİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETMENLER KURULU KARARLARININ ETKİSİ(Turkish Studies, 2018) Özdaş, Faysal; Ekinci, Abdurrahman; Öter, Ömer MuratÖğretmenler kurulu toplantıları, okulların işleyişinde önemli bir yere sahiptir. Öğretmenler kurulu toplantılarında, okulla ilgili bütün iş ve işlemlerin planlaması, okulun geliştirilmesi, okuldaki sorunların tespiti ve bu sorunların çözümüne yönelik kararlar alınmaktadır. Bu amaçla okulların işleyişinde önemli bir yere sahip olan öğretmenler kurulu kararlarını incelemek önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı, öğretmenler kurulunda eğitim ve öğretim ile ilgili alınan kararları tespit etmek, öğretmen ve yönetici görüşlerine göre bu kararların okuldaki eğitim ve öğretimin geliştirilmesine etkilerini değerlendirmektir. Bu amaçla ilköğretim okullarının öğretmenler kurulu karar defterleri incelenmiş, ayrıca öğretmenler kurulu kararlarına ilişkin 8 okul müdürü ve 8 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Araştırmada belgesel tarama yöntemi ve odak grup görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Mardin ilindeki toplam sekiz ilköğretim okuluna ait 2010-2012 yılları arasındaki öğretmenler kurulu karar defterlerinden elde edilmiştir. Öğretmenler kurulu kararlarında alınan kararlar temalara ayrılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik tekniklerinden frekans ve yüzde alma teknikleri kullanılmıştır. Öğretmenler kurulunda, eğitim ve öğretim çalışmalarının geliştirilmesine yönelik kararların, alınan diğer kararlara göre daha az olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler kurulunda alınan kararlara ilişkin okul müdürleri ve öğretmenlerle görüşmede genel olarak; okullarda özellikle okul idaresinin takip etmesi gereken çok sayıda kurul ve komisyonun olduğu, resmi yazışmaların fazla olduğu, toplantılarda daha çok bu konulara yer verildiği görüşleri ortaya çıkmıştır.Article Article Article Article Article LİSE ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARISINI ETKİLEYEN ÖĞRETMEN TUTUM VE DAVRANIŞLARI: NİTEL BİR ANALİZ(2019) Özdaş, FaysalAkademik başarı, belirli bir programın sonucunda öğrencinin program hedeflerine ilişkin gösterdiği yeterlilik düzeyidir. Öğrencinin akademik başarısını etkileyen çok sayıda faktör vardır. Bu faktörlerin başında sınav sistemi, okul kültürü, sosyo-ekonomik yapı, aile, öğretmen tutum ve davranışları gelmektedir. Öğretmen, öğrenme öğretme sürecinin gerçekleşmesinde ve sınıf yönetiminde temel belirleyici olduğu için tutum ve davranışları öğrenciler üzerinde etkili olmaktadır. Bu amaçla akademik başarıda önemli bir yere sahip olan öğretmenlerin görüşlerini almak ve bu görüşlere dayalı değerlendirme yapmak önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre lise öğrencilerinin akademik başarısını etkileyen faktörleri tespit etmek ve bu konuda çözüm geliştirmektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Mardin İli Artuklu merkez ilçede görev yapan 23’ü kadın, 27’si erkek toplam 50 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Verilerin çözümlenmesinde Maxqda 11 veri analizi programından yararlanılmıştır. Analizler sonucunda çıkan sonuçlara göre temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, akademik başarıyı etkileyen öğretmen tutum ve davranışlarına örnek olarak öğrenciye ilgi gösterme, model olma, dersini sevdirme, öğrenciyi sevme, öğrenciyi güdüleme şeklindedir. Akademik başarısızlığın öğretmenden kaynaklanan nedenlerine ilişkin olarak öğretmenin kendisini yenilememesi, mesleki yetersizlik ve sorunu farklı kişi ve yerlerde arama şeklindedir. Araştırma kapsamında öğretmenler, öğrencilerin akademik başarılarının artırılması için etkinlik temelli çalışmaların yapılması, müfredatın sadeleştirilmesi, öğrenci ile olumlu ilişkilerin kurulması,öğrenciye sorumluluk verilmesi ve günlük ders saat sayısının düşürülmesi şeklinde önerilerde bulunmuşlardırArticle A Longitudinal Analysis of Academic Achievement and Its Correlates in Higher Education(SAGE Open, 2021) Sakız, Halis; Özdaş, Faysal; Göksu, İdris; Ekinci, AbdurrahmanAchievement in higher education is gaining importance and attracting attention among educational psychologists who seek for determining its correlates. This study examined longitudinal associations between academic achievement in higher education, university entrance exam performance, the psychosocial climate of the campus, and instructional behavior and socioeconomic status. Data concerning 2,361 students from three universities were collected via surveys and university records at Year 1, Year 2, and Year 4. Socioeconomic status (SES), university exam performance, perceived instructional behavior, and perceived psychosocial climate at Grade 1 were associated positively with academic achievement, perceived instructional behavior, and perceived psychosocial climate at Grade 2 and Grade 4. Indirect effects from SES, university exam performance, perceived instructional behavior, and perceived psychosocial climate at Grade 1 to Grade 4 outcomes were significant, through academic achievement, perceived instructional behavior, and perceived psychosocial climate at Grade 2. These results support that students’ SES, earlier entrance exam performance, and perceptions of their academics’ instructional behaviors and the campus’ psychosocial atmosphere at the first year of university life are associated with their academic achievement at the final year through their relations with the developing levels of academic achievement, perceived instructional behavior, and psychosocial climate of the campus toward the middle of university life.Article Merkezi Yerleştirme Sınav Sistemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi(2019) Özdaş, FaysalMerkezi yerleştirme sınavları, öğrencilerin üniversiteye yerleşmelerinde ve meslek seçmelerinde önemli olduğuna inanılan bir sınavdır. Bu bakımdan sınava ilişkin öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini almak önemlidir. Bu araştırma, merkezi yerleştirme sınav sistemini öğretmen ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma yönteminin, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitimöğretim yılında Mardin İli Kızıltepe İlçesindeki beş faklı ortaokulda görev yapan 47 öğretmen ve bu okullarda okuyan 60 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenerek oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formuyla elde edilmiştir. Veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Çıkan sonuçlar kodlanmış ve sonuçlara göre temalar oluşturulmuştur. Elde edilen bulgulara göre öğretmen ve öğrenciler sınav sistemine ilişkin olumsuz değerlendirmelerde bulunmuşlardır. Katılımcılar, öğrencilerin sene başında TEOG sınavına göre hazırlık yaptıkları, yeni sınav sisteminin öğrencileri psikolojik açıdan olumsuz etkilediği, motivasyonu düşürdüğü, derse ilgiyi azalttığı, sosyalleşmeyi olumsuz etkilediği ve merkezi sınav konu sayısında artışa yol açtığını belirtmişlerdirArticle Öğrenci Devamsızlıklarının Eğitim Denetmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi(2013) Özdaş, Faysal…Conference Object Master Thesis Öğretim Programı Okuryazarlığı ve Öğretmen Motivasyon İlişkisinin İncelenmesi(2024) Özdaş, Faysal; Özdaş, FaysalBu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğretim programı okuryazarlığı ve öğretmen motivasyon ilişkisini incelenmektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Kızıltepe İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ilkokullarında görev yapmakta olan 988 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden seçilen 373 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde ise basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilen 373 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Öğretim Programı Okuryazarlık Ölçeği ve Öğretmen Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Verileri analiz etmek için SPSS programı kullanılmıştır. Öğretim Programı Okuryazarlık Ölçeği verileri için parametrik testler, Öğretmen Motivasyon Ölçeği verileri için nonparametrik testler kullanılmıştır. Araştırma bulguları sonucunda öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerinin ölçeğin tamamında ve tüm alt boyutlarda yetersizim düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet ve hizmet yılı değişkenleri açısından ölçeğin tamamında ve tüm alt boyutlarda anlamlı fark olmadığı tespit edilmiştir. Mezuniyet durumu, okulun bulunduğu sosyoekonomik çevre ve öğretim programı ile ilgili gelişmelerin takip edildiği kaynak değişkenleri açısından ölçeğin tamamında ve tüm alt boyutlarda anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin ölçeğin tamamında, mesleki doyum ve kişisel gelişim boyutu, öğretim stratejisi ve öğrenciler boyutlarında tamamen katılıyorum düzeyinde olduğu; okul yönetimi boyutu ise katılıyorum düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve mezuniyet yılı değişkenleri açısından ölçeğin tamamında ve tüm alt boyutlarda anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Hizmet yılı değişkeni açısından ölçeğin tamamında ve tüm alt boyutlarda anlamlı fark olmadığı tespit edilmiştir. Okulun bulunduğu sosyoekonomik çevre değişkeni açısından ölçeğin tamamında anlamlı fark olmadığı; mesleki doyum ve kişisel gelişim boyutu, okul yönetimi boyutu, öğretim stratejisi ve öğrenciler boyutlarında ise anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Öğretim programı ile ilgili gelişmelerin takip edildiği kaynak değişkeni açısından ölçeğin tamamında anlamlı fark olmadığı; mesleki doyum ve kişisel gelişim boyutu, okul yönetimi boyutu, öğretim stratejisi ve öğrenciler boyutlarında ise anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeyi ile motivasyon düzeyi arasında negatif yönde, düşük seviyede ve anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Öğretim programında yer alan yetkinliklere ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Özdaş, Faysal; Özdaş, FaysalBu çalışmanın amacı, ortaokul öğretim programlarında yer alan sekiz anahtar yetkinliğin (ana dilde iletişim, yabancı dillerde iletişim, matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler, dijital yetkinlik, öğrenmeyi öğrenme, sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler, inisiyatif alma ve girişimcilik, kültürel farkındalık ve ifade) kazandırılma düzeyine ilişkin ortaokul öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlerin görüşleri arasında cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Nicel olarak yürütülen araştırmada betimsel araştırma yaklaşımlarından tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilmiş olup, örneklemi 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Mardin ili merkez ilçe Artuklu başta olmak üzere Kızıltepe ve Nusaybin ilçelerine bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 470 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 5'li likert tipi derecelendirilmiş "Öğretim Programı Yetkinlik Alanlarının Değerlendirilmesi Öğretmen Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel verilerin istatistiksel çözümlemeleri SPSS 21.0 paket programı ile yapılmıştır. Nicel verilerin analizi için betimsel (frekans, aritmetik ortalama, standart sapma) ve kestirimsel (t-Testi, One-Way ANOVA) istatistik tekniklerinden faydalanılmıştır. ANOVA testinden elde edilen sonuçların istatiksel olarak hangi gruplar lehinde anlamlı olduğuna karar vermek amacıyla Post Hoc testlerinden Scheffe Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin öğretim programı tüm yetkinlik alanlarına ilişkin görüşlerinin "Kararsızım" düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Tüm yetkinlik alanları karşılaştırıldığında matematiksel yetkinlik ve bilim teknolojide temel yetkinlikler alanı ile "Katılıyorum" düzeyinde en yüksek ortalamaya sahip yetkinlik alanı olurken, yabancı dillerde iletişim yetkinliği alanı "Katılmıyorum" düzeyinde en düşük ortalamaya sahip yetkinlik alanı olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin tüm yetkinlik alanlarına ilişkin görüşleri arasında mesleki kıdem ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Cinsiyete değişkenine göre sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler alanına ilişkin anlamlı bir farklılığın olduğu, yapılan bağımsız örneklemler t testi sonucunda anlamlı farklılığın erkekler lehinde olduğu tespit edilmiştir. Branş değişkenine göre öğretmenlerin yabancı dillerde iletişim yetkinliği alanına verdikleri cevaplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, ortaokullarda öğretim programında yer alan yetkinliklerin programın hedefleri doğrultusunda yeterli düzeyde kazandırılamadığı ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda, eğitimin paydaşlarına ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.Article Öğretim Programlarında Yer Alan Yeterliliklere İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi(2019) Özdaş, FaysalBu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğretim programlarında yer alan öğrenmeyi öğrenme, ana dilde iletişim, sosyal yeterlilikler, kültürel farkındalık ve ifade, inisiyatif alma ve girişimcilik, yeterliliklerin kazandırılma düzeyini öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Araştırmada, nitel ve nicel yöntemler birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, öğretim programlarında yer alan yeterlilikler ölçek haline getirilerek Mardin İli Artuklu İlçe merkezinde ortaöğretim kurumlarında görev yapan 216 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise, aynı çalışma grubu kapsamında 50 öğretmenden görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Yeterliliklerin kazandırılma düzeyi, cinsiyet değişkenine göre ortalamaların benzerlik gösterdiği ve “ara sıra” düzeyinde gerçekleştiği tespit edilmiştir. Cinsiyet ve branş değişkenlerine göre öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Mesleki kıdeme göre, öğrenmeyi öğrenme ile sosyal yeterlik alt boyutları arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Araştırmada öğretmenler yeterlilikleri kazandırmak için öğrenci merkezli yaklaşım kullandıklarını, teknolojiden yararlandıklarını, sözlü anlatım etkinlikleri yaptıklarını, görsel ve işitsel materyallerden yararlandıklarını ve grupla çalışma yaptıklarını belirtilmişlerdir. Öğretmenler, bu yeterlilikleri kazandırma sürecinde öğrenciden kaynaklı, eğitim sisteminden kaynaklı, öğretmenden kaynaklı ve aile ile sosyal çevreden kaynaklı sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir.Master Thesis Öğretim programlarında yer alan yetkinliklere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Özdaş, Faysal; Özdaş, FaysalBu çalışma, öğretim programlarında yer alan yetkinliklere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi için yapılmıştır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada betimsel türde tarama modelinden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu için basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmış olup 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Mardin ili Artuklu ilçesi resmî devlet okullarında eğitim, öğretime devam eden 1433 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen "Ortaokul Öğretim Programı Yeterlikleri Yetkinlik Alanı Öğrenci Ölçeği" ile toplanmıştır. Bu ölçek 8 yetkinlik alanı, 15 alt boyut ve 81 maddeden oluşmaktadır. Bu çalışmanın verileri SPSS 22.00 paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Veriler betimsel (yüzde, frekans, aritmetik ortalama), kestirimsel (t-testi, one way ANOVA), Scheffe ve Tukey testlerinin istatistiksel tekniklerinden yararlanılarak elde edilmiştir. Analizlerin sonucu öğrencilerin genel algılarında yeterliklerin kazandırılması ile ilgili olarak katılıyorum düzeyinde ortaya çıkmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından öğrenci görüşleri arasında ölçek genelinde anlamlı farklılıklar tespit edilmemiş ancak yetkinlikler düzeyinde farklılıklar olduğu görülmüştür. Sınıf düzeyi, yılda okunan kitap sayısı, aylık gelir durumu, anne ve baba eğitim durumu ile bilgi kaynakları değişkenlerine göre yetkinlik alanları düzeyinde gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmanın sonuçlarından yola çıkılarak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.Article Öğretim Programlarında Yer Alan Yetkinliklere İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(2023) Özdaş, Faysal; Özdaş, FaysalBu araştırmanın amacı, öğretim programlarında yer alan sekiz anahtar yetkinliğin kazanım düzeylerine ilişkin ortaokul öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlerin görüşleri arasında cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Nicel olarak yürütülen araştırmada betimsel araştırma yaklaşımlarından tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında resmi ortaokullarda görev yapan 444 branş öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada katılımcıların seçiminde uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yetkinlik alanlarına ilişkin araştırmacı tarafından geliştirilen 5’li likert tipi derecelendirilmiş ölçek kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak betimsel istatistikler, t-testi, One-Way ANOVA ve Post Hoc testleri ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin mesleki kıdem ve eğitim düzeylerine göre görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öte yandan, cinsiyete değişkenine göre “sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler” alanına ilişkin erkekler lehinde anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca branş değişkeni açısından öğretmenlerin “yabancı dilde iletişim” yetkinliğine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu sonuçlar bağlamında, eğitimin paydaşlarına ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.