Yüksek Lisans Tezleri - Karma
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/57
Browse
Browsing Yüksek Lisans Tezleri - Karma by Author "04.02. Department of Management / İşletme Bölümü"
Now showing 1 - 20 of 25
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 6 February 2023 Disaster Management in Public Institutions After Kahramanmaraş Earthquakes: Example of Mardin Province(2025) İnan, Cemil; İnan, Cemil; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiDoğal afetler içerisinde en yıkıcı, en can alıcı, en tahrip edici afetin deprem olduğunu söylemek mümkündür. Deprem afeti, can ve mal kayıpları ile yaralanmaların yanı sıra, bina, yol, köprü, baraj, elektrik santralleri gibi yapılarla, kanalizasyon, gaz ve su hatları gibi şehirlerin alt yapısında çok ciddi ekonomik zararlara da neden olmaktadır. Böylesi büyük ve geniş çaplı tahribatlar doğurabilen deprem afetleri karşısında kamu kurumlarının bu afet durumunu yönetebilme kabiliyeti büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmanın konusu; Kahramanmaraş depremleri sonucu Mardin İlindeki beş kamu kurumunun gerek Mardin İlinde, gerekse afet bölgesinde hem deprem sırasında, hem de deprem sonrasında faydalı, yeterli, eksik ve yanlış bulunan işleyişlerin ortaya çıkarılmasıdır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler, betimsel ve içerik analizine tabi tutularak yorumlanmışlardır. Depremden, başta çocuklar ve kadınlar ile desteğe muhtaç yaşlı ve hastalar daha çok etkilenmişlerdir. Afetzedeler, mevsimin kış olması nedeniyle başta ısınma olmak üzere; su, tuvalet, banyo, elektrik gibi imkânlara çok zor koşullarda erişebilmişlerdir. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgulardan yararlanılarak Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı'nın (AFAD) müstakil bir Bakanlığa dönüştürülmesi, belediyelerde afet birimlerinin kurulması, arama-kurtarma çalışmaları bitmeden hasar tespit çalışmalarına başlanılmaması gibi bir takım öneriler sunulmuştur.Master Thesis Bölgeselleşme hareketlerinin politik ekonomi çerçevesinde değerlendirilmesi: Türkiye ve Güney Ortak Pazarı (MERCOSUR) örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Polat, Erhan; Polat, Erhan; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiPolitika ve ekonomi farklı kavramlar olarak görülse de ülkelerin uluslararası arenada söz sahibi olabilmeleri için bu iki farklı kavramın tek bir çerçevede ele alınması gerekir çünkü biri diğerini etkileyen bir mekanizmadır. Ulus devletlerin kendi sorunlarını çözememesi ve ihtiyaçlarını karşılayamaması sebebiyle ekonomik, siyasi ve güvenlik açısından coğrafi olarak yakın ülkeler birbirlerine bağımlı hale gelmekte ve aynı coğrafya içinde yer alan ülkeler bölgesel kuruluşlar kurarak ve uzlaşma yoluna giderek sorunları çözmeye çalışmaktadır. Bölgeselleşme, II. Dünya Savaşı'nın sona ermesinden bu yana uluslararası alanda ekonomik bağlardaki dramatik artışın yarattığı fırsatları ve kısıtlamaları yönetmek için bilinçli bir girişim olarak görülmektedir. Dünya ekonomisindeki en çarpıcı değişikliklerden biri de ülkeler arasında II. Dünya Savaşından sonra eski ve yeni olarak tanımlanan bölgeselleşme hareketleri vasıtasıyla serbest ticarete geçiş yaşanmasıdır. Bunun en önemli özelliği, ülkelerde demokrasinin tesis edilmesi sonucunda ticaret kısıtlamalarının kaldırılması, bölgesel ve uluslararası entegrasyonların sağlanmasıdır. Bölgeselleşme hareketlerine örnek olarak serbest ticaret alanları, gümrük birlikleri, ortak pazarlar ve ekonomik kuruluşlar gösterilmektedir. Bu bağlamda, MERCOSUR ülkeleri ile Türkiye arasında ki ekonomik ilişkiler 2001 ve 2020 yılları arasındaki süreç baz alınarak incelenmiştir. Bu tezin birinci bölümünde, son iki yüz yılda uluslararası ticaret arenasında beliren bölgeselleşme hareketlerinin uluslararası politik ekonomi perspektiflerinden hangi zemine oturtulabileceği tartışılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise oluşturulan bölgesel örgütlerin II. Dünya Savaşından sonra beliren eski ve yeni olarak adlandırılan bölgeselleşme hareketlerinin hangisi içerisinde konumlandırıldığı araştırılmıştır. Ayrıca, soğuk savaş döneminden sonra genel olarak ülkelerin demokratik bir rejimi benimsemesi, küreselleşmenin etkisiyle beraber küresel sermayeye entegre olmasından dolayı 2001 ve 2020 yılları arasında bölgesel entegrasyonların uluslararası ticaret sahnesindeki payları incelenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde, bu tezin temel sorunsalını oluşturan Türkiye ve MERCOSUR arasındaki ticari ilişkiler, vaka analizi kapsamında tarihsel süreç izleme metodu ele alınarak ve neden-sonuç ilişkisine dayandırılarak incelenmiştir. Sonuç olarak, Türkiye ile MERCOSUR ilişkilerinin tarihsel sürecini göz önünde bulunduran ve uluslararası politik ekonominin unsurlarını bölgeselleşme bağlamında inceleyen bu çalışmada elde edilen verilere göre politika önerileri sunulmuştur.Master Thesis Çokuluslu işletmelerin doğrudan yabancı yatırım yaparken tercih etme nedenleri: Katar örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Polat, Erhan; Polat, Erhan; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKüresel olarak önemli bir iktisadi güce sahip Katar, bu güçlü ekonomisi temel olarak petrol ve doğal gaz kaynaklarına dayanmaktadır. Hükümet, 2008 yılında Katar'ın "2030 Ulusal Vizyonuna" göre iki kalkınma stratejisi uygulamıştır. Bu stratejiler doğrultusunda ekonomiyi çeşitlendirerek ve özel sektör önünde teşvikler yaratarak üretime dayalı genişletmeye başvurmuştur. Doğal gaz ve petrole bağımlılığın azaltması planlamakta olup, petrol dışı yabancı yatırımları ülkeye çekmeye çalışmaktadır. Katar'da yabancı yatırımcıları ilgisini çeken temel sebepleri yabancı yatırımcılar için kolaylık ve zorlukların neler olduğunu tespit etmek çalışmamızın ana amaçlarıdır. Çalışmamızda sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan anket yöntemi kullanmıştır. Anket kapsamında 56 yatırımcı işletme üzerinde araştırma yapılmıştır. Sadece Katar'da doğrudan yatırım yapan işletmeleri esas aldığına elde edilen sonuçların bu kapsamda sınırlılığını ifade eder. Anket çalışmasının kapsamında Katar'daki doğrudan yabancı yatırıma teşvik kampanyaları ve doğrudan yabancı yatırımın önünde duran kaldırılmış birçok engelleri ile motive edici bir model olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışmada ulaşmış olduğumuz bulgular doğrultusunda, Katar'da yatırım ortamının güvenli, adil ve yeterli olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Dindarlık düzeyinin sorumlu tüketimle ilişkisinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Kayaoğlu, Ahmet; Kayaoğlu, Ahmet; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGeçmişten günümüze değişen tüketim anlayışı hem araştırmacılar hem de işletmeler açısından önem arz etmektedir. Müslüman bir tüketicinin sergilediği tüketim davranışı mensup olduğu İslam dinine uygun olmalı ve yaşamını da bu yönde devam ettirerek çevresine karşı sorumluluk duymalıdır. Bu çalışmada da "dindarlık düzeyinin" sorumlu tüketim davranışı üzerindeki ilişkisi araştırılmaktadır. Bu çalışmanın ana amacı dindarlık düzeyinin sorumlu tüketimle arasında ilişki olup olmadığının ortaya koyulmasıdır. Ayrıca tüketicilerin dindarlık düzeylerinin demografik değişkenler (yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim seviyesi ve meslek) yönünden farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymakta çalışmasının diğer bir amacıdır. Bu bağlamda Müslüman tüketiciler açısından kesitsel ve tanımlayıcı bir araştırmadır. Çalışmada dindarlık, dindarlığın alt boyutları (inanç, ahlak ve ibadet), sorumlu tüketim ve bunlarla ilişkili diğer kavramlar da tanımlanarak diğer bilimlerle ilişkisi ortaya konmuştur. Çalışmanın evrenini Mardin'de yaşayan Müslüman tüketiciler oluşturmaktadır. Nicel bir araştırma metodu kullanılarak, online anket aracılığı ile 382 kişiden veri toplanmıştır. Ölçeklerin güvenilirlikleri Cronbach's Alfa metodu ile test edilmiştir. Ardından, ölçeklerin geçerliliklerinin test edilmesinde korelasyon, bağımsız T-testi ve One Way ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre inanç, ibadet ve ahlak boyutlarının Müslüman tüketici davranışı ile ilişkisinin bulunmadığı tespit edilmiştir.Master Thesis Duygusal Zekânın Kültürel Zekâ Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma(2024) Eroğlu, Osman; Eroğlu, Osman; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiTeknoloji alanında yaşanan gelişmeler ve küreselleşme olgusu ile birlikte birey hayatının birçok evresinde pek çok insanla ilişki kurmaya başlamaktadır. Bireyin farklı kültürlerle etkileşim kurması, bu kültürlerdeki kişilerle başarılı ilişkiler kurması kültürel zekânın ve duygusal zekânın yüksek olmasıyla gerçekleşmektedir. Küreselleşen dünyada kültürlerarası etkileşim ile birlikte kültürel zekânın önemi artarken, farklı kültürlerdeki bireylerin davranışlarını algılamayı sağlayan duygusal zekânın da önemi aynı hızla artmaktadır. Bu nedenle, kişiler arası ilişkilerde kültürel ve duygusal zekâ türlerine daha fazla önem verilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada zekâ çeşitleri, duygusal ve kültürel zekâ değişkenleri teorik bir çerçevede açıklanmış ve üniversite öğrencilerine yönelik alan araştırması yapılmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, duygusal zekânın kültürel zekâ üzerindeki etkisi ortaya koymaktır. Araştırma, Mardin Artuklu Üniversitesi'nde öğrenim gören 440 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması ve elde edilmesi sürecinde nicel araştırma yöntemlerinden olan anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Kişisel Bilgi Formu', 'Kültürel Zekâ Ölçeği' ve 'Duygusal Zekâ Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 23 ve AMOS 23 istatistiksel paket programları aracılığı ile analiz edilmiştir. Veriler; frekans analizi, doğrulayıcı faktör analizi, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yöntemleri ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, duygusal zekânın kültürel zekâ üzerinde negatif yönlü ve anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Elektronik Reklamların Tüketicilerin Satın Alma Kararına Etkisi (Mardin Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması)(2025) Hamad, Salah Aldın; Hamad, Salah Aldın; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiMardin Üniversitesi'nde elektronik reklamcılığın tüketicilerin satın alma kararı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışmanın iki alt amacı bulunmaktadır. İlk soru, Mardin Üniversitesi öğrencileri arasında elektronik reklam ile satın alma kararı arasındaki ilişkiyi bilmeyi amaçlamaktadır. İkinci soru ise farkındalık ve kalite gibi çekicilik faktörlerinin satınalma kararı üzerindeki etkisine odaklanırken, bu çalışmada ana aracı anket olan niceliksel tanımlayıcı anket yaklaşımını kullandık. Amaçlı örneğe güvendik. Araştırma evreninin çok çeşitli üniversite öğrencilerinden oluşması nedeniyle sadece Mardin Üniversitesi öğrencileri ile sınırlı olup, ulaşılan katılımcı sayısı (365) ve anketin amacına ulaşmaya yardımcı olacak veriler elde etmek amacıyla tasarlanmıştır. Hipotezleri test ederek yapılan anket, seçkin bir hakem grubu tarafından yönetildi ve onlar tarafından istatistiksel programa (SPSS) dayalı olarak analiz edildi. Güvenilirliğin yanı sıra niceliksel betimsel analiz, güvenilirlik testi, korelasyon testi ve çoklu regresyon kullanıldı. Bu çalışmada yapılan testler sonucunda şu sonuca varılmıştır: Sonuçlar arasında, kadın tüketicilerin sayısının erkeklerden daha fazla olduğu, yüzdelerinin %63'e ulaştığı, üniversite öğrencilerinin (lisans mezunu) en sık sorgulananlar olduğu ve yüzdelerinin %66 olduğu tahmin edildi. Ulaştığımız yüzdelerden, çoğu tüketicinin ekonomik durumunun ortalama olduğu ve yüzdelerinin %75 olduğu tahmin ediliyor. Ayrıca elektronik reklamlar, multimedya (resim ve video) kullandıklarında tüketicileri ikna etmeye ve etkileşime girmelerine yardımcı oluyor. Biçim Doğrudan reklam şirketleri ile yapılan elektronik reklamlar, tüketicilerin farkında olmadıkları pazarlarda ürünlerinin varlığından haberdar olmalarına ve tüketicilerin satın alma kararlarını değerlendirmelerine katkı sağlamaktadır. Elektronik reklamların satın alma kararları üzerindeki etkisi de olumludur. Tüketiciler için bu, ürünün fiyatı ve ekonomik düzeyleriyle bağlantılıdır. Tüketicilerin sürekli olarak elektronik reklamlara maruz kalması, onları satın alma isteği ve ürüne yönelik tutumları oluşturur. İnternette görüntülenen elektronik reklamları görüntüledikten sonra belirli bir ürün veya hizmet değişikliği. Tüketicilerin elektronik reklamlar aracılığıyla edindikleri bilgiler, onları satınalma kararlarında daha fazla motive etmekte, Mardin Üniversitesi öğrencileri arasında da tüketicilerin satın alma kararını olumlu yönde etkilemektedir. Dolayısıyla çalışma, elektronik reklamların tüketicilerin satın alma kararları üzerindeki etkisinin, özellikle farkındalık açısından önemli olduğu sonucuna varmıştır. Elektronik reklamlarda ürün farkındalığı, tüketicilere satınalma kararlarını etkileyecek yeterli bilgiyi sağlamaya çalışmaktadır. Düzeyinde yüzde 76olaraktahmin edildi ve şu bulgulara ulaşıldı: Çalışma bir dizi tavsiyeye ve bunlardan elde edilen sonuçlara yol açtı: tüketicilerle güven oluşturmak, onlarla iletişimde şeffaflığı sağlamak, daha fazla araştırma yapmak ve Açıklamalar ve ek bilgiler sağlayan çalışmalar. Elektronik reklamcılık ve elektronik reklamcılık konularıyla ilgili modern teknolojiler ve bunların tüketici davranışları üzerindeki yansımaları hakkında, tüketicileri hakları konusunda eğitmeye çalışmak ve onlara bilgileri konusunda karar verme yetkisi vermek. Anahtar Kelimeler: Teknoloji, Elektronik Reklam, Tüketici, Satın Alma Kararı.Master Thesis Filistin Halkının Meşru Haklarını Desteklemede Sosyal Medya Ağlarının Rolü(2024) Hamad, Salah Aldın; Hamad, Salah Aldın; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışma, Filistin halkının haklarının desteklenmesinde sosyal medyanın rolünü analiz etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, sosyal medyanın bireylerin Filistin hakları konusundaki farkındalıkları ve Filistin davasını desteklemeye aktif katılımları üzerindeki etkisini analiz etmiştir. Sonuçlar, bu platformların konuya ilişkin tarihi, siyasi ve insani farkındalığın yayılmasına önemli ölçüde katkıda bulunduğunu açıkça göstermiştir. Çalışma, sosyal medyanın, bireylerin Filistin davasının farklı boyutlarını anlamalarını geliştiren güvenilir ve çeşitli bilgi kaynakları sağladığını göstermiştir. Bu platformlar aynı zamanda uluslararası çevrimiçi seminer ve toplantılara katılımı kolaylaştırarak dünyanın farklı yerlerinden ve uzmanlarla iletişim kurulmasını sağlamıştır. Buna ek olarak sosyal medya, davayı destekleyen etkinlik ve yürüyüşlerin düzenlenmesinde ve davayla ilgili davet ve bilgilerin yayılmasında önemli bir rol oynamıştır. Ayrıca kampanyalar ve acil ihtiyaçlar hakkında düzenli olarak bilgi yayarak bağışların artmasına da katkıda bulunmuştur. Bununla da kalmayıp, destekleyici içeriklerin geniş bir arkadaş ve takipçi ağıyla paylaşılması, farkındalığın yayılması ve dijital dayanışmanın oluşturulması için bir platform sağladı.Master Thesis Gaziantep şehir markalaşmasının yabancı yatırımcıları çekmedeki rolü: Arap projeleri üzerine bir saha çalışması(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Al Jasem, Abdulnaser; Aljasem, Abdulnaser; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKenti diğer şehirlerden ayırt etmek için özgün karakterini öne çıkaran Marka, aynı zamanda çeşitli paydaşların işbirliği ile şehrin kimliğinin yansıtılmasına ve hedef kitlenin zihninde olumlu bir imaj yaratılmasına katkıda bulunuyor. Türkiye'nin en önemli sanayi ve ticaret merkezlerinden biri olan Gaziantep şehri, onu Marka bir şehir haline getiren tarihi, kültürel ve sosyal zenginliğe sahiptir, Ayrıca Gaziantep'te çok sayıda yabancı yatırımcı bulunmaktadır, bu nedenle araştırma çalışması, Gaziantep markasının yabancı yatırımcıları çekmedeki rolünü bilmeye yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, "Gaziantep markasının yabancı yatırımcıları çekmedeki rolü nedir" ana sorusuna cevap vererek, ve Gaziantep markasının bir dizi boyutunun (Şehrin itibarı- şehrin doğası- devlet hizmetleri- yatırım ve iş imkanları) yabancı yatırımcıları çekmedeki rolünü inceleyen bir dizi alt soru aracılığıyla Nitel yaklaşımı takip ederek ve araştırma örneklemi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yaparak incelemektir. Araştırmada, yabancı yatırımcıları çekmede kentin itibarı, kentin doğası ve devlet hizmetlerinin her birinin bir rolü olduğu sonucuna varıldı. En belirgin rolü ise yatırım ve iş imkanların çeşitliliği olduğu ortaya çıktı. Araştırmacı, yabancı yatırımcıları çekmede önemli bir role sahip olması nedeniyle, yetkililer ve tüm paydaşlar tarafından kentin itibarının geliştirilmesine devam edilmesinin önemini tavsiye ediyor, bu, yabancı yatırımcıların başarılarını vurgulayarak ve yatırımlarına göre gerçekleşen gelişimi teşvik ederek yapılır. Ayrıca araştırmacı gerekli düzeltmelerin zamanında yapılabilmesi için Gaziantep markasının boyutlarının planlananlara göre ölçülmesine katkı sağlayan periyodik araştırmalar yapmayı tavsiye eder.Master Thesis İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları ve Örgütsel İnovasyon Üzerindeki Etkileri: Türkiye'deki Birkaç Üniversite Örneği Üzerine Alan Araştırması(2024) Almohammad, Dawoud; Almohamad, Dawoud; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesiİnsan kaynakları, özellikle rekabetçi ve hızla değişen iş ortamlarında, kurumsal stratejik varlıklar arasında kritik bir öneme sahiptir. Bu tez, Türkiye'deki üniversitelerde insan kaynakları yönetimi uygulamalarının kurumsal yenilik üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. İnsan kaynakları yönetimi, çalışanların yeteneklerini geliştirmede ve yenilikçi bir kültür oluşturmada belirleyici bir rol oynamaktadır. Kurumsal yenilik, sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamak için hayati bir unsurdur. Bu nedenle, insan kaynakları uygulamaları ile kurumsal yenilik arasındaki ilişkiyi anlamak büyük önem taşımaktadır. Çalışma, kaynaklar ve yetkinlikler teorisine dayanmaktadır ve insan kaynakları yönetiminin temel uygulamaları olan işe alım, seçim, eğitim ve geliştirme ile ücret/ödüllendirme sistemlerini kapsamaktadır. Bu uygulamalar, organizasyonların yenilik kapasitelerini artırmak için kritik öneme sahiptir. Bu bağlamda, akademik ve idari personelin ihtiyaçlarının doğru belirlenmesi ve bu ihtiyaçlara uygun stratejilerin geliştirilmesi gerekmektedir. Araştırmada nicel bir yöntem kullanılarak, değişkenleri ölçmek için literatüre dayalı bir anket tasarlanmıştır. Anket, Türkiye'deki üniversitelerde görev yapan 201 akademisyen ve idari personele dağıtılmıştır. Anket araçları, geçerlilik ve güvenilirlik açısından sistematik bir incelemeye tabi tutulmuştur. Verilerin analizi için Sosyal Bilimler İstatistik Paketi (SPSS) kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin analizi için uygun istatistiksel yöntemler ve çoklu regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır.Sonuçlar, Türkiye'deki üniversitelerin insan kaynakları yönetimi uygulamalarının beklenen yenilik desteklerini sağlayamadığını göstermektedir. İnsan kaynakları birimlerinin, akademik ve idari personelin ihtiyaçlarını belirlemek için yıllık değerlendirmeler yapmadığı ve gelecekteki ihtiyaçları tahmin etmek için gelişmiş yöntemler kullanmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, iş analizi ve insan kaynakları planlaması konularında bilgi ve deneyim eksikliği gözlemlenmiştir. Bu durum, insan kaynakları birimlerinin üniversitelerin stratejik hedefleriyle uyumlu bir şekilde hareket etmesini engellemektedir.Tez, Türkiye'deki üniversitelerde insan kaynakları yönetimini geliştirmek için önemli öneriler sunmaktadır. Öncelikle, yıllık değerlendirme süreçlerinin geliştirilmesi ve akademik ile idari personelin ihtiyaçlarının belirlenmesi gerekmektedir. Ayrıca, gelişmiş tahmin yöntemlerinin benimsenmesi, üniversitelerin gelecekteki ihtiyaçlarını daha etkili bir şekilde karşılamalarına olanak tanıyacaktır. İnsan kaynakları birimlerinin, nitelikli personel çekme ve elde tutma kapasitesini artırmak için bilgi ve uzmanlık seviyelerinin yükseltilmesi önemlidir. Sonuç olarak, akademik ve idari personel arasında yenilik kültürünün oluşturulması gerekmektedir. Bu önerilerin uygulanması, Türkiye'deki üniversitelerin insan kaynakları yönetimini kurumsal yenilik gereksinimlerine uygun şekilde geliştirmelerine yardımcı olacaktır. Tez, insan kaynakları yönetimi uygulamaları ve kurumsal yenilik üzerindeki etkisine ilişkin akademik bilgi birikimini zenginleştirmekte ve eğitim kurumlarında etkili insan kaynakları yönetimi uygulamalarının bilimsel temellerini sağlamaktadır. Anahtar Kelimeler: İnsan Kaynakları Yönetimi, İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, Kurumsal Yenilik, Türk Üniversiteleri.Master Thesis İnsan Sermayesinin Verimliliğini Artırmak ve Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Yönetimine Etkisi (Gaziantep'teki Suriyeli Mültecilerin Projeleri Üzerinde Analitik Bir Çalışma)(2024) Şahin, Halit; Şahin, Halit; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu kapsamlı bilimsel çalışma, Gaziantep şehrinde gıda hizmetleri alanında uzmanlaşmış küçük ve orta ölçekli işletmelerin yönetiminin geliştirilmesi üzerinde beşeri sermaye verimliliğinin etkisini analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, bu sektördeki 317 bireysel girişimci ve işçi de dahil olmak üzere geniş bir katılımcı örneklemini içeriyordu. Sonuçlar, olumlu hipotezleri açıkça doğrulayarak, insan sermayesi verimliliğinin bu projelerin geliştirilmesini ve yerel ve küresel pazardaki başarılarını teşvik etmedeki önemli rolünü doğruladı. Bu verimlilik sadece kendisi ile sınırlı kalmayıp finansal destek, modern teknolojilerin kullanımı ve işçilerin eğitimi gibi destekleyici faktörleri de içerecek şekilde genişlemiştir, çünkü bu faktörlerin insan sermayesi verimliliğinin pazardaki, özellikle gıda hizmetleri alanındaki projelerin başarısı ve sürdürülebilirliği üzerindeki etkisinin artırılmasına önemli ölçüde katkıda bulunduğu gösterilmiştir.Master Thesis İntikam alışverişi belirleyicileri ve Covid-19 rolü: Küresel pazarda lüks ürün tüketicileri üzerine bir araştırma(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Al Jasem, Abdulnaser; Aljasem, Abdulnaser; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu tez, alışveriş davranışının belirleyicilerinin (kişisel özellikler, sosyal faktörler ve ekonomik faktörler), COVID-19 pandemisinin ortaya çıkışının lüks tüketicilerin intikam alışverişi davranışındaki rolünü davranışsal bir bakış açısıyla incelemektedir. Çalışma, satın alma davranışı belirleyicilerinin bağımsız değişkenlerinin ve COVID-19 pandemisinin ortaya çıkışının İstanbul'daki lüks tüketicilerin intikam alışverişi davranışında rolü olup olmadığını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın amacına ulaşmak için araştırmacı, çalışma örnekleminden birincil verileri toplamak için elektronik bir anket formu tasarlamıştır. Kurula sunulduktan sonra 417 anket toplanmıştır. (SPSS v 2.6) temel alınarak sosyal bilimler için tasarlanmış istatistiksel araçlar kullanılarak analiz edilmiştir. Lüks tüketicilerin intikam alışverişinde kişilik özellikleri, sosyal ve ekonomik faktörler ve COVID-19 pandemisinin ortaya çıkışının rolü olduğuna dair hipotezler de test edilerek birçok sonuca varılmıştır. Ayrıca çalışmanın bir kısmı araştırmacılara bu alanda daha fazla araştırma yapmaları ve araştırma kapsamına girmeyen diğer faktörleri ele almaları için yönlendirici bölümler içerirken, diğer kısmı acil ve beklenmedik durumlara uyum sağlanabilmesi için faaliyetlerin esnekliğine odaklanmayı denemek gibi lüks sektöründe faaliyet gösteren şirketler için bir dizi öneriyi kapsamaktadır. Bunun yanı sıra çalışma modern lüks kavramına, tüketici davranışlarını etkileyen faktörlere ve bu ürünleri satın alma biçimlerine de yoğunlaşmıştır.Master Thesis İşletmelerin Coğrafi İşaretli Ürünlerini Markalama Bariyerlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma(2024) Yeşilyurt, Hanife; Gülmez, Yavuz Selim; Gülmez, Yavuz Selim; Rectorate / Rektörlük; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiCoğrafi işaretler, kırsal kalkınmada ekonomik kalkınmayı destekleyerek, turizmi teşvik etmekte; kültürel, yöresel ve bölgesel değerlere dikkat çekerek birçok katma değer yaratmaktadır. Markalama ise ürünleri son tüketiciler nezdinde güvenilir kılmaktadır. Piyasada markasız ürünler karşısında üstünlük sağlayan marka kavramı bir şirketin pazarlama ağında itibar görmesine ve uluslararası piyasalara açılmasına imkan tanımaktadır. Coğrafi sınır ile özellikleri tescillenen coğrafi işaretli ürünler Avrupa Birliği Coğrafi İşareti alarak ihracat potansiyeli yüksek ürünlere dönüşmekte uluslararası pazarlarda ülkeleri öne çıkarmaktadır. Ülkemizde Malatya Kayısısı 2014 yılında Avrupa Birliği Coğrafi İşareti alarak tescillenmiştir. Bu noktada ihracat potansiyeli yüksek olan Malatya Kayısısını üreten işletmelerin markalamaya bakışları ve ihracat noktasında coğrafi işaret amblemini kullanmaları ürünün katma değerini artırmakta yerel ve ulusal ekonomiye ciddi katkılar sağlamaktadır. Nitekim çalışmada Coğrafi İşaretli Malatya Kayısısını üreten ve Malatya'da faaliyet gösteren işletmelerin markalama bariyerlerini ve algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma ölçeği işletme ve yöneticilerin demografik özellikleri ile çevrimiçi uygulanmış veriler temin edilmiştir. Çalışmanın evreni içerisinde yer alan 59 fabrikanın 50 tanesine ulaşılmıştır. Veriler güvenilirliğin belirlenmesi için Cronbach Alfa Güvenilirlik testine tabi tutulmuştur. Akabinde verilerin kapsam ve yapı geçerliliği incelenmiştir. Veri setinin uygunluğu Kaiser- Mayer- Olkin (KMO) testi ile, açıklayıcı faktör analizine uygunluğu ise Barlett testi yapılarak belirlenmiştir. Otuzbeş maddeden oluşan ölçek dokuz faktör altında gruplandırılarak incelenmiş ve marka engelleri belirlenmiştir. Faktörlerin Kümülatif Açıklanan Varyansı 60,956 bulunmuştur. Faktörler ile demografik veriler arasındaki farklar Man Whitney U ve Kruskal-Wallis Testi ile belirlenmiştir. Sonuca göre demografik veriler ile faktörler arasında birçok fark bulunmuştur (p<0.05).Master Thesis Kur ve ticaret savaşları: Trump Dönemi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Polat, Erhan; Polat, Erhan; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi2008 Küresel krizden sonra ticaret politikaları farklılaşmaya başlamıştır. Bu kriz, devletleri siyasi ve ekonomik politikalarda korumacılığa yöneltmiştir ve böylece korumacı politikalar gündemde belirmeye başlamıştır. Küreselleşen dünyada, git gide önemi artan uluslararası ticaret, devletleri hammadde, mamul mal ve hizmetler açısından birbirine karşı bağımlı kılmıştır. Bu nedenden dolayı devletlerarasında gittikçe artan bir dış ticaret açığı oluşmuştur. Bu noktada devletler korumacı tedbirler dediğimiz ticarete müdahalede bulunmaya başlamıştır. Bu müdahaleler sonucu artan korumacı politikalar ticaret savaşlarını ortaya çıkarmıştır. 2016 yılında ABD Başkanı seçilen Donald Trump Çin'e karşı verilen dış ticaret açığından endişe duyduğunu dile getirmiştir. Buna yönelik başkan olmadan önce "Önce Amerika" sloganıyla, ülkesini daha iyi bir yere getirmek için ithal ürünlere karşı koruyacağını belirterek bu yönde adımlar atmıştır. 2018'in Mart ayında yerli üreticilerini ve endüstrisini korumak amacıyla Çin'e tarifeler uygulaması attığı ilk adım olmuştur. Çin'in bu tarifelere misillemede bulunmasıyla korumacılık bağlamında ticaret savaşları daha belirgin bir hal alarak genişlemiştir. Trump, sadece Çin ile kalmayıp, Meksika, Kanada, Fransa, AB, Türkiye gibi ülkelere karşı da bu savaşı açmıştır. Fakat Trump'ın en çok savaş içerisinde olduğu ülke Çin devleti olmuştur. Bununla beraber son zamanlarda yaşanan ticaret savaşları 21. Yüzyıla damga vuran konuların başında gelmiştir. Çin ve ABD'nin başını çekmekle beraber, birçok devletin ticaret savaşlarından olumsuz etkilendiği ve son yıllardaki verilere bakıldığında, dünya ticaretindeki büyümede bir azalma olduğu gözlemlenmiştir. Bu çalışmada kur ve ticaret savaşları kapsamında Trump Dönemi ele alınmakta ve bu dönemde ABD ve Çin arasındaki ticaret savaşları, Trump'ın uyguladığı tarifeler üzerinden incelenmektedir. Bunun yanında kur ve ticaret savaşlarının küresel ekonomiye etkileri ve bu savaşların ne gibi sonuçlar doğuracağı detaylı bir şekilde anlatılmaktadır.Master Thesis Müşteri İlişkileri Yönetimi ve Girişimci Pazarlamadaki Etkisi(Türkiye'deki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler Üzerinde Örneklem Çalışması)(2024) Şahin, Halit; Şahin, Halit; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu bilimsel çalışma, müşteri ilişkilerini ve bunların girişimci pazarlama üzerindeki etkilerini yönetmek için yapılmıştır, çünkü bu çalışma, Mardin'deki küçük ve orta ölçekli işletmelerden oluşan ve 303 katılımcı olduğu tahmin edilen bir örneklemi hedeflemiştir ve anketlerin istatistiksel analizine dayanmaktadır. Sonuçlar, hipotezlerin doğrulandığını ve küçük ve orta ölçekli işletmelerin sürdürülebilirliği için müşterileri çekmek ve elde tutmak, güven oluşturmak ve memnuniyetlerini sağlamak için bir dizi tavsiyeye ulaşıldığını gösterdi. Anahtar Kelimeler: Müşteri İlişkileri Yönetimi, Girişimci Pazarlama, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Türkiye.Master Thesis Örgütlerde Sosyal İklimin İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin Analizi(2025) Kılıç, Cumali; Kılıç, Cumali; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGünümüzün dinamik ve hızla değişen iş dünyasında, rekabet ortamının giderek artmasıyla birlikte, örgütlerin çalışan memnuniyetini sağlama ve performanslarını artırma çabaları büyük önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, iş ortamının ve çalışma koşullarının çalışanların motivasyonu, bağlılığı ve performansı üzerindeki etkisi önemli bir araştırma konusu haline gelmiştir. Çalışanların iş tatmini, onların iş deneyimlerini belirlemede ve örgüt içindeki etkileşimlerini şekillendirmede kritik bir rol oynamaktadır. Bu durumda, sosyal iklim ve iş tatmini kavramları, iş ortamının sosyal boyutunu anlamak ve çalışanların duygusal ve işle ilgili deneyimlerini analiz etmek için önemli bir çerçeve sunmaktadır. Örgütlerde oluşturulan sosyal iklim, çalışanların motivasyonunu, bağlılığını ve performansını etkileyerek iş tatminine doğrudan etki eder. Destekleyici bir sosyal iklim, çalışanların işlerine daha bağlı hissetmelerine ve işlerinde daha yüksek bir performans sergilemelerine olanak sağlarken aksi durumda örgüt adına olumsuz sonuçlarla karşılaşmak mümkün olabilecektir. Bu nedenle, örgütlerin sosyal iklimi yönetme ve geliştirme becerileri, çalışanların iş tatminini artırmak ve dolayısıyla örgüt performansını yükseltmek açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu bağlamda çalışma, örgütlerde sosyal iklimin iş tatmini üzerindeki etkisini derinlemesine anlamak ve bu alanda yeni bir bakış açısı sunmak için kapsamlı bir araştırma yapmaktadır. Bu yönüyle çalışmanın sonuçları, iş dünyasında sosyal iklim yönetimi konusunda stratejik kararlar almak için yöneticilere önemli bir rehberlik sağlayabilir.Master Thesis Planlı davranış teorisi perspektifinden araç kiralamada tüketici tercihlerinin belirlenmesi: Diyarbakır ili örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Kayaoğlu, Ahmet; Kayaoğlu, Ahmet; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGünümüzde bireysel araç kiralama sektörü gün geçtikçe büyümekte ve araç kiralama faaliyetinde bulunan tüketici sayısı hızla artmaktadır. Bunun yanı sıra; özel sektör kuruluşları, devlet kurumları veya bireysel olarak ticari, turistik ya da mesleki araç ihtiyaçlarını karşılamak isteyenlerin sıklıkla başvurduğu bir yöntem olan araç kiralama sektörü, araç satın almanın getireceği maliyet ve zaman dezavantajlarını ortadan kaldırmaktadır. Bu çalışmada da araç kiralama sektörünün planlı davranış teorisi perspektifinde araç kiralamada tüketici davranışlarının belirlenmesindeki ilişki araştırılmaktadır. Araştırmanın temel amacını araç kiralamanın sorumlu tüketiciyle arasında bir bağ olup olmadığının ortaya koyulması oluşturmaktadır. Öyle ki çalışmada planlı davranış teorisinden hareket edilmekte ve tutum, sübjektif norm ve algılanan çevresel kontrol değişkenlerinin araç kiralama deneyimi olan tüketiciler ile olmayan tüketicilerde araç kiralama deneyimini nasıl etkilediği mercek altına alınmaktadır. İkincil amaç ise söz konusu değişkenlerin demografik parametrelere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup araştırma modeli ilişkisel tarama modeliyle desenlemiştir. Araştırma anketi çevrimiçi bir biçimde hazırlanmış ve amaca yönelik örnekleme yöntemi aracılığıyla Diyarbakır ili ve merkez ilçelerinde araç kiralama deneyimi olan ile olmayan toplamda 700 tüketiciden veri toplanmıştır. Araştırma verisine uygulanan betimsel ve kestirimsel istatistik testleri neticesinde gerek daha önce araç kiralama deneyimi olan gerekse olmayan tüketicilerde araç kiralama niyetini tutum ve sübjektif norm değişkenlerinin pozitif bir şekilde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, algılanan çevresel kontrolün bu niyet üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan, cinsiyet açısından tutum, sübjektif norm, algılanan çevresel kontrol ve kiralama niyeti değişkenlerinin anlamlı bir biçimde farklılaşmadığı görülürken diğer demografik değişkenler açısından istatistiksel olarak anlamlı bazı farklılıkların söz konusu olduğu dikkat çekmiştir. Sonuç olarak çalışmada araç kiralamaya yönelik tutumun araç kiralama niyeti üzerinde önemli bir role sahip olduğu ortaya konulduğu için araç kiralama hizmetiyle ilgilenen uygulayıcılara ilgili tutumu olumlu yönde artıracak aksiyonlar almaları tavsiye edilmiştir.Master Thesis Tedarik Zinciri Yönetimi Uygulamaları ve Bunların Türkiye'deki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Rekabet Avantajı Üzerindeki Etkisi(2024) Şahin, Halit; Şahin, Halit; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiTürkiye'deki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde (KOBİ) kapasite kullanımı, firmaların etkinliği, esnekliği ve rekabet gücüne önemli bir etkiye sahiptir. Buna karşılık, kapasite yeterince kullanılmadığında, bu durum yerel ve bölgesel pazarlarda sunulan ürünlerin rekabet gücünü olumsuz etkilemektedir. Bu sorunu ele almak için, Türkiye'deki rekabetçi KOBİ'lerin teşvik edilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, tedarik zinciri yönetimi (TZ) uygulamalarının, örneğin tedarikçilerle stratejik ortaklıklar, müşteri ilişkileri yönetimi, bilgi paylaşımı ve kalitesi, israfı olmayan sistemler, risk ve getiri paylaşımı, KOBİ'lerin tedarik zinciri çevikliği (TZÇ) ve rekabet avantajı (CA) üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışma, ilgili literatürde kapsamlı bir inceleme yapmış ve teorik bir çerçeve ve model geliştirmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma TZ uygulamalarını, Türkiye'deki KOBİ'ler için rekabet avantajı sağlayabilecek değerli kaynaklar olarak görmektedir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Değişkenleri ölçmek amacıyla alan yazın taranarak bir anket hazırlanmıştır. Çalışmadaki değişkenler arasındaki ilişkileri analiz etmek için uygun istatistiksel yöntemler ve çoklu doğrusal regresyon teknikleri kullanılarak bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisi belirlenmiştir. Anket, Türkiye'nin farklı bölgelerindeki KOBİ sahiplerine ve çalışanlarına uygulanmış, 437 KOBİ yöneticisi ve sahibinden geri dönüş alınmıştır. Anketin geçerlilik ve güvenirliği hesaplanmış olup verilerin analizi için SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. Bulgular, tedarikçilerle stratejik ortaklıklar, müşteri ilişkileri yönetimi, bilgi paylaşımı ve kalitesi, israfı olmayan sistemler, risk ve getiri paylaşımı gibi TZ uygulamalarının hem TZÇ'yi hem de RA'yı önemli ölçüde yordadığını göstermiştir. Ayrıca, TZÇ'nin CA üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Ek olarak, bulgular TZÇ'nin TZ uygulamaları ile CA arasındaki ilişkide aracılık ettiğini doğrulamıştır. Sonuç olarak, TZ uygulamaları, doğrudan ve dolaylı olarak CA oluşturmaya katkıda bulunan TZÇ'yi oluşturmada merkezi bir rol oynamaktadır. Bu çalışma, rekabet avantajı elde etmek için KOBİ yöneticilerine ve iş sahiplerine etkili bir TZ yönetimi stratejileri uygulamalarını önermektedir. Çalışmayla elde edilen sonuçlardan hareketle, Türkiye'deki KOBİ'lerin bu uygulamaları benimsenmesini teşvik edici politikalar geliştirilmelidir. Çalışma bir açıdan TZ uygulamalarına katkı sunarken, diğer açıdan CA ve genel firma başarısı arasındaki ilişkiyi anlamak için kavramsal bir çerçeve sunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Tedarik Zinciri Yönetimi, Tedarik Zinciri Yönetimi Uygulamaları, Rekabet Avantajı, Türkiye.Master Thesis The Determinants of Successful Digital Campaigns and Their Impact on Increasing the Effectiveness of Civil Society Organizations(2025) Almohammad, Dawoud; Almohamad, Dawoud; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışma, bağış temelli kitlesel fonlama kampanyalarının başarısını etkileyen temel unsurları analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, dört ana faktör üzerinde yoğunlaşmaktadır: kampanya açıklığı (campaign disclosure), kullanılan görsel materyaller (campaign imagery), düzenli güncellemeler (campaign updating) ve kampanyaların dijital ortamlardaki yayılım düzeyi (campaign spreadability). Araştırmada, mevcut verilerin istatistiksel analizi ve güncel literatür taramasına dayanan bilimsel bir metodoloji benimsenmiştir. Elde edilen bulgular, kar amacı gütmeyen kuruluşların etkinliği (nonprofit effectiveness) açısından dijital kampanya yürütme süreçlerine yönelik önemli içgörüler sunmaktadır. Bulgulara göre; açık ve şeffaf kampanya açıklamaları (campaign disclosure), yüksek kaliteli görsel materyaller (campaign imagery) ile desteklendiğinde, bağışçılarda güven duygusu oluşturarak etkileşimi artırmakta ve kampanya başarısını olumlu yönde etkilemektedir. Kampanyaların düzenli olarak güncellenmesi (campaign updating) — örneğin gelişmelerin ve başarıların paylaşılması — mevcut bağışçıların bağlılığını sürdürmekte ve yeni bağışçı kazanımına katkı sağlamaktadır. Ayrıca, dijital platformlarda kampanyaların uygun hedefleme stratejileriyle yayılması (kampanya yayılımı – campaign spreadability), bağışçı kitlesinin genişlemesini ve finansman oranlarının artmasını desteklemektedir. Faktörlerin etkileşimli analizine göre, kampanya başarısını en güçlü şekilde etkileyen unsurun düzenli güncellemeler (campaign updating) olduğu tespit edilmiştir (%23,7). Diğer faktörlerin katkı oranları sırasıyla: kampanya yayılımı (campaign spreadability) %23,5, kampanya açıklığı (campaign disclosure) %21,9 ve görsel materyaller (campaign imagery) %13,5 olarak hesaplanmıştır. Bu dört faktörün birleşik etkisi, toplam varyansın %36,1’ini açıklamaktadır. Araştırmada, katılımcıların demografik özellikleri (ör. cinsiyet, yaş) ile kampanya başarısı arasında anlamlı farklar gözlemlenmemiştir. Bu durum, başarının büyük ölçüde dijital stratejilerin içeriği ve uygulanma kalitesine bağlı olduğunu göstermektedir. Çalışma, bağışların kullanım şeklinin düzenli ve şeffaf bir şekilde raporlanmasını önermekte; bağışçılarla duygusal bağ kurmayı kolaylaştıracak görsel ve video içeriklerin (campaign imagery) stratejik kullanımını teşvik etmektedir. Ayrıca, paylaşılabilir sosyal medya içeriklerinin üretilmesi ve güven oluşturan kampanya açıklığı (campaign disclosure) stratejilerinin benimsenmesi önerilmektedir. Sonuç olarak, dijital teknolojilerin daha etkin biçimde kullanılarak bağışçı davranışlarının analiz edilmesi ve içeriklerin hedef kitleye özel hâle getirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Bu çalışma, dijital kampanyalar (digital campaigns) alanında şeffaflık ve hesap verebilirlik konularındaki literatür boşluklarını doldurmakta ve kar amacı gütmeyen kuruluşların etkinliği (nonprofit effectiveness) perspektifinden dijital kampanya tasarımına özgün katkılar sunmaktadır. Ancak, araştırmanın yalnızca Türkiye’deki Suriyelilere yönelik insani yardım faaliyetleri yürüten kuruluşlarla sınırlı olması, elde edilen bulguların genellenebilirliğini kısıtlamaktadır. Gelecek araştırmalarda, farklı bağlamlarda ve daha geniş veri setleriyle bu sınırlılığın aşılması önerilmektedir.Master Thesis The Mediating Effect of Brand Image and Brand Awareness on the Effect of Social Media Marketing Activities on Purchase Intention: the Case of Turkish Airlines(2025) Kayaoğlu, Ahmet; Kayaoğlu, Ahmet; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiHavacılık sektöründe faaliyet gösteren markalar açısından sosyal medya, hem kurumsal kimliğin görünür kılınması hem de müşteri deneyiminin yönetilmesi adına stratejik bir değer taşımaktadır. Türk Hava Yolları gibi uluslararası ölçekte marka değeri yüksek olan firmaların sosyal medya stratejilerinin, tüketici algısı ve satın alma davranışları üzerindeki etkisi bu çalışmanın temel odağını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmanın temel amacı; sosyal medya pazarlama aktivitelerinin tüketicilerin satın alma niyeti üzerindeki etkisini ortaya koymak ve bu süreçte marka imajı ile marka bilinirliğinin aracılık rollerini incelemektir. Araştırmada örnek olay olarak Türk Hava Yolları markası tercih edilmiş; katılımcıların sosyal medya deneyimleri üzerinden marka algılarına ve satın alma niyetlerine yönelik değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiş, kolayda örnekleme tekniğiyle 450 katılımcıdan veri toplanarak analiz gerçekleştirilmiştir. Beşli Likert ölçekli anket formu, sosyal medya pazarlama aktiviteleri, marka imajı, marka bilinirliği ve satın alma niyeti değişkenlerini ölçen ifadeleri içermektedir. Veriler SPSS 26 (Demo) ve Hayes Process (Model 6) aracılığıyla analiz edilmiş; güvenilirlik, faktör analizi ve serisel aracılık etkisi analiz yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, sosyal medya pazarlama aktivitelerinin satın alma niyeti üzerinde hem doğrudan hem de dolaylı etkiler yarattığını göstermektedir. Sosyal medya pazarlama aktivitelerinin doğrudan marka imajı üzerinde güçlü ve anlamlı bir etkisi bulunurken; marka imajı bilinirlik üzerinde etkili olmuş, bilinirlik ise satın alma niyetini anlamlı düzeyde açıklamıştır. Öte yandan, marka imajının satın alma niyeti üzerindeki doğrudan etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. En güçlü dolaylı yolun 'Sosyal Medya Pazarlama Aktiviteleri → Marka İmajı → Marka Bilinirliği → Satın Alma Niyeti' zinciri olduğu görülmüştür.Master Thesis The Mediating Role of Destination Values in the Effect of Word of Mouth Communication on Visitor Satisfaction: Midyat Case(2025) Kayaoğlu, Ahmet; Kayaoğlu, Ahmet; 04.02. Department of Management / İşletme Bölümü; 04. Faculty of Economics and Administrative Sciences / İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiÇalışmanın temel amacı, Midyat bölgesinde ziyaretçi memnuniyeti üzerindeki ağızdan ağıza iletişimin etkisini ortaya çıkarmak ve ağızdan ağıza iletişim ile ziyaretçi memnuniyeti arasındaki dolaylı etkide kültürel destinasyon imajının bir aracı değişken olarak rolünü incelemektir. Verilerin toplanması için nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26 (Demo) istatistik programı ile analiz edilmiştir. Güvenilirlik ve geçerlilik analizleri yapılmış ve tüm değişkenler için değerlerin iyi olduğu belirlenmiştir. Çalışma hipotezlerini test etmek ve doğruluğunu değerlendirmek amacıyla, kolayda örnekleme yöntemiyle 454 kişiden anket yoluyla veri toplanmıştır. Regresyon analizi SPSS 26 (Demo) Hayes PROCESS v4.2 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, ağızdan ağıza iletişimin ziyaretçi memnuniyetini etkilediğini göstermiştir. Ayrıca kültürel destinasyon imajının ziyaretçi memnuniyeti üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra sonuçlar, kültürel destinasyon imajının ağızdan ağıza iletişim ile ziyaretçi memnuniyeti arasındaki ilişkide aracılık etkisi olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına dayanarak, ziyaretçileri teşvik etmeye yönelik bir dizi öneri sunulmuş ve aracılığa ilişkin tüm hipotezlerin anlamlı olması sebebiyle kültürel destinasyon imajının hem bilişsel hem de duygusal aracılık rolü olduğu desteklenmektedir. Bölgenin kültürel destinasyon imajını, duygusal ve bilişsel yönlere odaklanarak güçlendirmek ve ziyaretçiler arasında kültürel sembolleri vurgulayan, bu kültürel sembollerin anlaşılmasını artıran turizm girişimlerinin sağlanması; kültürel destinasyon imajına dayalı turizme katkı sağlamaktadır. Bu bağlamda destinasyon yönetimi stratejilerine yönelik içgörüler sunarak; turizm alanındaki bilimsel araştırmaların önemini vurgulamaktadır.