MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Visitors' experiences of UNESCO World Heritage Site: evidence from Göbeklitepe, Türkiye

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Emerald Publishing

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü
Mardin Artuklu Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu 2010 yılında kurulmuş ve 2011-2012 akademik yılından itibaren bünyesinde “Konaklama İşletmeciliği Bölümü” ile turizm alanında eğitim vermiştir. Millî Eğitim Bakanlığı’nın teklif yazısı üzerine, 28/03/1983 tarihli ve 2809 sayılı Kanunun ek 30’uncu ve ek 158’inci maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 04/06/2018 tarihinde Mardin Artuklu Üniversitesi Rektörlüğü’ne bağlı olan Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nun kapatılmasına ve aynı tarih ve kanun maddesi uyarınca “Turizm Fakültesi” kurulmasına karar verilmiştir. Mardin Artuklu Üniversitesi Rektörlüğü'nün, Turizm Fakültesi Konaklama İşletmeciliği Bölümü adının Turizm İşletmeciliği Bölümü olarak değiştirilmesi konusundaki teklifi 10/04/2018 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında incelenmiş ve 2547 Sayılı Kanun'un 2880 Sayılı Kanun'la değişik 7/d-2 maddesi uyarınca, mevcut öğrencilerin statülerinin korunması şartı ile söz konusu teklif uygun görülmüştür. 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında “Turizm İşletmeciliği” adı altında öğrenci alınacaktır.

Journal Issue

Events

Abstract

Purpose: This study seeks to investigate and discuss the heritage experiences of both domestic and international visitors at Göbeklitepe UNESCO World Heritage Site in Türkiye. Design/methodology/approach: A qualitative research approach was adopted in the current study. TripAdvisor's comments and reviews of both domestic (n = 519) and international (n = 186) visitors regarding their visits to Göbeklitepe were collected. The data were then subjected to content analysis by MAXQDA as qualitative data analysis software. Additionally, an abductive research approach, which consisted of three stages, was implemented for data analysis. Findings: The three aspects of visitor experiences at Göbeklitepe, including cognitive, emotional and relational experiences were found and discussed. Additionally, commonalities and differences among domestic and international visitors in terms of the heritage experience they gained from their visit to Göbeklitepe were revealed and analyzed. Practical implications: Based on the findings regarding the main aspects of heritage experiences at Göbeklitepe, including cognitive, emotional and relational experiences, site managers and destination marketers can create effective marketing strategies that focus on those characteristics to attract visitors to the site. Moreover, the study can guide destination marketers to develop targeted marketing campaigns that highlight the different historical and religious significance of the site for both groups of domestic and international visitors. Originality/value: First, the study affirms that Göbeklitepe is an important and impressive cultural heritage site due to its historical significance to both domestic and international visitors. It also strengthens the multifaceted nature of heritage experiences. Especially, the evidence of relational heritage experiences, including the connectedness to heritage and the sense of belonging to the visitor community, enriches the literature of heritage experience in this regard.

Description

Keywords

Archaeological site, Göbeklitepe, Heritage experience, Heritage tourism, Tourist experience

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Q2

Source

Journal of Hospitality and Tourism Insights

Volume

Issue

Start Page

End Page