Yüksek Lisans Tezleri - Karma
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/57
Browse
Browsing Yüksek Lisans Tezleri - Karma by Author "02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü"
Now showing 1 - 20 of 58
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Aday öğretmenlerin eğitim hakkına ilişkin algılar(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2017) Beltekin, Nurettin; Beltekin, Nurettin; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmada eğitim hakkı algısı ve eğitim hakkı ihlalleri saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın evreni 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Mardin Artuklu Üniversitesi'nde pedagojik formasyon eğitimi alan 181'i kadın, 139'u erkek toplam 320 aday öğretmendir. Nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak geliştirilen yazılı görüşme formu kullanılmıştır. Veriler analiz edilerek verilen cevaplan gruplandırılarak frekansları tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda aday öğretmenlerin çevrelerinde gördükleri yada yaşadıkları eğitim hakkı ihlalleri belirlenmiştir.Master Thesis Aydınlatıcı program değerlendirme modeline dayalı olarak ikinci sınıf İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu araştırma, aydınlatıcı program değerlendirme modeline dayalı olarak ikinci sınıf İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirmesi için yapılmıştır. Nicel olarak yürütülen araştırmada betimsel türde tarama modelinden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup, 2013- 2014 eğitim öğretim yılında uygulamaya konan ikinci sınıf İngilizce dersi öğretim programını uygulayan, Kilis il merkezi ve ilçelerindeki 139 İngilizce öğretmeniyle İngilizce dersine giren öğretmenler oluşturmaktadır. Bu araştırmanında "İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programına yönelik aydınlatıcı değerlendirme modeline dayalı program değerlendirme ölçeği çalışması" isimli otuz sekiz sorudan oluşan ölçekten faydalanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verileri analiz etmek için betimsel (yüzde, frekans, aritmetik ortalama) ve kestirimsel (t-testi, one way anova), LSD testi istatistik tekniklerinden faydalanmıştır. Analizler neticesinde elde edilen bulgularda, programın bütün boyutlarında ilkokul 2. Sınıf İngilizce dersi öğretim programıyla ilgili, öğretmenlerin yaşlarına, haftalık girilen ders sayılarına, mezun oldukları alanlara, eğitim durumlarına, çalıştıkları yerleşim bölgelerine göre ve sınıftaki ortalama öğrenci sayılarına göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yine çalışılan okulun sosyoekomik seviyesine göre programın tümü, kazanım ve içerik ve ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında farklılık bulunmazken, öğrenme-öğretme süreci ve çevresel boyut alt boyutunda üst gelir grubu lehinde anlamı farklılık bulunmuştur. Cinsiyete göre programın öğrenme-öğretme süreci ve çevresel alt boyutunda anlamı farklılık bulunmazken, programın tümü, kazanım ve içerik ve ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında erkekler lehinde anlamı farklılık bulunmuştur. Mesleki kıdeme göre programın öğrenme-öğretme süreci ve çevresel alt boyutunda anlamı farklılık bulunmazken, programın tümü, kazanım ve içerik ve ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında mesleki kıdemi 0-5 yıl olan öğretmenler lehinde anlamı farklılık bulunmuştur. Program, günümüzde çağın gereksinimi olan teknolojiyle iç içe olup, teknoloji kullanımını teşvik ettiği de belirlenmiştir. Ancak, öğretmenlere programın uygulanması için gerekli materyal desteğinin yapılmadığı görülmektedir. Ayrıca programda, kazanımlar bölümünde öğrencilerin psikomotor becerilerine yeterince yer verilmediği gibi, uygulanan ölçme ve değerlendirmelerin programın hedeflerini ölçmede uygun olmadığı programla ilgili ulaşılan olumsuz görüşlerdendir. Araştırmaya katılan öğretmenler, içeriklerin kolaydan zora ve somut örneklerle desteklendiği gibi, kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerin öğrenciler için olumlu olduğu sonucuna ulaşılmaktadır.Master Thesis Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı çevrim içi bir grup rehberliği programının lise öğrencilerinin sınav kaygısına etkisi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2023) Özpolat, Vahap; Özpolat, Vahap; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmanın amacı bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı bir grup rehberliği programının çevrim içi ve yüz yüze uygulanmasının lise öğrencilerinin sınav kaygısına etkisini incelemektir. Çalışma Mardin Fen Lisesinde 2021-2022 eğitim öğretim yılı 2. döneminde 9. ve 10. Sınıf öğrencileri ile yapılmış; deney grubunda 10, kontrol grubunda 12 olmak üzere toplam 22 öğrenci ile tamamlanmıştır. 8 oturum olarak geliştirilen grup rehberliği programı deney grubuna çevrim içi olarak, kontrol grubuna yüz yüze uygulanmıştır. Çalışmada her iki gruba da ön test ve son test olarak Sınav Kaygısı Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatistik programları ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz neticesinde deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin uygulama sonrasında Sınav Kaygısı Ölçeğinden aldıkları puanlarda düşüş gözlenmiştir. Ayrıca yapılan analizler ile uygulama öncesi sınav kaygısı puanlarının birbirlerine benzer olduğu görülen deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama sonrası kaygı puanları arasında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Dolayısıyla hazırlanan grup rehberliği programının çevrim içi uygulanmasının öğrencilerin kaygı düzeylerinin düşmesinde yüz yüze uygulanması ile benzer düzeyde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Çocukları ağır engelli tanısı almış ebeveynlerde travma sonrası büyüme ve psikososyal faktörler arasındaki ilişkiler(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Sakız, Halis; Sakız, Halis; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiAileye engel ile doğan bir bireyin katılımı veya ailede bir bireyin doğum sonrasında bir engel ile tanılanması, zorluk olarak algılanabilecek bazı yaşantıları beraberinde getirebilmektedir. Bu süreçte ebeveynler bazı psikososyal (örn. damgalanma ve sosyal izolasyon) ve ekonomik (örn. artan bakım ve yaşam giderleri) zorluklar yaşayabilmekte; engel ile tanılanan birey için gerekli olan zaman ve finansal kaynak ihtiyacı ve bunlarla birlikte yaşanması muhtemel duygusal zorluklar ebeveynlerin stres, depresyon ve kaygı düzeylerinin artmasına sebep olabilmektedir. Yoğun duygusal zorluklar yaşayan ebeveynler, içinde bulundukları süreci travmatik bir olay ya da bir yaşam krizi gibi geçirebilmektedirler. Bu çalışmanın amacı çocukları ağır engel tanısı almış ebeveynlerde travma sonrası büyüme ve psikososyal faktörler (sosyal destek, başa çıkma tutumları, spiritüel iyi oluş, evlilik doyumu ile depresyon, anksiyete ve stres) arasındaki ilişkiyi incelemektir. Veriler 396 ebeveynden toplanmış ve SPSS-25 programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada veriler, Sosyodemografik Bilgi Formu, Travma Sonrası Büyüme Envanteri, Algılanan Çok Boyutlu Sosyal Destek Ölçeği, Spiritüel İyi Oluş Ölçeği, Evlilik Doyumu Ölçeği, Depresyon Anksiyete Stres (DAS-21) Ölçeği ve Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (COPE) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre travma sonrası büyüme düzeyi ile algılanan sosyal destek, spiritüel iyi oluş, evlilik doyumu, uyarlanabilir ve uyumsuz başa çıkma düzeyi arasında pozitif yönlü; travma sonrası büyüme düzeyi ile stres, depresyon ve anksiyete düzeyleri arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Yapılan çoklu regresyon analizlerinde, tüm değişkenlerin travma sonrası büyümenin toplam varyansının %36.2'sini açıkladığı ve modelin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Ayrıca ebeveynlerin evlilik doyumu ile travma sonrası büyüme arasındaki ilişkide spiritüel iyi oluşun; ebeveynlerin depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ile travma sonrası büyüme arasındaki ilişkide ise evlilik doyumunun anlamlı bir aracılık etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, engel ile tanılanmış ailelerde ruh sağlığı düzeyinin, evlilik ilişkilerinin ve spiritüel iyi oluşun etkilenebileceğine işaret etmektedir.Master Thesis Comparison of Inclusive Education in Turkey and Canada With a Special Focus on Immigrant Education(2025) Öter, Ömer Murat; Öter, Ömer Murat; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKapsayıcı eğitim, farklı ulusları ve kültürleri bünyesinde barındıran ülkelerin eğitiminde önemli kavram olarak ortaya çıkmaktadır. Son zamanlarda yaşanan göç, hastalık, savaş gibi birçok toplumsal olay neticesinde, kapsayıcı eğitim ve özellikle göçmenlerin eğitimi önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı, çeşitli sebeplerle çok sayıda göçmen barındıran Türkiye ve Kanada'daki kapsayıcı eğitimi ve göçmenlerin eğitimini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Nitel araştırma modeli ile gerçekleştirilen araştırmada, literatür tarama yöntemi kullanılarak ilgili yasal düzenlemeler, uluslararası metinler ve araştırmalar incelenmiştir. Türkiye ve Kanada'daki kapsayıcı eğitim ve göçmenlerin eğitimi ile ilgili politikalar ve uygulamalar, yatay yaklaşım yöntemi ile karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Araştırma ile göçmenlerin eğitimi özelinde politikalar ve uygulamalar açısından iki ülke arasındaki benzerlik ve farklılıkların ortaya konmasıyla göçmenlerin eğitimi hakkındaki boşluğun doldurulmasının yanında, Türkiye'de göçmenlerin eğitimine yönelik politika yapıcılara ve uygulayıcılara katkıda bulunulmaya çalışılmıştır. Araştırmada, Türkiye ve Kanada'nın sahip olduğu yönetim yapıları ile sosyal ve kültürel farklılıklarına bağlı olarak kapsayıcı eğitim ve göçmenlerin eğitimine yönelik politika ve uygulamalarının şekillenip farklılaştığı görülmüştür. Bununla birlikte Türkiye'deki kapsayıcı eğitim ve özellikle göçmenlerin eğitimine yönelik politika yapıcılar ve uygulayıcılar için önerilerde bulunulmuştur.Master Thesis Covid-19 ve zorunlu uzaktan eğitim sürecinin öğretmenlerin mesleki motivasyon ve mesleki doyumuna etkisi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beltekin, Nurettin; Beltekin, Nurettin; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu araştırmanın amacı Covid-19 pandemisi süresince yüz yüze eğitimin durdurulup zorunlu çevrimiçi eğitime geçiş sürecinin öğretmenlerde mesleki doyum ve motivasyon bağlamında yarattığı etkiyi incelemektir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada fenomenolojik desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak uzman görüşü alınmış 23 maddelik bir görüşme formu geliştirilerek Elâzığ ilinde devlet okullarında çalışan 45 öğretmene uygulanmıştır. Öğretmenlerin branşları İngilizce, Sınıf, Matematik, Sosyal Bilgiler, Bilişim Teknolojileri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Türkçe, Fen Bilimleri, Müzik, Beden Eğitimi, Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen ve Teknoloji Tasarım şeklindedir. Katılımcılar, okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenerek raporlanmıştır. Katılımcılar ile yapılan görüşme sonrası verilen cevaplara göre altı ana tema ve bu temalara ilişkin alt temalar oluşturulmuştur. Bu ana temalar; teknolojik altyapı, sınıf yönetimi, öğretimin niteliği, eğitim öğretime uygun, ortam motivasyon, mesleki doyum, şeklindedir. Çalışmada teknolojik altyapının zorunlu uzaktan eğitim sürecinin başında yetersiz kaldığı, gerekli cihaz (tablet, telefon, bilgisayar, internet bağlantısı vb.) temininde zorluklar yaşandığı ancak ilerleyen zamanlarda sorunun çoğunlukla çözüldüğü sonucuna varılmıştır. Sınıf yönetimi ve eğitim-öğretime uygun ortamın hazırlanmasında sorun yaşanmış, öğrencilerin derse katılım konusunda istikrar gösterilmediği anlaşılmıştır. Ayrıca öğretim yöntemlerinden daha çok sunuş ve geleneksel yöntemlerin kullanıldığı sonucu çıkarılmıştır. Bu durumun öğretimin niteliğine yansıdığı, bahsedilen başlıkların öğretmen motivasyonuyla negatif yönde bir ilişkisi olduğu saptanmıştır. Dahası katılımcıların öğrencilerin derslerden geri kalmaması ve uzaklaşmaması için eğitim-öğretime her zamankinden daha çok önem verdiği ancak süreç içinde motivasyonlarının düştüğü ve mesleki doyumlarının azaldığı hissine kapıldıkları görülmüştür.Master Thesis Eğitim yöneticilerinin empati algılarına ilişkin fenomenolojik bir inceleme(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beltekin, Nurettin; Beltekin, Nurettin; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiEğitim toplumu etkileyen önemli kurumlardan biridir. Bu kurumlarda çalışan eğitim yöneticilerinin empati algıları ve kurumdaki empati yaklaşımları kurum başarısına, insani ilişkilere ve dolayısıyla topluma etki edeceğinden eğitim yöneticilerinin empati algıları mesleki yetenek ve tecrübeleri ile iç içe olacak şekilde şekillendirilmektedir. Bu çalışmada amaç, eğitim yöneticilerinin okulu yönetirken empati yaklaşımları, empati ile ilgili kavramları tanımlamaları, kendilerinin empati algıları, empati kurmanın sorunların çözümüne etkisi, empati-güven ve empati-stres ilişkilerine ilişkin görüşleri belirlemektir. Araştırma nitel bir araştırma olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Mardin ili Artuklu ilçesinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında görevli olan 30 eğitim kurumunda (anaokul, ilkokul, ortaokul ve lise) görevli eğitim yöneticileri oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından uzman görüşleri alınarak oluşturulmuş bir görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre eğitim yöneticilerinin iş yaşamında empati kavramına hâkim oldukları ve empati kavramını gündelik işleyişte sıklıkla kullandıkları, etkili bir iletişim sağlamada empatinin ciddi etkisinin olduğu, iç paydaşlar ile empati kurmanın çalışma ortamında stres ve sorunları minimize ettiği, doğru empati sayesinde çalışma ortamında güven duygusunun pekiştirilip iş doyumu sağladığı, bunların yanında kadın eğitim yöneticisi sayının az olduğu saptanmıştır. Ayrıca eğitim yöneticilerinin empati kavramına hâkim ve empatiyi gündelik yaşamda sıklıkla kullanmalarına rağmen eğitim yöneticilerinin empati tepki basamakları olan "ben, sen ve onlar basamaklarına" çok hâkim olmadıkları, tepki basamaklarını farkında olmadan kullandıkları gözlenmiştir. Ulaşılan hedefler noktasında topluma etkisi en kısa olan okul örgütlerindeki yönetici ve öğretmenlerin mesleki gelişim ve kariyer basamakları düzenlenirken empati kavramına yönelik etkinlik ve eğitim faaliyetlerin de dahil edilmesi önerilmiştir.Master Thesis Eğitim yönetiminde baskı grupları: Yerel aktörler(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet Cevat; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiAçık sistemler olan okullar toplumun her kesimi ile doğrudan veya dolaylı temas halindedir. Bu durum okulun çevresel unsurların etkisi altında kalmasına, okul yönetiminin karar süreçlerine ve genel olarak eğitim işleyişine yön verebilmektedir. Okuldan beklentisi bulunanların isteklerinin her zaman gerçekleştirilmesi mümkün olmadığından okul üzerinde baskı gruplarının olumsuz etkilerinden kaynaklanan sorunlar ortaya çıkabilmektedir. Okula, okul yöneticilerine ve öğretmenlere yönelik gelişen çevresel baskılar ile eğitim faaliyetlerini yerine getirme mücadelesi arasında sıkışan okullarda amaçların gerçekleştirilmesi güçleşebilmektedir. Çalışmanın amacı, okul-çevre ilişkileri bağlamında baskı gruplarının okula yansımalarını bir okul müdürünün yaşadığı deneyimlere dayalı olarak betimlemektir. Çalışmanın önemi ise okul müdürleri ile okul yönetimine etki eden baskı grupları arasındaki ilişkileri çok boyutlu olarak ele almasıdır. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden anlatı araştırması deseninde yürütülmüş, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme soruları için üç uzmandan görüş/öneri alınmış ve sorulara son şekli verilmiştir. Elde edilen veriler edimsel analiz yöntemiyle analiz edilerek katılımcının deneyimlerine ilişkin anlatıları kronolojik bütünlük içinde yeniden hikayeleştirilmiş ve tema (hikaye)-alt hikayelere göre düzenlenerek sunulmuştur. Verilerin analizi sonucunda okul yönetimine etki eden baskı gruplarının (a) aileler, (b) bürokratlar ve yerel yöneticiler, (c) ticari yapılar, (d) aşiret ve kanaat önderleri, (e) sendikalar, (f) öğretmenler ve diğer okul yöneticileri, (g) yerel basın, (h) siyasi parti temsilcileri olduğu; baskı gruplarının okuldan taleplerinin (a) personel ve öğrenci işlerine yönelik, (b) ticari beklentiler, reklam ve tanıtım yapma (c) üye kazanma olduğu; başa çıkılamayan taleplerin okul müdüründe (a) mesleki ve kişilik olarak özsaygı kaybı yaşama, (b) sinmişlik, kırgınlık, vazgeçiş, (c) yetersiz hissetme, (d) çaresiz hissetme, (e) dışlanmışlık, (f) mesleki idealizmin kaybolması gibi duygular oluşturduğu; okul müdürünün kendisine gelen taleplerde (a) kabul etme, (b) görmezden gelme ve kaçınma, (c) diplomatça bir üst makama yönlendirme, (d) ikna etme yoluna gitme ve (e) reddetme gibi stratejiler izlediği tespit edilmiştir. Okul müdürü baskı gruplarıyla ilişkilerde (a) okul müdürünün yetkilerinin artırılması, (b) okulun mali açıdan üst yönetim tarafından desteklenmesi, (c) öğretmeni koruyacak yasal düzenlemeler yapılması, (d) öğretmen haberleri konusunda basının daha duyarlı davranması, (e) yöneticilere yönelik şikayetlerde mutlaka nesnel ve somut kriterler aranması gibi öneriler sunmaktadır. Araştırmadan elde edilen genel sonuca göre ise okulun ve okul yöneticilerinin çevresel baskı unsurlarından yüksek düzeyde etkilendiği, baskı gruplarının okulun amaçlarını gerçekleştirmesinde zorluk meydana getirdiği tespit edilmiştir.Master Thesis Evlilikte anlamı etkileyen bireysel psikolojik faktörler(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Sakız, Halis; Sakız, Halis; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesiİki partnerin bir araya gelmesinden oluşan ve hayatın en önemli merhalelerinden biri olan evlilik, duygusal, sosyal ve hukuki boyutları olan bir birlikteliktir. Boşanma oranlarının artması ve evlilik kurumunda meydana gelen bozulmalar bireyin psikolojik, toplumsal ve ekonomik açıdan bir yıkım yaşamasına neden olabilmektedir. Öte yandan bireylerin psikolojik özellikleri ve anlam duygusu evlilik doyumunu etkileyebildiği gibi evlilik doyumu da hayatı anlamlı kılan önemli etmenlerden biri olarak değerlendirilmektedir. Dolayısıyla aile başta olmak üzere toplum yapılarının sürekli bir değişim ve dönüşüm içinde olduğu günümüzde, evlilik ve anlam kavramlarının ilişkisini güncel bir şekilde ortaya koymak bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu amaçla mevcut araştırmada evlilikte anlamı etkileyen bireysel psikolojik faktörler (yaşamın anlamı ve amacı, narsisizm, kendilik algısı, spiritüel iyi oluş, evlilik doyumu) incelenmiş ve 476 evli bireyden veri toplanmıştır. Araştırmada veriler "Demografik Bilgi Formu", "Yaşamda Anlam Ölçeği", "Sosyal Karşılaştırma Ölçeği", "Spiritüel İyi Oluş Ölçeği", "Beş Faktör Narsisizm Ölçeği" ve "Evlilik Doyumu Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılardan nicel paradigma ile tasarlanan araştırma kapsamında betimsel ve çıkarımsal istatistiki analiz yöntemleri ile elde edilen sonuçlara göre, spiritüel iyi oluş ile evlilik doyumu ilişkisinde istatistiksel olarak pozitif yönlü, anlamlı bir sonuç elde edilmiştir. Narsisizm ile evlilik doyumu ilişkisine bakıldığında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü ilişkiler olduğu saptanmıştır. Evli bireylerin yaşamdaki anlam düzeyinin evlilik doyumuna etkisini incelemek amacıyla regresyon analizi yapılmış ve yaşamdan elde edilen anlamın evlilik doyumunu anlamlı düzeyde yordadığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak evli yaşamın anlam ve amacını algılama düzeyi ile evlilik doyumu düzeyleri arasındaki ilişkide spiritüel iyi oluş düzeyinin anlamlı anlamlı bir aracılık etkisi olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar spiritüel iyi oluşun evlilik doyumunu arttırma ve hayatı anlamlandırma noktasında olumlu etkilerinin olabileceğini göstermektedir. Ayrıca evli bireylerin kendilik algısı ile evlilik doyumu düzeyleri arasındaki ilişkide narsisizm düzeyinin aracı etkisini incelemek için regresyon analizi yapılmış ve kendilik algısı ile evlilik doyumu düzeyleri arasındaki ilişkide narsisizm düzeyinin istatistiksel olarak anlamlı bir aracı etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışma ile evlilik ilişkisinin anlam ve doyum çerçevesinde birey ve toplum hayatına katkı sağlayacağı ve hayatı anlamlandırma noktasında faydalı olacağı öngörülmektedir.Master Thesis Examination of Experiences of Elective Language Courses Teachers(2025) Beltekin, Nurettin; Beltekin, Nurettin; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKürtçe öğretim faaliyetlerine katılan öğretmenlerin deneyimlerinin incelenmesi, bundan sonra bu alanda yapılacak olan öğretmen yetiştirme ve program geliştirme faaliyetlerine ışık tutacağı için önem arz etmektedir. 2012 yılından itibaren devlet kurumlarında yapılmaya başlanan Kürtçe öğretim faaliyetlerinin analiz edilmesi ve başarı durumunun tespiti, bundan sonra bu alanda atılacak adımların ve geliştirilecek eğitim politikalarının tespiti için önemlidir. Türkiye ‟deki Kürtçe öğretim deneyimi daha çok şahıslar ve bağımsız kurumlar üzerinden ilerlemiştir. Bu deneyimin ne derece başarılı olduğunun ortaya çıkarılması bundan sonra yapılacak öğretim faaliyetlerinin başarısı için de önem arz etmektedir.Master Thesis Fen alanı öğretmenlerinde öğrenme çevikliği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmada fen alanı öğretmenlerinin öğrenme çevikliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaçla 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ilinde görev yapan 298 fen alanı öğretmeninden veriler toplanmıştır. Verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenme çevikliği ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada toplanan veriler SPSS 22 programı yardımı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda fen alanı öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrenme çevikliklerinin ''sık sık'' derecesinde olduğu görülmektedir. Kişisel değişkenler açısından bakıldığında; cinsiyete göre erkeklerin soğukkanlılık çevikliği yüksek görünmektedir. Branşlarına göre genel öğrenme çevikliği ve geribildirim çevikliğinde fen bilimleri ve kimya dersi arasında farklılık görülmektedir. Görev yapılan okul türüne göre ortaokulda görev yapan fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliği yüksek görülmektedir. Kıdemlerine göre genel öğrenme çevikliği, başarı güdüsü, geribildirim duyarlılığı, soğukkanlılık çevikliğinde 11-15 yıl, 16-20 yıl, 21 yıl ve üzeri kıdemleri olan fen öğretmenleri arasında farklılık olduğu görülmektedir. Görevde bulunulan yerleşim birimine göre il merkezinde görev yapan fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliğinin yüksek olduğu görülmektedir. Eğitim durumlarına göre lisansüstü eğitim almış fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliği, sosyal, çevresel farkındalık, başarı güdüsü ve soğukkanlılık çevikliklerinin yüksek olduğu görülmektedir. Mezun olunan fakülteye göre Eğitim Fakültesi mezunu fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliği ve zihinsel çevikliklerinin yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca araştırmanın sonunda elde edilen bulgular ışığında öneriler sunulmuştur.Master Thesis Helikopter Ebeveynlik Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi(2024) Beltekin, Nurettin; Beltekin, Nurettin; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiÖğrenci ebeveyn ilişkileri ve bu ilişkilerin öğrencilerin gelişimine ilişkin birçok açıklama yapılmıştır. Bunlardan biri olan helikopter ebeveyn terimi ilk olarak 1969 tarihinde Dr. Haim Ginott'un Ebeveynler ve Gençler adli kitabında yer almıştır. Kitabında ebeveynlerin gençler üzerinde adeta bir helikopter gibi gezdiğini ifade etmiştir. Bu terim 2011 de sözlüklere girecek kadar popüler olmuştur. Benzer terimler arasında çim biçme makinesi ebeveynliği, şımartıcı ebeveyn ve buldozer ebeveynlik de yer almaktadır. Bu çalışmada helikopter ebeveynlik kavramı tanıtılmış, kavram ile yeterli sayıda olan yerli ve yabancı literatür taraması yapılmıştır. Bu araştırmanın amacı helikopter ebeveynlik ile ilgili alan yazındaki çeşitli makaleler ve tezleri meta analiz yöntemi kullanılarak incelemektir. Ayrıca araştırmada helikopter ebeveynlik kavramının yanı sıra bu tür ebeveynlerin çocukların hayatları üzerindeki etkisine de yer verilmiştir. Bu amaçlarla, araştırmaya dahil edilme ölçütlerine uygun çalışmalar belirlenmiştir. Bu kapsamda 2018-2023 yılları arasında yapılan 13 makale ve 17 yüksek lisans tezi betimsel analiz yöntemine göre incelenmiş ve sonuçlar tablo olarak gösterilmiştir. Helikopter ebeveyn konulu 30 akademik araştırmanın en çok 2020 yılında yapıldığı en az ise 2018 yılında yapıldığı gözlemlenmiştir. Yapılan çalışmaların 9 tanesi lise öğrencilerine, 9 tanesi üniversite öğrencilerine, 6 tanesi y kuşağına, 5 tanesi ortaokul öğrencilerine, 2si ebeveynler üzerine, bir çalışma anaokulu ve bir çalışma da öğretmenler üzerine yapılmıştır. Araştırmalarda en fazla 'Algılanan Helikopter Ebeveyn Tutum Ölçeği'nin (24 araştırma) kullanıldığı belirlenmiştir. Sonrasında 4 araştırmada görüşme formu, 3 araştırmada Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanıldığı görülmüştür. 'Yaşam Doyumu Ölçeği', 'Özyeterlilik Ölçeği', 'Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği' ve 'Şişirilmiş Benlik Duygusu Ölçeği' ise 2'şer araştırmada kullanılmıştır. Anahtar Kelimeler: Helikopter Ebeveyn, Meta Analiz, Öğrenci Ebeveyn İlişkisiMaster Thesis Hizmet öncesi öğretmen yetiştirme sistemine ilişkin bir araştırma(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet Cevat; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarını çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Nicel araştırma yöntemine dayanan bu çalışmada tarama ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Mardin ili Kızıltepe ve Artuklu ilçelerinde farklı okul türlerinde görev yapan 6217 öğretmen araştırma evrenini oluşturmaktadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 750 öğretmenden veri toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve hizmet öncesi öğretmen eğitimi algı ölçeğiyle elde edilmiştir. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi, Welch testi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin algılarının kıdem değişkenin tüm boyutlarında ve eğitim durumu değişkeninin eğitim ve öğretim mesleki yeterliği ve akademisyenlerin yeterliği boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin % 28.7'si hizmet öncesi dönemde aldıkları eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap verdiğini, % 59.1'i bu eğitimin çağın ihtiyaçlarına kısmen cevap verdiğini; % 12.3'ü ise verilen eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap vermediğini belirtmiştir. Çalışmada hizmet öncesi dönemde öğretmenlere mesleki ve kişisel gelişimleri için gerekli ortam ve fırsatların sağlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Hizmetkâr liderlik ile örgütsel dedikodu arasındaki ilişkinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Öter, Ömer Murat; Öter, Ömer Murat; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu araştırma, liselerde görev yapmakta olan öğretmenlerin algılarına göre, okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışları ile okullardaki örgütsel dedikodu arasındaki ilişkiyi analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, betimsel ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Mardin ili Artuklu ve Yeşilli ilçelerindeki resmi liselerde görev yapan 927 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle araştırmaya dâhil olan 305 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Öter ve Dağlı (2020) tarafından geliştirilen Hizmetkâr Okul Liderliği Ölçeği (HOLÖ) ile Han ve Dağlı (2018) tarafından geliştirilen Örgütsel Dedikodu Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma verileri IBM SPSS Statistics 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışlarına ilişkin algılarının aritmetik ortalaması alt boyutlarda ve tüm ölçekte "üst düzeyde" tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışlarına ilişkin algıları arasında cinsiyet, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı fark göstermezken, öğrenim durumu değişkenine göre alt boyutlarda ve tüm ölçekte, okul büyüklüğü değişkenine göre iletişim, dürüstlük alt boyutlarında ve tüm ölçekte farklılaşmıştır. Öğretmen algılarına göre örgütsel dedikodunun haberdar olma ve ilişkileri geliştirme alt boyutları "alt düzeyde", örgütsel zarar boyutu ise "üst düzeyde" tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğrenim durumu, cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre okullardaki örgütsel dedikoduya dair algıları farklılık göstermemiştir. Örgütsel dedikodunun haberdar olma alt boyutu ile hizmetkâr liderin her bir alt boyutu ve tüm ölçek arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki saptanmıştır.Master Thesis İki Dilli Lise Öğrencilerinin Yabancı Dil Olarak İngilizceyi Öğrenmeye Yönelik Tutumları: Bir Karma Yöntem Çalışması(2025) Sakız, Halis; Sakız, Halis; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışma, iki dilli lise öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceyi öğrenmeye yönelik tutumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Küreselleşmenin İngilizce yeterliliğinin önemini artırdığı günümüzde, iki dilli öğrenicilerin perspektiflerini anlamak kritik bir öneme sahiptir. Nitel ve nicel verilerin toplanarak analiz edilmesi yoluyla gerçekleştirilen bu çalışma, kültürel arka plan, iki dilli lise öğrencilerinin İngilizce öğrenme süreçlerini ve öğrenmeye yönelik tutumlarını detaylı bir şekilde araştırmaktadır. Araştırma, öğrencilerin dil öğrenimine ilişkin tutum ve motivasyonlarını, algılarını ve karşılaştıkları zorluklar ya da kolaylıkları ortaya koymayı hedeflemektedir. Veri toplama sürecinde çevrim içi bir ölçek ve derinlemesine mülakatlar kullanılmıştır. Katılımcılar, Mardin'deki dört farklı lisede öğrenim gören toplam 502 öğrenci ve bu öğrencilerin derslerine giren beş İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcılar, Türkçe-Kürtçe, Türkçe-Arapça ve Türkçe-Süryanice dillerini konuşabilen iki dilli öğrencilerden seçilmiştir. Veri toplamak için 502 öğrenciye 20 maddeden oluşan çevrim içi bir ölçek uygulanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerle yapılan görüşmelerde 12 soruluk yarı yapılandırılmış bir görüşme formu uygulanmıştır. Nitel veriler tematik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, iki dilli öğrencilerin genellikle İngilizce öğrenimine karşı olumlu bir tutum sergilediklerini ve bunu akademik ve mesleki fırsatlarını artıran değerli bir beceri olarak gördüklerini ortaya koymaktadır. Bununla birlikte, dilsel etkileşim ve değişen öz güven seviyeleri gibi zorlukların, öğrenim deneyimlerini etkileyebileceği tespit edilmiştir. Çalışma, iki dilli öğrencilerin güçlü yönlerini kullanarak daha etkili ve katılımcı bir İngilizce öğrenim ortamı oluşturacak pedagojik stratejilerin geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Bu araştırma, dil edinimi ve iki dillilik eğitimi konusundaki daha geniş tartışmalara katkıda bulunarak, öğrencilerin çeşitli dilsel geçmişlerini dikkate alan özel yaklaşımların önemini ortaya koymaktadır.Master Thesis İlkokul ve ortaokul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı ekonomik sorunlar (Artuklu ve Kızıltepe örneği)(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2017) Ekinci, Abdurrahman; Ekinci, Abdurrahman; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiDünyanın hemen hemen her yerinde eğitime olan talebin giderek arttığı görülmektedir. İnsanların toplumsal ve ekonomik hedeflere uygun yetiştirilmesi ve geliştirilmesi, geçmişe oranla günümüzde daha fazla önem taşımaktadır. Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri nitelikli insan kaynaklarına ve ürettikleri teknolojiye bakılarak ölçülmektedir. Eğitim hizmetlerini eksiksiz olarak sağlayabilmek ve artan eğitim talebini karşılayabilmek için, eğitime ayrılan kaynaklarda da artış olması gerekir. Eğitime yeteri miktarda kaynak aktarılmaması, eğitimin amaçlarına ulaşmasında olumsuzluklara ve aksamalara neden olabilmektedir. Ülkelerin eğitime ayırdığı kaynak miktarı, o ülkenin genel ekonomisi içinde eğitimin yerinin ve öneminin de bir göstergesi olmaktadır. Türkiye'de son on dört yılda eğitime ayrılan bütçe sürekli artmakta hatta 2017 yılı bütçesinin %20'si sadece eğitime ayrılmış olmasına rağmen artan nüfustan dolayı yetersiz gelmektedir. Bunun sonucunda da, okullar ihtiyaçlarını karşılamakta ve finansal sorunlarını çözmekte çaresiz kalmakta ve kendi finans kaynaklarını yaratarak çözüm bulma yoluna gitmektedirler. Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı ekonomik sorunları tespit edip çözüm önerileri sunmaktır. Bu amaçla 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında Mardin İli Artuklu ve Kızıltepe ilçelerinde görev yapan 50 okul müdürü ile görüşülerek hazırlanan anket okul müdürlerine yöneltilmiş ve toplanan verilere göre bu sorunlar tespit edilmeye çalışılmıştır.Master Thesis İlkokul ve Ortaokul Yönetici ve Öğretmenlerinin Çok Kültürlü Eğitime İlişkin Görüşleri(2024) Öter, Ömer Murat; Öter, Ömer Murat; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKüreselleşmenin bu denli yoğun hissesildiği, çeşitli nedenlerle insanların sürekli olarak yer değiştirdiği günümüzde toplumların çokkültürlü eğitimi görmezden gelmesi neredeyse imkânsız hale gelmiştir. Çocukların ev ortamından çıkıp hayatlarında ilk defa eğitim ortamına dâhil oldukları ilköğretim kurumları, çocuğa ve aileye kültürel çeşitlilik farkındalığın kazandırılmaya başlandığı yerlerdir. Bu bakımdan ilköğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmada ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, Mardin ilinin Artuklu ilçesinde 14 farklı kurumunda (8 ilkokul, 6 ortaokul) görev yapan toplam 26 katılımcı (12 yönetici ve 14 öğretmen) ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim modeli kullanılmıştır. Katılımcılarla yapılan görüşmeler sonrası elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada çokkültürlü eğitime yönelik herhangi bir eğitim alan katılımcı sayısının oldukça az olduğu, çokkültürlü eğitime yönelik hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim verilmesi gerektiği; yönetici ve öğretmenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin algılarının neredeyse tamamının olumlu yönde olduğu ve çok kültürlü eğitimin kendilerine farklılık, çeşitlitlilik, hoşgörü, eşitlik, saygı, zenginlik, ana dil, renklilik, dil, birliktelik, empati, anlayış, gelenek ve görenek gibi kavramları çağrıştırdığı; buna karşın katılımcıların yarısının eğitim ortamlarında çokkültürlülüğü göz önünde bulunduran herhangi bir uygulamaya yer vermedikleri; okul ve sınıf ortamında çokkültürlü eğitimle ilgili veli, öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi ve programdan kaynaklı çeşitli sorunlar yaşandığı; çok kültürlü eğitimde yönetici ve öğretmenleri en çok dil ve iletişim problemleri, farklı kültürlere ait bilgi eksikliği, davranış problemleri, önyargılı yaklaşımlar, farklı kültürlere uyum gibi durumların zorladığı bulgularına ulaşılmıştır. Yönetici ve öğretmenler, çokkültürlü eğitimde karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik sınıf, okul, bakanlık düzeylerinde ve öğretmen yetiştirme ile eğitim öğretim programları boyutlarında yapılması gerekenlere ilişkin çeşitli önerilerde bulunmuşlardır.Master Thesis İngilizce kavram öğretimi sürecinde bulmaca tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığa etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmanın temel amacı İngilizce kavram öğretimi sürecinde bulmaca kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve kalıcılığa etkisini tespit etmek ile öğrencilerin bulmaca tekniği ile kavram öğrenmeye yönelik görüşlerini tespit etmektir. Çalışma Diyarbakır ilinde bir Anadolu Lisesinde 2021-2022 eğitim öğretim yılı 2. Döneminde 11. Sınıf öğrencileri ile yapılmış, deney grubunda 23, kontrol grubunda 22 olmak üzere toplam 45 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Çalışmada kullanılmak üzere araştırmacı tarafından başarı testi geliştirilmiştir. Çalışma süresince deney grubuna bulmaca tekniği ile kavram öğretimi uygulanmış, kontrol grubuna öğretim programında önerilen etkinliklerle kavram öğretimi yapılmıştır. Geliştirilen başarı testi iki gruba da ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmış, test sonuçları istatistik programları ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda kavram öğretimi sürecinde bulmaca tekniği kullanımı ile ders gören deney grubunun son test ve kalıcılık puanlarının geleneksel yöntem kullanılan kontrol grubundan daha iyi olduğu, deney ve kontrol grubu puanları ile deney grubu ön test- son test ve son test-kalıcılık testleri puanları arasında istatistiki olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencilerine uygulanan görüşme formu ile alınan görüşlere göre öğrencilerin çoğu bulmaca tekniği ile kavram öğretimi uygulamasını sevmiş, bulmaca etkinlikleri sayesinde kavramların zihinlerinde daha kalıcı olduğunu ve bulmaca etkinliklerinin verimli ve eğlenceli olduğunu düşündüklerini ifade etmişlerdir. Deney grubu öğrencilerinin çoğu bulmaca etkinliklerinin İngilizce derslerinde devam etmesini istediklerini, bazıları ise farklı derslerde de uygulanması gerektiğini belirtmişlerdir.Master Thesis İngilizce Öğretmenlerinin İngilizce Dil Becerileri Öz-yeterlik İnancı ve Mesleki Öz-yeterlik Algısı Arasındaki İlişki(2024) Akto, Akif; Akto, Akif; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu çalışmanın amacı İngilizce öğretmenlerinin öz yeterlik algı düzeylerini ve dil becerileri algı düzeyini ortaya koyarak bu iki öz yeterlik algı düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını saptamaktır. 2022-2023 eğitim- öğretim yılında yapılan bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini 2022- 2023 eğitim- öğretim yılında Batman ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda ve özel okullarda görev yapan İngilizce öğretmenleri arasından seçkisiz örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 230 ( N=230) İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri 5'li likert tipindeki 'İngilizce Öğretmenlerinin Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği' ve 'İngilizce Dil Becerilerine Yönelik Öz- Yeterlik Ölçeği' kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinden betimsel analiz yöntemlerinden yüzde, frekans ve aritmetik ortalama hesaplama yöntemlerinden yararlanılmış, her bir değişken için verilerin normal dağılım sergilediği tespit edildikten sonra bağımsız örneklemler t testi,tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılarak veri analizi tamamlanmıştır. Nicel analizlerden elde edilen bulgular sonucunda İngilizce öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğu , dil becerileri öz yeterlik algısı ve mesleki öz yeterlik algısı arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca cinsiyet, okul türü, çalışılan okulun algılanan sosyo-ekonomik durumu, mesleki kıdem yılı ve akademik eğitim durumu değişkenlerine göre İngilizce öğretmenlerinin dil becerileri ve mesleki öz yeterlik algıları incelenmiş ve sonuçları detaylı şekilde sunularak tartışılmıştır. Anahtar kelimeler: Öz-yeterlik, Dil Becerileri, İngilizce Öğretmenlerinin Öz Yeterlik AlgılarıMaster Thesis İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin dil öğrenme stratejileri ve belirsizlik toleransı arasındaki ilişkinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Sakız, Halis; Sakız, Halis; 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu araştırmanın amacı, Türkiye'de üniversite hazırlık sınıflarında yabancı dil olarak İngilizce öğrenmekte olan öğrencilerin belirsizlik toleransı düzeyi ve dil öğrenme süreçlerinde kullanmakta oldukları stratejilerin arasındaki ilişkiyi incelemektir. Buna ek olarak çalışmada, yabancı dil öğrenmeye dair belirsizlik toleransı düzeyi ile kullanılan dil öğrenme stratejilerinin çeşitli demografik değişkenlere (cinsiyet, yaş, dil öğrenme deneyimi, sosyo-ekonomik durum vb.) göre nasıl değiştiği de analiz edilmiştir. Çalışmaya 2020-2021 akademik yılında Türkiye'nin yedi farklı bölgesinde bulunan 42 farklı üniversitede İngilizce hazırlık eğitimi almakta olan 529 öğrenci katılmıştır. Araştırmada kullanılan verilerin toplanması amacıyla; araştırmacı tarafından düzenlenen Demografik Bilgi Formu, Oxford (1990) tarafından hazırlanmış olup Cesur (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri ve Ely (1995) tarafından hazırlanmış olup Erten ve Topkaya (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan İkinci/Yabancı Dil Belirsizlik Toleransı Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi ve çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğrencilerin belirsizlik toleransı ve strateji kullanımının orta düzeyde olduğu; en sık kullanılan stratejilerin üstbilişsel stratejiler ve en az kullanılan stratejilerin ise duyuşsal stratejiler olduğu tespit edilmiştir. Belirsizlik toleransı ve strateji kullanım düzeyinin cinsiyete, öğrenim görülen bölgelere, öğrenim görülen alanlara, mezun olunan lise türlerine, daha önce alınmış olan İngilizce eğitiminin süresine, ailelerin aylık gelir durumuna, anne/babaların eğitim düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği ancak yaşa göre anlamlı bir fark oluşturmadığı belirlenmiştir. Son olarak, dil öğrenme stratejileri ve belirsizlik toleransı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuş; geliştirilen iki regresyon modelinin de anlamlı olduğu ve dil öğrenme stratejileri ile belirsizlik toleransının birbirinin güçlü yordayıcıları olduğu anlaşılmıştır. Çalışmanın bulguları, üniversite hazırlık öğrencilerinin İngilizce öğrenme süreçlerinde başarı elde edebilmeleri adına yabancı dil öğrenmeye yönelik tolerans düzeylerinin ve söz konusu düzeyin dil öğrenme stratejileri ile ilişkisinin dikkate alınmasının önemini göstermektedir.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »